Family Office (rodinná kancelář) bývá pro movité rodiny výhodnou volbou, přináší ale i svá úskalí. K mnoha chybám dochází už při samotném vzniku organizace i v investičních strategiích. Jaké chyby to jsou a jak se jim vyhnout?
Family Office může poskytovat velmi různorodé služby a liší se i velikostí nebo nastavenou strategií. Dělí se tedy podle několika kritérií. Hlavní rozdíl je v tom, zda kancelář spravuje majetek jedné rodiny (Single Family Office) nebo jde o podnikání v oblasti poradenství a správy aktiv pro více rodin (Multi Family Office). Druhá forma je u nás i ve světě běžnější, protože se vyplatí rodinám s hodnotou majetku zhruba ddo 250 milionů korun, zatímco Single Family Office zpravidla začínají na 500 milionech korun. Single Family Offices obvykle zakládají movité rodiny a jsou určené pro správu vlastního rodinného majetku. Založení Family Office však není jednoduchou záležitostí a snadno se v jejich řízení, zakládání i investování chybuje. Expert pro správu rodinného bohatství a na Family Office Brad Simons (Ten Most Common Mistakes of Family Office Investors, 2015) proto shrnul 10 nejběžnějších chyb rodinných kanceláří.
Jaké jsou nejběžnější problémy?
Špatná komunikace mezi poradci a rodinou
Mnoho rodinných kanceláří zbytečně přichází o finance kvůli nedostatečné spolupráci týmu konzultantů. Jakmile nejsou dobře organizováni, dochází k nedorozuměním mezi nimi i členy rodin. Je tedy potřeba najít schopné vedení, které zajistí spolupráci obou stran a ideálně vede k postupnému rozšiřování majetku.
Chybí investiční strategie
Podle výzkumu Family Office Exchange (FOX) z roku 2014 mělo strukturovanou investiční strategii pouze 64 % rodinných kanceláří. Třetina z nich tedy nemá stanovené cíle ani neplánuje jednotlivé kroky, které vedou k jejich dosažení. Při velkých objemech majetku ale není možné takto fungovat. Portfolio se brzy stává nepřehledným a dá velkou práci ho opět zorganizovat. Nemožné to ale není.
Neukázněné hospodaření
Jakmile chybí komplexní strategie, často dochází i k celkovým problémům s hospodařením. Některé rodinné kanceláře například neumí nakládat s hotovostí. Ve správě majetku se tak postupně ztrácejí a často začnou i prodělávat. Přitom nejde o nic náročného, s čím by si kvalitní konzultanti neporadili. Stačí omezit množství bankovních účtů, jednotlivé produkty výhodně konsolidovat a co nejvíce kroků automatizovat.
Příliš vysoké daně
Velký majetek sice znamená i vyšší daně, ale není potřeba platit více, než je nutné. Jestli vám po zdanění nezbývá ani polovina výdělku, je něco špatně. Možností řešení máte spoustu. Patří k nim převedení osobního majetku na firmy a svěřenské fondy, osvobození od daní z prodeje akcií nebo platby vyšších záloh na penzijní pojištění.
Nedostatečná kontrola vede ke špatným rozhodnutím
Je pravda že administrativní činnosti zabírají hodně času a mohou se i dost prodražit. V základních věcech je ale třeba mít pořádek. Mnoho Family Offices například nemá přehled o tom, které firmy byly přejmenovány, sloučeny nebo převzaty jiným vlastníkem. Na základě toho se opírají o čísla, která už dávno neplatí, a o svém portfoliu nerozhodují objektivně. Ideální je tedy převést všechno na jednu platformu a udělat si přehled o každé součásti portfolia.
Příliš vysoké poplatky za správu aktiv
Při nákupu veškerých aktiv bychom měli přemýšlet i nad potenciálními riziky a dalšími poplatky, které jsou s nimi spojené. A pro velké objemy to platí dvojnásob. Zejména v době nízkých výnosů by se tedy měla každá rodinná kancelář soustředit na dlouhodobě udržitelné investice.
Odmítání prodeje nevýhodných aktiv
Každý z nás někdy investoval nevýhodně. Výjimkou nejsou ani rodinné kanceláře. Není ale dobré na takových aktivech lpět a doufat, že se nám přece jen jednou vrátí vše, co jsme do nich vložili. Místo toho doporučujeme investovat tam, kde to aktuálně dává větší smysl. Koneckonců, základem je vždy diverzifikace jak do různých typů aktiv, tak jurisdikční do různých měn a států.
Ztráta času při administrativě
Administrativa. Pro většinu lidí se jedná o úkony za trest. Pohlcuje čas, je opomíjená nebo dělaná na poslední chvíli. Není tomu jinak ani u Family Office. Podle výzkumu FOX (2014) administrativa spojená s chodem rodinných kanceláří průměrně zabírá 32 % času, v některých případech je to ale až 75 %. Sledování trhu, placení účtů, daňová evidence i nejrůznější reporty nějakou dobu trvají. Ku prospěchu je však technologický vývoj, který může Family Officům pomoct mnohé věci zefektivnit a zautomatizovat. Je to sice investice, ale následně se vám velmi rychle vrátí, protože budete mít větší prostor na důležitější činnosti.
Nástrahy likvidity
Podle Simonse je důležité se zaměřit také na likviditu. Pokud tíhnete hlavně k investicím s dlouhodobým horizontem, mějte na paměti, že i Family Office občas potřebuje změnu. Funguje dynamicky a musí se přizpůsobovat trhu. Její portfolio by tedy mělo být diverzifikované a nesmí v něm chybět ani krátkodobé investiční produkty.
Pozor na podvodníky
Mnoho rodinných kanceláří při hledání nových expertů a poradců narazí zejména ve svých začátcích na podvodníky, které zajímají pouze jejich vlastní zisky, nikoliv spokojenost klienta. Volba poradce je proto základem. Každého nového zaměstnance i externího spolupracovníka tedy doporučujeme si předem prověřit. Zjistěte, za co přesně je placený a jaké má zájmy. Pokud se vaše představy shodují, spolupráci nic nebrání. V opačném případě se raději poohlédněte po někom jiném.
Celou studii si můžete přečíst zde.