Představte si, že sedíte s vaším pětadvacetiletým potomkem na sedačkové lanovce, na nohou lyže, kolem sníh a společně mlčky vyhlížíte vrcholek kopce. Když tu nahlas vyslovíte rozhodnutí, které ve vás již delší dobu zraje. „Od příštího měsíce ti předávám firmu,“ říkáte synovi, který ale o vašem plánu slyší vůbec poprvé.
S tímto a dalšími příklady, jak rodinnou firmu NE-předávat další generaci začali svoji přednášku na půdě Centra pro rodinné firmy Dr. Anne K. Heider a prof. Dr. Marcel Hülsbeck z Witten Institute for Family Business při univerzitě Witten/Herdecke. Se studenty, akademiky i lidmi z rodinných firem v pondělí 28. února diskutovali o případech z praxe mezigeneračního předávání rodinných firem, možných modelech a představili případovou studii firmy J. D. Neuhaus, kterou aktuálně vede již 8. generace rodiny.
Úspěšných strategií je hned několik a jejich použití v praxi vždy závisí na okolnostech. Jedno mají ale společné. Klíčem, který otvírá dveře k úspěchu, je komunikace. Díky 7 tipům profesora Hülsbecka jí zvládnete i vy.
1. Mluvte spolu
„Nevím, jak mám mluvit se svým otcem,“, „nevím, jak mám mluvit se svými dětmi,“. To jsou překvapivě nejčastější potíže členů rodin, které podnikají. Komunikace je svatý grál úspěšného rodinného podnikání. Vaše děti by se proto fakt, že pochází z prostředí majetné podnikající rodiny, neměly dozvědět od spolužáků. Je jen na vás s nimi o podnikání mluvit, samozřejmě s ohledem na jejich věk a preferované způsoby komunikace. Nemusíte v tom být dokonalí, ale když se o tématech rodinného podnikání, zapojování rodinných členů do firmy, mezigeneračního předávání vedení nehovoří, můžete si být jisti, že se vyvinou negativně.
2. Zvolte vhodné místo a čas
Jen málokdy je téma budoucnosti rodinného podnikání vhodné otvírat doma u večeře. To má každý člen rodiny hlavu plnou svých každodenních starostí. Nejlepším způsobem je odjet spolu na výlet či kratší dovolenou. Na pláž do Barcelony nebo alpský svah. Uvolněná atmosféra bez každodenního shonu umožní vše v klidu probrat a nechat dostatek času a prostoru na zpětnou vazbu od dětí.
3. Vezměte děti do práce
Obecně se doporučuje děti na rodinné podnikání nějakým způsobem připravovat či iniciovat už od pěti let. Daleko běžnější praxí ale je, že se vaše děti do firmy přirozeně zapojí v podobě letních brigád. A to je skvělá cesta, jak děti v praxi porozumí tomu, co rodiče vlastně dělají. A na různých odděleních si během dospívání mohou udělat představu o firmě i o tom, co by je v rámci ní bavilo dělat. Budují si vztah.
4. Najděte správnou motivaci
Když se během výzkumu profesor Hüelsbeck ptal nástupnické generace, co je motivovalo v rodinném podnikání pokračovat, vyšlo najevo, že je často motivuje pouze strach z toho, že je rodiče nebudou mít rádi, pokud práci ve firmě odmítnou. Jde o domněnku vyplývající z naprostého nedostatku komunikace o osobních aspiracích a cílech každého člena rodiny. Členové rodiny, kteří ve firmě pracují kvůli strachu ze ztráty lásky, nemusí svoji práci vykonávat špatně. Rozhodně ale nejsou ve svém životě šťastní.
5. Mějte rodinnou strategii
Před tím, než začnete mluvit o byznyse, proberte se svými dětmi jejich plány, cíle, sny. Oddělte téma rodiny a firmy s tím, že priorita je mít společnou představu o rodinné strategii. Tedy o tom, na co každý z členů rodiny aspiruje a jak se případně do aktivit rodiny může zapojovat. Syna toužícího po kariéře v diplomacii byste do manažerské pozice v rodinné firmě na maloměstě lámat neměli. Čím dříve si toto vyjasníte, tím lépe.
6. Neberte si to osobně
Pokud je pro vás těžké téma rodiny a firmy oddělit, doporučujeme malý trik. Dejte vedle sebe několik židlí a na každou napište roli toho, kdo na ní sedí: otec, syn, CEO, vysokoškolák atd. Kdokoliv na ni usedne, měl by se na rodinné podnikání upřímně podívat z perspektivy toho, kým je židle označena. Pomůže vám to vcítit se do pocitů ostatních a pochopit je.
7. Sepište to
Pokud vám všechny okolnosti hrají do karet a stran komunikace jste vše zvládli na výbornou, je velmi pravděpodobné, že předat podnik z první generace na druhou se vám podaří. Je to velký úspěch a neberte ho na lehkou váhu. Vzorec, podle kterého dojte k prvními mezigeneračnímu předání má tendenci opakovat se i v dalších generacích. Proto vše prodiskutujte (například na rodinné radě), formalizujte (například do podoby rodinné ústavy) a hlavně popište i možné scénáře. Je totiž docela něco jiného předávat firmu ambicióznímu jedináčkovi nebo třem různě starým sourozencům.
ČTĚTE TAKÉ: JAK NA RODINNOU RADU? DOZVÍTE SE NA KURZU!
Mezigenerační předávání firmy je náročný a hlavně nikdy nekončící proces. Když si však zvyknete pravidelně a efektivně komunikovat, oddělovat téma rodiny a téma byznysu, sledovat okolnosti a být k sobě upřímní, bude se dobře dařit rodině i jejímu podnikání.
Co je Witten Institute for Family Business (WIFU)?
Witten Institute for Family Business (WIFU) je specializované pracoviště při univerzitě Witten/Herdecke v severozápadním Německu. Kromě tématu nástupnictví řeší rodinné podnikání i z dalších úhlů pohledu: psychologie, sociologie, ekonomie, teorie změny, řešení konfliktů a krizí a dalších. Proto je pro institut charakteristický multidisciplinární přístup. Prostřednictvím své nadace sdružuje více než 80 německých rodinných firem (například Merck, Aceg, Dr. Oetker, Stihl, Vorwerk). O perspektivě oboru svědčí fakt, že obor family business consulting je aktuálně nejrychleji rostoucí segment velkých poradenských společností. WIFU vydává celou řadu odborných publikací, jejichž know-how se Centrum pro rodinné firmy (CRF) snaží přenášet i do českého prostředí.
Autor: Julie Hambergerová – Centrum pro rodinné firmy při VŠE