Rodinné podniky jsou základem ekonomiky i důležitou součástí společnosti. Celosvětové tvoří až 90 procent byznysu a 27 procent soukromého trhu, přičemž disponují aktivy v hodnotě přes 6 bilionů amerických dolarů. V Asii a Tichomoří jsou rodinné firmy mladší než v USA nebo v Evropě, přesto jejich význam rychle roste. Jakým výzvám kvůli tomu čelí podnikatelské rodiny? A čeho mohou dosáhnout díky správně nastavené Family Governance?
V posledních letech rodinné firmy v asijsko-pacifickém regionu velmi prosperují. Dokazuje to fakt, že více než polovina z nich patří do tisícovky nejlepších na světě a jejich hodnota v roce 2023 dosáhla 4,2 bilionu dolarů. Jedním z těchto podniků je například Samsung, další možná tak známé nejsou, ale určitě o nich ještě hodně uslyšíme. Významný přesun bohatství má totiž ještě přijít a očekává se, že do roku 2030 připadne mladé generaci lídrů až 2,5 bilionu dolarů.
Spolupráce generací díky strukturované strategii Family Governance – řízení rodiny
Generace zakladatelů a nástupců se od sebe navzájem učí, a tak mohou hodně získat pro sebe i pro firmu. Mladí lidé přirozeně využívají digitální nástroje a mají velký smysl pro společenskou odpovědnost, zatímco jejich rodiče a prarodiče během svého života získali mnoho zkušeností. Na druhou stranu ale často dochází k názorovým neshodám v prioritách nebo rodinných a firemních hodnotách, tamní wealth manageři čím dál častěji řeší konflikty a preventivní strategie s nimi spojené. Potvrzuje se tak, že s růstem byznysu i rozvětvováním rodin vzniká potřeba jasně strukturované Family Governance neboli řízení rodiny. Jen tak se všichni společně mohou plně soustředit na zachování rodinného bohatství a hodnot.
Jak najít správný směr?
Každá rodina přirozeně tíhne k nějakému řízení svých vztahů a mnohdy je právě tento princip ideální, přestože přesně neodpovídá zažitým právním nebo daňovým strukturám. Stačí, že poslouží jako základ, který může každá podnikatelská rodina rozvíjet po svém. Konkrétně se nabízí zřízení rodinné rady pro řešení otázek mimo podnik a dále jmenování správní rady a případně i dalších orgánů spojených s vedením byznysu. Může jít o radu vlastníků, radu akcionářů apod.
Výchova nové generace lídrů
Vznik zmiňovaných struktur s sebou nese i další důležitou otázku, kterou musí rodinné firmy v ASPAC řešit, a tou je oddělení vedení struktur od managementu samotných firem. Mladí nástupci tedy nejsou připravováni na výkonné role, ale stávají se z nich vzdělání a angažovaní vlastníci. Mění se tak i celková dynamika tamního rodinného podnikání, které se částečně přibližuje západnímu stylu.
S vyšším počtem rodinných příslušníků a změnami demografie je navíc nepraktické, aby se všichni podíleli na vedení konkrétního podniku. Jednotlivá aktiva se tak na doporučení wealth managerů a dalších odborníků nejčastěji rozdělují na firemní a osobní. Do první kategorie přitom patří zejména provoz podniků nebo správa nemovitostních a investičních portfolií. Naopak v druhém případě jde o vlastní domy či byty, auta, lodě a stále častěji i privátní letadla.
Mezi minulostí, přítomností a budoucností
V asijsko-pacifickém regionu hrají obzvlášť důležitou roli historické a kulturní tradice. Generační výměna je tak v mnoha rodinách stále tabu a zpomaluje se i rozvoj podnikání, které je potřeba přizpůsobit aktuálním potřebám společnosti. Řešením je především komunikace napříč generacemi, která může pomoci nástupcům v provádění změn a zakladatelům v jejich chápání. Inovativní nápady se díky tomu setkávají s mnohaletými zkušenostmi a vzniká kombinace, která má velký potenciál uspět nejen v rámci regionu.