Popularita Formule 1 rozhodně neklesá. Spíše naopak, prestižní závody rychlých aut lákají stále více návštěvníků i diváků. A s úspěchem logicky přicházejí zisky. Díky promyšlené strategii jsou ale ještě mnohonásobně vyšší.
Obrovský byznys okolo Formule 1 stále roste a svému majiteli Liberty Medis, týmům i závodníkům přináší miliardové výdělky. Jen za rok 2022 to podle webu Investopedia.com bylo 2,57 miliardy dolarů, což odpovídá zhruba 56 miliardám korun. Klíčem k úspěchu je kombinace několika faktorů, od placení registračních poplatků přes sponzoring od výrobců aut až po limity na výdaje u jednotlivých týmů.
Jak zůstat ve hře?
Všichni účastníci musí předem složit jakési zápisné, které má dvě složky. Skládá se z pevné částky v aktuální výši 11 tisíc dolarů (netto 220 tisíc korun) a sazby za body získané v loňské sezoně. Čím více jich závodník obdrží, tím více zaplatí. Nejvyšší částku tedy musí složit vítěz. Loni se jím stal Max Verstappen z týmu Red Bullu, který letos jen za účast zaplatil přes milion dolarů (více než 22 milionů korun). Na druhou stranu závodníci vydělávají velké peníze. Např. zmíněný Max Verstappen vloni vydělal přes 60 milionů dolarů (cca 1,3 mld. Kč), z toho 20 milionů USD na bonusech.
Sponzoři i investoři z řad celebrit
Všechny týmy Formule 1 získávají největší část peněz od sponzorů z řad automobilek. Například mezi lety 2010 a 2018 takto obdrželi 17,8 milionu dolarů, tedy zhruba 400 milionů korun. Téměř 12 procent přitom zaplatila firma Ferrari. Důvod je jednoduchý, týmy v čele s dvěma jezdci pro ně představují velmi účinný marketingový nástroj, který k nim každoročně přivádí spoustu nových klientů.
Objevují se ale také investoři z řad celebrit, jako je Ryan Reynolds nebo Michael B. Jordan, kteří nově začali podporovat tým Alpine. Letos v červnu oznámili, že do něj vložili stovky milionů dolarů a kromě samotných peněz přispěli i k jeho prestiži a samozřejmě také k popularitě celé značky.
Fair play i tvrdý byznys
Další odměny mají týmy podle toho, jak dobře v sezóně skórovali jejich jezdci i jak uspěli jako celek v takzvaném Poháru konstruktérů. V poslední době to ale znamenalo, že ty s menším rozpočtem neměly šanci bojovat o první příčky a zpravidla vítězil někdo z trojice Ferrari, Mercedes nebo Red Bull. To se ale vlastníkovi Formule 1 nelíbilo. Nešlo mu přitom jen o zachování fair play, ale také o napětí ze závodů, které diváci milují.
Byl tedy stanoven maximální rozpočet, který vrací do hry i menší týmy. Aktuálně dosahuje 135 milionů dolarů (téměř tří miliard korun) a na platy samotných jezdců se nevztahuje. Nikdo tedy nejspíš nestrádá, ale celá soutěž je zase o něco zajímavější a divácky atraktivnější.