Je to už 9 let, co se jednorožci objevili ve světě dospělých. Stejně jako v pohádkách, jsou ale i tady spojeni s jedinečností a pozitivním přístupem. Co přesně označují a odkud k nám přišli?
Obliba bájného jednorožce se nepromítla jen do pohádek pro děti, ale také do snů mladých podnikatelů. Ti začali toto označení používat pro nejúspěšnější start-upy, které jsou podobně unikátní jako toto duhové stvoření. Čím se liší od ostatních a jaká známá jména mezi ně patří?
Jak se pozná jednorožec mezi firmami?
Zjednodušeně řečeno jde úspěšný o start-up, který dosáhl hodnoty 1 miliardy dolarů. Poprvé tento termín použila americká riziková investorka Aimee Lee, a to v článku „Welcome to the Unicorn Club: Learning from Billion-Dollar Startups” z roku 2013. Volně bychom mohli titulek přeložit jako “Vítejte v klubu jednorožců: Jak se učit od miliardových start-upů”. Autorka tam vysvětluje jejich jedinečnost a radí, jak podobných výsledků dosáhnout i s vaší firmou. Zmiňuje ale, že pouze 0,07 % start-upů se těmto číslům přiblíží.
KE STAŽENÍ: JAK SPRAVUJÍ MAJETEK ÚSPĚŠNÍ STARTUPISTÉ?
Ani jednorožcům samozřejmě nesmí chybět inovativní nápady, jasná vize růstu a propracovaný byznys plán. Jejich celková hodnota ale není závislá jen na aktuální finanční situaci. Často je důležitější, jaký potenciál v nich investoři a vlastníci kapitálu vidí do budoucna.
Nejúspěšnější jednorožci
K březnu letošního roku fungovalo po celém světě zhruba 1000 jednorožců. Mnoho z nich není za hranicemi domovské země známých, ale zejména v USA najdeme několik výjimek, které patří dokonce mezi dekarožce. Tak označujeme start-upy s hodnotou nad 10 miliard dolarů. A najdeme mezi nimi i firmy, bez kterých bychom nemohli využívat naše nejoblíbenější aplikace nebo jiné moderní služby.
Některé start-upy se statusem jednorožců vznikaly už v 90. letech minulého století. Z nich se velké popularitě těší zejména Google, který je dnes nejúspěšnější společností na světě. Nouze o jednorožce ale nebyla ani po roce 2000. Do tohoto období spadá například Meta Platforms (dříve Facebook), ubytovací platforma Airbnb nebo technologická společnost SpaceX, kterou známe hlavně díky jejímu kontroverznímu zakladateli Elonu Muskovi.
Jednorožce si oblíbili i personalisté
Pozor ale na to, že jednorožce najdeme i v oblasti lidských zdrojů. V tomto případě ale mluvíme o osobách. Na HR oddělení se tak nazývají kandidáti, kteří jsou pro danou pozici překvalifikovaní. Nepatří tedy k favoritům, ale ani k průměrné většině uchazečů. V každém případě výběrové řízení většinou nevyhrají a personalisté vyberou někoho průměrného, pro koho bude nabízená práce výzvou, nikoli zklamáním.