Home WEALTH PLANNINGPlánování bohatství Dědictví jako způsob zachování odkazu

Dědictví jako způsob zachování odkazu

Autor Dana Halušková

Zachování odkazu je pro mnoho lidí těžko uchopitelné, protože není spojené jen s jedním určitým obdobím. Propojuje minulost, současnost i budoucnost. Objevuje se v našich myšlenkách, když hledáme své místo ve světě a stáváme se součástí něčeho většího, než jsme my sami.

Movité osobnosti se často shodují na tom, že v dědictví nejde primárně o majetek, ale o odkaz. Potvrdilo to např. i člen americké významné rodiny Pierre duPont na konferenci Private Family Wealth. Jak ale na zanechání odkazu? Zajímavé je, že nám může hodně pomoci přemýšlení o vlastní smrti. Díky tomu snadněji zjistíme, jaký život chceme žít. A uvědomíme si, co po sobě chceme zanechat. Velmi dobře to svým tvrzením vystihl Warren Buffett: „Dnes můžete sedět ve stínu, protože někdo před vámi zasadil strom.“ Jak takový pozitivní odkaz zanechat? Inspirujte se teoretickými principy i příklady osobností, kterým se to povedlo.

ČTĚTE TAKÉ: „UŽ JAKO MALÉMU MI BYLO JASNÉ, ŽE DĚDICTVÍ, KTERÉ JSEM PŘEVZAL, MĚLO SMYSL,“ VZPOMÍNAL PIERRE DUPONT.

Odkaz má mnoho významů

Definice pojmu odkaz není spojená pouze s hmotným majetkem. V širším slova smyslu může jít o vaše děti a vnoučata, ale také o firmu nebo příspěvek vaší komunitě či celé společnosti. Lidé si vás totiž nezapamatují jen kvůli tomu, co vlastníte. Důležité jsou hlavně vaše hodnoty a to, co předáte budoucím generacím. A jak dále pokračovat v odkazu, který vybudovala předchozí generace?

Podle Pierra duPonta je cílem především soudržnost rodiny a vzájemná podpora mezi jejími členy. Pierre duPont tak potvrdil, že nejde o zisk či peníze, ale o rodinu a vztahy. Stejně tak ukázal, jak velký rozdíl je mezi dědictvím (peníze, majetek) a odkazem.

Nemáme rodinné členy ve vedení firmy, přesto jako malému dítěti nebo dospívajícímu mi bylo jasné, že to dědictví, které jsem převzal, mělo smysl. Mně ten smysl byl jasný,“ uvedl jako příklad Pierre a dodal, že „dědictví přichází k vám od vašeho otce a předků a není pouze pro vás. Máte odpovědnost se o něj starat, o to dědictví a o ten odkaz. Musíte si uvědomit, že ten odkaz musí pokračovat dál.

Abyste se stali vzorem pro ostatní, nemusíte získat Nobelovu cenu ani vynalézt lék na rakovinu. Nic ale nezkazíte tím, že se budete inspirovat těmi nejlepšími. A to v jakémkoliv oboru. Vybrali jsme tedy čtyři významné osobnosti, které spojuje jak pozitivní odkaz, tak i velká zodpovědnost a snaha podělit se o své poselství s ostatními.

Příklady osobností, jejichž odkaz mění svět

Oprah Winfrey

Americkou moderátorku Oprah Winfrey dnes zná celý svět. Svoji kariéru v televizi začala už v 19 letech, brzy získala prostor pro vlastní show a stala se první miliardářkou tmavé barvy pleti. Několikrát také získala cenu Grammy a byla nominována na Oscara. Dnes je navíc nejvýznamnější afroamerickou filantropkou.

Barack Obama

Barack Obama nebyl jen prvním americkým prezidentem tmavé barvy pleti. Během své vlády například podepsal důležitou Pařížskou dohodu o změně klimatu a také podpořil zákon o dostupné zdravotní péči. Většina lidí ho tedy vnímá jako jednoho z nejspravedlivějších a nejpokrokovějších prezidentů.

Martin Luther King ml.

Skvělou ukázkou odkazu je slavná věta „I have a dream…“. Právě Martin Luther King dokazuje, že není potřeba po sobě zanechat hmotné statky. Za svého života neúnavně pracoval na dodržování lidských práv a dosáhl v tomto ohledu obrovského pokroku, který původní hnutí výrazně přesahuje.

Jak o něm napsal americký filozof a politický aktivista Cornel West: „Kingův odkaz se nedá měřit podle cihel a malty, ale spíše podle toho, jaký život žijeme a podle lásky a péče, kterou dáváme.”

Žijte svůj odkaz už nyní a plánujte dědictví

U zmiňovaných osobností je jasně vidět, že o svůj příběh se můžete podělit už za svého života a prostřednictvím tohoto příběhu potomkům předávat hodnoty. To je základem úspěšného předání dědictví, v rámci kterého je dobré si zhodnotit, jaký nástroj plánování dědictví bude nositelem vašich hodnot. Je nám jasné, že nejde o jednoduché téma. Přesto byste ho měli s rodinou průběžně komunikovat, třeba i během příjemných chvil, jako jsou oslavy narozenin nebo dovolené u moře. O to, co našim dětem předáme během společně trávených chvil, o je nikdo nepřipraví.




Bezplatně se registrujte a získáte více 9 speciálních vydání Wealth Magazín – Report zdarma na svůj email, přístup k prémiovému obsahu, promo kódy pro vstup na akce a pravidelný newsletter s nejnovějšími trendy, analýzami a celospolečenskými tématy ovlivňující Private Wealth.

Související články