Dárcovství je na vzestupu, a to na celém světě včetně rozvojových zemí. Mezi filantropy se objevuje stále více jednotlivců i firem a podle všeho bude tento trend pokračovat i do budoucna. To jsou skvělé zprávy, ale je měli bychom se podívat i na to, jakým způsobem darujeme.
„Během posledních tří let jsem měl možnost dohlížet na analýzu, která zahrnovala více než 2 500 neziskových organizací a více než 500 dárců po celém světě. A během toho se potvrdilo, že dobročinných aktivit výrazně přibývá,“ popsal v článku na serveru Medium.com přední odborník na filantropii, impaktové investování a řízení neziskových organizací Nicola Crosta. Ze své pozice přesto vidí i problémy a úskalí současné filantropie, které jsou spojené s dvěma rozdílnými přístupy známými jako náhodná (impulzivní) a strategická (impaktová) filantropie.
Dárce na prvním místě?
Podle Nicoly Crosty dnes většina lidí i korporací dává přednost takzvané náhodné neboli impulzivní filantropii, která sleduje především proces konání dobra a vychází ze zájmů samotného dárce. Individuální dárci chtějí mít především dobrý pocit a také očekávají uznání okolí. Firmy zase chtějí posílit svoji značku a mnohdy jim to vyhovuje i z daňového hlediska.
Neříkáme, že je to špatně, každá pomoc se počítá. Z dostupných údajů ale vyplývá, že taková dobročinnost má nižší dopad než strategicky plánované aktivity. Nehledě na to, že mívá jen krátkodobý charakter a prostředky většinou končí u velkých nadací nebo neziskových organizací a na ty menší se už nedostane.
Zaměřeno na výsledek
Strategická (neboli impaktová filantropie) naopak funguje podle jasně daných plánů a pravidel. Jejím cílem je dárcovství s co největším dopadem. Individuální i firemní dárci k ní přistupují strategicky a hledají ty správné důvody, proč pomoci právě dané organizaci. Využívají k tomu profesionální nástroje, přispívají dlouhodobě a pravidelně výsledky svého snažení analyzují a vyhodnocují. Možná to zní spíše jako byznysová strategie, ale jisté je, že díky relevantním datům a moderním technologiím můžeme být úspěšnější a efektivnější ve všech oblastech včetně filantropie. A zde navíc hraje zásadní roli i etika a pochopení.
Náhodná versus strategická filantropie
Oba přístupy mají své výhody a mohou přinést pozitivní výsledky. Náhodná filantropie je ale v krátkodobém horizontu méně efektivní, což zjednodušeně řečeno znamená, že peníze nejdou tam, kam je potřeba. A ze střednědobého hlediska by podle Crosty dokonce mohla ohrozit budoucnost celého odvětví, které se aktuálně velmi slibně rozvíjí. Ve velkých objemech je totiž obzvlášť důležitá promyšlená angažovanost dárců a snaha o co nejlepší měřitelné výsledky.
Pokud se tedy impaktová filantropie stane normou, může být stabilní silou občanské angažovanosti, sociálních inovací i celkového rozvoje společnosti. V sázce je tedy mnohem víc, než jen miliardy dolarů od dárců. Na kterou stranu se přidáte vy?
VSTUPTE DO WEALTH CLUBU
Zapojte se do Wealth Clubu, aby vám neunikly nejnovější informace, trendy i informace z oblasti soukromého i rodinného bohatství. Členové Wealth Clubu Premium navíc automaticky získávají roční předplatné tištěné i elektronické verze Wealth Magazín – Premium, vstup na dvě velké mezinárodní akce a další extra výhody!