Home WEALTH MANAGEMENTSpráva bohatství Alternativní investice do umění jako pojistka proti vysoké volatilitě trhů

Alternativní investice do umění jako pojistka proti vysoké volatilitě trhů

Autor Laura Nováková

Obliba alternativních investic u investorů každým rokem stoupá. V poslední době tento trend výrazně posílila nejistota související s pandemií covidu, válečným konfliktem na Ukrajině a všeobecně vysokou inflací. Při hledání způsobů, jak své investice ochránit, se mnoho investorů logicky zamýšlí nad investičními nástroji, jejichž vývoj není tolik provázaný s vývojem jiných tříd aktiv. A právě takový představují také investice do umění.

V případě alternativních investic jde o poměrně široký pojem, který může zahrnovat celou škálu aktiv od realit přes kryptoměny až po private equity. „Alternativní investice mohou být nejen vhodným způsobem, jak diverzifikovat své portfolio, ale mají ještě další nezanedbatelné klady. Především se chovají jinak než tradiční investiční nástroje a jejich vývoj nemá přímou korelaci s vývojem akciového trhu,“ vysvětluje Jan Rozmajzl, seniorní privátní bankéř Erste Private Banking. Navíc zde můžete dobře uplatnit i znalosti nabyté dlouhodobým provozováním svých koníčků – to pokud se rozhodnete investovat například do umění, mincí nebo archivních vín.

Nemusíte být expertem na umění, abyste do něj mohli investovat

Pokud jde o investice do umění, má český trh ještě stále co dohánět. Dlouhá léta se investice tohoto druhu týkaly víceméně jen znalců v oboru. Investoři, kteří se zajímají o konkrétní uměleckou oblast nebo směr, zároveň se ale necítí se být po odborné stránce dostatečně fundovaní, se mohou obrátit na odborníka, který jim může konzultovat nákup jednotlivých děl, případně koncept vlastní sbírky. Poradenstvím tohoto druhu se zabývají i některé galerie a aukční domy.

Výhodou je také skutečnost, že z prodeje movitých věcí (s výjimkou automobilů či lodí) se neplatí daň z příjmu. Na druhou stranu jsou tyto investice obecně považovány za rizikovější – zejména v případě začínajících umělců – a současně méně likvidní, a je tedy třeba počítat s dlouhodobějším investičním horizontem.

O česká výtvarná díla je čím dál větší zájem

Zatímco známá jména – například představitelé české moderny – dosahují v aukcích leckdy rekordních cen (na konci května 2022 byla poprvé prolomena hranice 100 milionů korun za obraz vydražený v tuzemsku, konkrétně šlo o obraz Staropražský motiv od Bohumila Kubišty), o díla současných výtvarníků se lité boje až na výjimky nesvádějí. Přitom mohou mít velký investiční potenciál. I v tomto případě ale existují různá vodítka. Vedle konzultací s kunsthistoriky jsou to zejména galerie zaměřené na moderní a současné umění, jejichž sbírky jsou pečlivě budované kurátory.

Zajímavým počinem je v tomto ohledu například Artotéka při Moravské galerii v Brně, která pokrývá posledních cca 50 let české a německé výtvarně umělecké tvorby. Funguje jako veřejná půjčovna umění, takže díla si lze na omezenou dobu zapůjčit domů nebo do kanceláře. Projekt, který seznamuje veřejnost s talentovanými současnými umělci, podporuje už od jeho založení v roce 2017 Erste Private Banking.

ČTĚTE TAKÉ: JAK OCHRÁNIT SVÉ INVESTICE V DOBĚ VÁLKY NA UKRAJINĚ?

Inovativní způsoby nákupu uměleckých děl od fondů po NFT

Zatímco konvenční nákup umění vyžaduje kontakt s galerií, aukčním domem nebo sběratelem, existují ještě i jiné možnosti. Například investování do fondu zaměřeného na umění nebo nákup přes digitální platformy, z nichž některé umožňují koupit si dokonce jen podíl na daném uměleckém díle. Novinkou posledních let jsou také NFT, čili nezaměnitelné tokeny. V případě výtvarného umění jde o doklad či záznam o vlastnictví digitálního obrazu, který je uložený v blockchainu. Čím dál častěji lze tímto způsobem kupovat například i hudební skladby nebo videa (většinou se platí v kryptoměně ethereum). Milníkem ve světě digitálního umění se stala loňská aukce aukční síně Christie’s, při které se koláž Američana Mikea Winkelmanna (působícího pod uměleckým jménem Beeple) prodala za 69 milionů dolarů.

Ve výjimečných případech někteří poskytovatelé úvěrů dokonce umožňují využít umělecké dílo či sbírku podobným způsobem, jako je tomu při žádosti o lombardní úvěr, který je zajištěn cennými papíry: čili použít je k zajištění půjčky. Není tedy vždy nutné realizovat likviditu uměleckých děl jejich prodejem. Vedle estetických kvalit a potenciálu vyššího zhodnocení v porovnání s tradičními aktivy je to další kladná stránka tohoto druhu investic. Sbírka děl, která je budovaná a postupně rozšiřovaná s jasným záměrem, se může stát na mnoho let součástí rodinného bohatství a zároveň každý den přinášet svému majiteli a jeho rodině radost z umělecké krásy.  

Autor: Laura Nováková – Erste Private Banking

Související články