Krize může být výzvou, ale i příležitostí. Své o tom ví majitelé rodinných firem. Podle aktuálních průzkumů se většina z nich dokázala rychle adaptovat na nové podmínky. Nyní tedy lépe zvládají komunikaci s nastupující generací, od které se učí pracovat s technologiemi, nebo více přemýšlet nad ochranou životního prostředí.
Pandemické roky změnily celý svět a nikdo nečekal, co přijde poté. Že může být ještě hůř. Pocovidová krize, inflace, válka. Vše tak samozřejmě ovlivnilo i fungování rodinných firem. Přístup a odolnost rodinných firem v pandemii již několik výzkumů odhalilo. Jak české, tak zahraniční studie se shodují na tom, že rodinné firmy jsou v krizi silnější. Důvodem často bývají rodinné vztahy a silné vazby v podniku.
V českém prostředí mapují schopnost rodinných firem reagovat a ustát nepříznivé situace např. průzkum Odolná firma, studie AMSP a další… Srovnání lze hledat i v zahraničí. Během pandemie situaci analyzovala studie Global Family BUsiness Survey z roku 2021 (o výsledcích jsme informovali zde). V roce následujících – 2022 – vyšel nový průzkum Global NextGen Survey společnosti PricewaterhouseCoopers (PwC) o nástupnictví a nových výzvách rodinných podniků. Co si z krizové doby odnesli současní majitelé i jejich nástupci? A jaké cíle mají v nejbližší budoucnosti?
Růst podniků je prioritou všech
Asi není překvapením, že hlavní prioritou členů rodiny je růst jejich podniku. Pandemie hodně stmelila rodinné příslušníky zapojené do byznysu. A to hlavně díky zlepšení komunikace, jak potvrzují 36 % respondentů. Zástupci všech věkových kategorií se tedy lépe domluví na základních cílech a plánech. Patří k nim především růst byznysu, ale i společenská a environmentální odpovědnost, potřeba vzdělávání nebo plánování nástupnictví.
ESG – společenská odpovědnost
Co jsou to tzv. ESG principy? Jedná se o odpovědné chování firem s ohledem k životnímu prostředí (E = Environment), společnosti (S = Social) i řízení (G = Governance). Pandemie celosvětově zdůraznila význam dodržování právě těchto principů a svůj zájem o ESG významně projevili i investoři. Rodinné firmy často tyto složky společenské odpovědnosti dodržovaly i předtím, mnohdy nevědomky. Často to totiž vycházelo právě z rodinných vztahů a obecně rodinné atmosféry.
Celé rodiny se shodnou na tom, že by se jejich firma měla chovat ekologicky a eticky. Udržitelnost jako taková je ale zatím zásadní jen pro 24 procent dotázaných, převážně z řad generace Z. Podobně odpovídali účastníci výzkumu i na otázku ohledně životního prostředí. Nejvíce se o environmentální dopady podnikání zajímají právě mladší ročníky. Současní majitelé se naopak chtějí zlepšovat v práci s digitálními nástroji a plánují expanzi do dalších oblastí. Zkrátka digitalizace je trendem, který hýbe světem.
Vzdělávání budoucích lídrů
Z výzkumu jako jednou z výzev vyplynulo vzdělávání nástupců. Obecně je známo, že vzdělávání často bývá jednou z opomíjených složek Family Governance. Přitom se jedná o jeden z nejdůležitějších prvků správy rodiny. Bez řádné přípravy a vzdělání budoucích lídrů se může rodinné bohatství – a tedy s ním i rodinná firma – rychle rozpadnout.
Podle studie Global NextGen Survey se jednotlivé generace shodnou na základních hodnotách. V dalších tématech však vznikají patrné rozdíly. Z výsledků také vyplynulo, že současné vedení to svým dětem v mnoha ohledech neulehčuje. Až 45 procent nástupců má problém se ve vedoucí funkci prosadit. Zároveň však respondenti z řad nástupců přiznávají, že dostávají více příležitostí než před pandemií a často mají na starosti dílčí projekty.
Plánování a řízení nástupnictví
Na rozdíl od rodinného vzdělávání není opomíjeno plánování nástupnictví. Ačkoliv stoprocentní to také není. Celých 61 procent rodinných podniků má v současnosti vypracovaný plán nástupnictví, což se dá považovat za velký úspěch. Důvodem může být právě pandemie. V časech „před covidem“ to bylo pouhých 39 procent. Během krizových let si ale firmy uvědomily, že díky důkladné přípravě celý proces zvládnou mnohem lépe.
Genderové rozdíly se stírají, ale stále jsou patrné
Trend „žen ve vedení“ se do rodinných firem ještě příliš nedostal. Lze tak v rodinných firmách sledovat genderové rozdíly. Ty se však stále více a více stírají. Podle studie bylo v roce 2022 ve vedení rodinných podniků více mužů než žen. Nemusí to však nutně být „potlačováním“ žen. U obou pohlaví totiž převládá názor, že muž dokáže firmu řídit lépe. Ženy se zase více zaměřují na ESG než jen na růst podnikání. Přesto je vidět, že se role žen i mužů částečně vyrovnávají, protože podíl žen na vedoucích místech stále stoupá. Mezi respondentkami jich bylo 43 procent.
Budoucnost Wealth Managementu
Studie Global NextGen Survey nezkoumá jen rodinné podniky, ale také příležitosti pro Family Offices či Wealth Managery. Pokud firmy využívají služeb profesionálních poradců, působí důvěryhodněji a také do své strategie dokážou lépe zahrnout principy ESG včetně udržitelnosti. Můžeme tedy předpokládat, že výraz Family Office budeme stále častěji slýchat i v českém prostředí.
Celé výsledky studie GlobalNextGen Survey 2022 si můžete stáhnout zde.