Rodinná firma. Pojem, který je v současnosti v české prostředí neustále skloňován. Rozumějí ale Češi tomuto pojmu? A jak jsou rodinné firmy v české společnosti vnímány? Výsledky výzkumu Centra pro rodinné firmy dokazují, jak moc jsou rodinné firmy v českém myšlení zakořeněné a co rodinné podniky mohou udělat pro úspěch na trhu.
Rodinná firma je pojem, který v lidech často budí pozitivní emoce. Spojují si s ní tradici, kvalitu a spolehlivost. Často ale nejsou schopni rozlišit, která firma rodinná je a která ne. Myslí si navíc, že takové firmy jsou malé a škodí jim časté rodinné spory. Pokud tedy chtějí rodinné firmy na trhu uspět, musí svou značku a kvality s ní spojené lépe prezentovat. Jak ale na to?
Značka se musí opírat o dobrou pověst a důvěryhodnost
To jsou totiž pojmy, které si lidé ve spojení s rodinnou firmou vybaví nejčastěji. Zároveň podle nich tyto vlastnosti nejvíce pomáhají firmě k úspěchu. Co víc, rodinné firmy mají lidé obecně rádi. Pokud by takové firmě měli spontánně přiřadit nějakou emoci, 81 % z nich ji označuje za pozitivní. To znamená, že pokud se firma jasně a důrazně hlásí ke svému rodinnému odkazu, má mezi zákazníky výraznou šanci na úspěch. Naopak to, že firma ve své prezentaci zdůrazňuje silnou českou tradici a národní bohatství, nemusí zákazníka přesvědčit. I když se taky jedná o kladné vlastnosti, málokdo si je automaticky spojí právě s rodinnou firmou.
Rodinná nebo nerodinná firma? Většina lidí tápe
Když se řekne rodinná firma, spousta lidí si automaticky představí malý podnik o pár zaměstnancích, kteří jsou navíc rodinnými příslušníky. Automaticky také předpokládají, že takovéto nastavení vede k častým rodinným sporům. Ještě větší problém pak nastává, pokud jde o správné určení rodinné nebo nerodinné firmy. Z českých nejznámějších firem správně jako rodinné dokáží lidé určit např. firmy Baťa, Emco nebo Kofola. Tady ale jejich znalosti končí. Dost často si navíc o nerodinných firmách myslí opak. Firmu Rudolf Jelínek označí chybně jako rodinnou celkem 61 % dotázaných.
Co rodinným firmám působícím v ČR poradit? Nebojte se nechat zákazníkům nahlédnout za své zdi. Řekněte jim pár slovy, třeba na svých webových stránkách nebo sociálních sítích, kdo skutečně jste a kdo jsou vaši zaměstnanci. Nebo jim ukažte video ze zákulisí, jak vzniká nějaký váš produkt a kdo se na něm podílí. Zkrátka a dobře, dejte o sobě vědět, že jste rodinná firma.
„Fakt, že jsme česká rodinná společnost s více než 25 lety historie a zkušeností, je jednou z klíčových informací, kterou vždy uvádíme nebo jí podpíráme naše komunikační sdělení, a to už dlouhou řadu let. Je to základ pro představení firmy, stejně jako pro uvedení našich produktů do kontextu,“ komentuje léty prověřenou praxi v prezentaci rodinné firmy na výrobu vířivek USSPA její ředitelka Kateřina Kadlecová.
Pracovat pro rodinnou firmu? Třetina lidí by neváhala
To, že lidé mají rodinné firmy rádi a spojují si s nimi spolehlivost a kvalitu, má navíc další výhodu. Dávno jsou pryč doby, kdy lidé při hledání práce hleděli pouze na výši platu a možnost rychlého kariérního růstu. Dnešní moderní zaměstnanec očekává další nadstandardní benefity, mezi které patří třeba příjemný kolektiv a vědomí, že se o něj zaměstnavatel „stará“. A přesně to jsou věci, které si lidé při pohledu na rodinnou firmu jako na zaměstnavatele vybaví. Pro rodinné firmy je tak dobrou zprávou, že ani v době ekonomické krize se nemusí bát o nedostatek kvalitních uchazečů o práci.
„Zájem o práci právě z důvodu, že jsme rodinná firma, má v posledních letech vzestupnou tendenci. Na druhou stranu ve výběrových řízeních pociťujeme rozpolcenost ve vnímání rodinných firem. Uchazeči zejména na vyšší pozice, obzvlášť pokud přichází z korporátu, sice předem vědí, proč chtějí do rodinné firmy a jsou zaměřeni zejména na příznivou vztahovou stránku, zároveň jsou překvapeni z míry profesionality, nastavení procesů a také velikosti a významu naší firmy, protože mnozí rodinnou společnost podvědomě vnímají apriori jako malou, sice perspektivní, ale neprofesionální firmu živnostenského charakteru bez propracované organizace. Zároveň ale cítí, že rodinná firma představuje pro zaměstnance větší jistotu a dlouhodobější naplnění a možnosti seberealizace,“ potvrzuje Kadlecová.
JAK NA PŘEDÁNÍ RODINNÉ FIRMY? PŘIHLASTE SE NA KURZ OD CENTRA PRO RODINNÉ FIRMY!
Ptali jsme se 600 Čechů
Uvedená zjištění jsou výsledkem studie, kterou v srpnu loňského roku provedlo Centrum pro rodinné firmy působící při Fakultě podnikohospodářské VŠE v Praze společně s agenturou Behavio Labs, která se zabývá výzkumem podvědomého myšlení. Šetření probíhalo formou CAWI (Computer Assisted Web Interviewing) na reprezentativním vzorku české populace ‒ celkem 600 osob. Jeho cílem bylo zjistit, jak česká veřejnost vnímá rodinné firmy.
„Výzkum podporuje naše snahy o zviditelňování rodinných firem v České republice a ukazuje, že pokud je firma rodinná, má smysl tento aspekt zdůrazňovat. Rádi bychom výzkum pravidelně opakovali na co nejširším vzorku respondentů a zjišťovali, jak se vnímání značky „rodinná firma“ u nás v čase mění,“ říká k důvodům šetření ředitel Centra pro rodinné firmy při VŠE Jiří Hnilica a dále dodává: „Rodinné firmy jsou v České republice nedílnou a významnou součástí ekonomiky, nicméně tato skutečnost stále není dostatečně známa. Z výzkumů prováděných v zahraničí, kde mají rodinné firmy i staleté historie, se ukazuje, že jsou zákazníky díky vysoké kvalitě preferovány před jinými typy firem. Výzkumem chceme zjistit, jak jsou rodinné firmy vnímány v České republice a současně jím i upozornit na jejich obrovský společenský a ekonomický význam.“
O CRF
Centrum pro rodinné firmy, spadající organizačně pod Fakultu podnikohospodářskou VŠE v Praze, spatřuje jako své klíčové poslání především přenášení zkušenosti s předáváním rodinné firmy mezi generacemi. To činí přímo ve spolupráci s českými rodinnými firmami. Na VŠE za tímto účelem jako první v České republice vyučuje i vedlejší specializaci, která reflektuje specifika rodinných firem.
Autor: Zuzana Valentová – Centrum pro rodinné firmy