Home WEALTH MANAGEMENTInvestiční strategie Artex art exchange: Co si představit pod burzou s uměním?

Artex art exchange: Co si představit pod burzou s uměním?

Autor Dana Halušková

Umění má k byznysu blíž, než si myslíme. A to už dlouhé roky. Nyní navíc přichází burza Artex, která plánuje tyto dva světy propojit zase o něco víc. Jejím hlavním cílem je ale demokratizace umění, která možná povede i k revoluci. Co to přesně znamená?

Artex chce investice do umění zprostředkovat všem, kdo se na něj doteď mohli dívat jen z povzdálí. A to díky burzovním systému, ve kterém se tradičně obchoduje s cennými papíry. V tomto případě ale nejde o akcie firem. Předmětem obchodu jsou umělecká díla, přičemž každé z nich má svoji akciovou společnost. CEO burzy Yassir Benjelloun-Touimi dokonce věří, že o ceně uměleckých děl budou brzy rozhodovat sami akcionáři, aniž by k tomu potřebovali experty.

Umění nad zlato?

Trh s uměním existoval odjakživa, dávno předtím, než vznikly první myšlenky o akciích. Po staletí platilo, že tam, kde jsou peníze, je i umění. Typickým příkladem byla už Medicejská Florencie a spousta dalších šlechtických sídel, která se stala i kulturními a uměleckými centry. Dnes tuto funkci plní z velké části galerie, muzea a další výstavní prostory, ale i digitální svět. 

Stále se střídají období nadšení a pesimismu. Výnosy z investic do umění jsou ale v posledních letech mnohem vyšší než například u zlata. Podle zprávy Deloitte Art & Finance Report 2021 se pohybují okolo 7 procent, pokud si daný kousek necháte alespoň 11 let. U stovky nejžádanějších umělců ze žebříčku Artprice 100 je to i více. V něčem se ale trh s uměním zlatu podobá, pohybuje se totiž také opačným směrem než akcie, a tak vám může pomoci stabilizovat vaše portfolio.

KE STAŽENÍ: WEALTH MAGAZÍN – PREMIUM
ART MANAGEMENT: UMĚNÍ A ČESKÉ MOVITÉ RODINY

Stále na očích

Tvůrci Artexu vidí budoucnost ve vlastních galeriích, kde budou pravidelně pořádat výstavy. Sdílejí tedy názor sběratele umění a kunsthistorika Patrika Šimona, podle kterého jsou tu umělecká díla od toho, aby nás obklopovala a dělala nám radost.

Snažím se předmětům dávat prostor. Nedovedu si představit mít prázdné stěny. Umění slouží k podívané, a proto si ji dopřávám. Ukládat obrazy do trezorů je zločin. Vybírám díla tak, aby vytvářela mezi sebou dialogy, často odvážné, kdy se jednotliví autoři ani neměli příležitost poznat, a tak u mě na stěnách vedou tiché rozhovory napříč staletími, doplněny o sochařské práce, ale i historický nábytek a moderní design,“ říká expert Patrik Šimon v rozhovoru pro prémiové vydání našeho magazínu, které si můžete stáhnout zde.

Burza Artex tak dává najevo, že si umění váží a není pro ně jen pouhým investičním nástrojem. Byznysmeny v sobě ale nezapřou a řídí se heslem popartového guru Andyho Warhola, který říkal, že právě dobrý obchod je nejlepším uměním. Něco na tom zřejmě bude, když se jeho známé dílo Neprostřelená modrá Marilyn na jaře loňského roku prodalo za neuvěřitelných 195 milionů dolarů. 

Možná rizika?

Každá investice má sval rizika a ani Artex není výjimkou. Logicky se tedy nabízí srovnání se zkrachovalou burzou FTX. Ta ale od klientů získávala finanční prostředky pro obchodování, což je přísně zakázáno. A navíc investovala převážně do kryptoměny bez protihodnoty. Nic takového v případě Artexu nehrozí, protože vše je podloženo reálnými aktivy.

Odpovídáme regulátorovi jako všechny ostatní burzy a musíme splnit požadavky na kapitálovou přiměřenost,“ říká CEO Artexu.

Otázkou zůstává, jestli bude Artex schopen uvést na burzu dostatek uměleckých děl. Jen tak totiž může uspět, protože bude žít především z provizí. Má ale potenciál zasáhnout mnohem širší trh než tradiční aukční domy Christie’s nebo Sotheby’s, a tak si z prodeje bere výrazně nižší podíl.







Bezplatně se registrujte a získáte 8 speciálních vydání
Wealth Magazín – Report zdarma na svůj email, přístup
k prémiovému obsahu, promo kódy pro vstup na akce
a pravidelný newsletter s nejnovějšími trendy, analýzami a celospolečenskými tématy ovlivňující Private Wealth.




Související články