Podle nejaktuálnější zprávy společnosti Boston Consulting Group se objevují stále nové a nové výzvy, kterým bude v oboru správy majetku nutné čelit. Důvodem jsou inovace nejen tržní, ale i společenské. Stejně tak na to má vliv stále rostoucí globální bohatství. Čemu by se Wealth Manageři měli více věnovat?
Digitalizace, kryptoměny, personalizace… to je jen hrstka z trendů, které se ve velkém odrážejí ve Wealth Managementu. Poradci tak budou čelit výzvám více než kdy jindy. „Nejdůležitější otázkou, před kterou nyní správci majetku (Wealth Manageři) stojí, není, které iniciativy upřednostnit – ale jak je všechny nejlépe realizovat,“ uvádí v nejnovějším Globalt Wealth 2022 Anna Zakrzewski, výkonná ředitelka společnosti BCG, a dodává, že jedinci a rodiny s vysokou hodnotou čistého jmění už nechtějí čekat na další inovace. Chtějí je hned a vědí, že novinky jsou k dispozici. Důkazem toho je např. trend kryptoměn. To celé může znamenat rozmach poptávky po správě majetku a Wealth Managerech.
KE STAŽENÍ: JAKÉ SPOLEČNOSTI V ČR POSKYTUJÍ SLUŽBY WEALTH MANAGEMENT?
Rekordní růst bohatství
Studie poznamenává, že od roku 2010 do roku 2020 globální finanční bohatství vzrostlo rekordně, a to o 10,6 %. Celosvětový finanční majetek experti z BCG vypočítávají na 26 bilionů dolarů. K růstu podle studie přispěly akciové trhy a reálná aktiva. Movití jedinci a rodiny se často uchylují k nákupům nemovitostí a alternativních investic, jako je víno, umění, hodiny… Podle Global Wealth 2022 tato aktiva tvoří 50 % celkového objemu majetku.
Globální jmění rostlo Covidu i krizi navzdory. Prokázalo se tak, že růst bohatství je mimořádně odolný vůči neočekávaným událostem. Co světovým majetkem otřáslo, byly výkyvy trhu. Ale i to portfolia ustála. Nyní však projde další zkouškou: enormní inflací. Nejen v ČR je právě inflace a zvyšující se úrokové sazby nemalým strašákem investorů. Další výzvou pro růst bohatství je situace na Ukrajině, která vyvolala krizi humanitární, politickou, a zdá se, že svět spěje ke krizi hospodářské. Mohou nastat dva scénáře: válka brzy skončí a světové hospodářství se z toho během několika let vzpamatuje, nebo se z konfliktu stane dlouhodobý, táhlý problém. V obou případech však dle predikcí globální bohatství stále poroste, ačkoliv v tom horším scénáři o něco pomaleji. Autoři studie dokonce předpokládají mezi roky 2023 – 2026 návrat k tradiční 2% inflaci.
Wealth Manageři, věnujte se Net-Zero
Net-Zero je trend podněcující uhlíkovou neutralitu. Celosvětovým cílem dosažení uhlíkové neutrality je rok 2050. Wealth Manageři by ale měli reagovat už nyní. Zájem o udržitelné investování totiž čím dál více roste – a zhruba třikrát až pětkrát rychleji než tradiční investice. Podle predikcí BCG bude do toku 2026 tento typ aktiv tvořit možná až 17 % z celkového objemu Private Wealth. Pro Wealth Managery tak může být příležitostí začít hned, protože kdo dřív přijde, ten dřív…spravuje.
Trend kryptoměn
Kryptoměny jsou lukrativní příležitostí zejména pro mladé movité investory. Kdo s touto novinkou ale zatím neumí příliš pracovat, jsou banky. Přesto jsou právě virtuální měny v hledáčku mnohých Wealth Managerů. Podle studie BCG tržní kapitalizace kryptoměn byla na konci loňského roku vyšší, než je HDP v Kanadě. Převyšovala hodnotu 2 bilionů USD. Podle predikcí expertů z BCG bude tato hodnota růst možná i 5x více. Jedná se však o stále novou tržní příležitost, která s sebou nese určitou míru rizika. Může se tak stát, že na to budou brzy reagovat regulační orgány.
Personalizace jako nástroj růstu obratu
Global Wealth 2022 není první report, který potvrdil důležitost personalizace na poli správy majetku. Být v komunikaci s klienty, přizpůsobovat jim nabídky a individuální plány vede alespoň v obchodě k daleko vyšším obratům, a to k růstu výnosů až o 10 % ročně. Mnoho společností poskytující služby Wealth Management se však personalizaci příliš nevěnuje, ba naopak – s klienty řeší spíše jen papírové dokumentace a na dlouhých jednáních probírají stále dokola stejné věci. Podle BCG by se tento přístup měl změnit, aby firmy o klienty nepřišly. Pro tyto společnosti se však jedná o obtížný úkol. Personalizace je založena na dalších nových datech, analýzách a propojení back officu s hlavní základnou. Vyžaduje se tak zásadní změna k přístupu – synergie mezi všemi oblastmi.
Celou studii si můžete přečíst zde.