Podle aktuální studie společnosti Deloitte Private, do které se zapojilo 500 respondentů z USA, nejsou jednotlivé generace v rodinných firmách na stejné vlně. Poměrně výrazně se liší jejich přístup k nástupnictví, případnému prodeji podniku i dalším tématům. Co může tento nesoulad vyřešit?
Rodinné vztahy jsou samy o sobě složité a pokud do nich vstupují ještě obchodní záležitosti, komplikací přibývá. Dobrou zprávou ale je, že existují způsoby, jak různé postoje a názory sladit nebo minimálně respektovat. Podrobný vhled do problematiky i částečné řešení nabízí například průzkum Family Enterprise Survey 2024, který provedla společnost Deloitte Private mezi 500 rodinnými podniky s příjmy od 250 milionů do jedné miliardy dolarů (od 5,7 miliard až po zhruba 23 miliard korun).
Odlišné úhly pohledu
Různé generace přistupují k fungování rodinného podniku různě, což pramení i z nejasné definice výrazů „účast“ a „zapojení“. A zatímco současná generace si často myslí, že NextGen zapojuje do rozhodování, nástupci ten pocit mít nemusí, pokud nejsou zapojeni do rozhodovacích procesů. Členové současné generace tvrdí až s dvakrát vyšší pravděpodobností, že mladá generace má velmi vysokou úroveň účasti na rozhodování. Konkrétně je to 28 % versus 15 %. U těch, kteří jsou zapojeni do menších podniků (méně než 500 milionů USD v příjmech), je rozdíl ještě výraznější, první číslo zůstává stejné a u nástupců jej to jen 7 %.
„V mnoha případech se NextGens mohou účastnit všech těchto setkání,“ řekla společnosti Deloitte vedoucí soukromého amerického rodinného podniku Wendy Diamond. Konečné rozhodnutí má ale podle ní šéf podniku z první generace. V rámci každé rodinné firmy by tedy měli rodinní i externí zaměstnanci otevřeně komunikovat o svých názorech, plánech i prioritách. Jinak vše zůstane pouze u spekulací. Odlišnosti v kompetencích a zkušenostech je ale naopak potřeba využít ve prospěch firmy, které rozdílná perspektiva a rozmanitost jen pomůže.
Komunikace
S Diamond se shoduje i místopředseda Deloitte Wolfe Tone, který navíc říká, že pro fungující rodinný byznys je nejdůležitější průběžná, otevřená a transparentní komunikace. Usnadňovat ji mohou orgány jako rodinná a správní rada, ale základem je vůle jednotlivých představitelů. V rodině by neměla vznikat žádná nenadálá překvapení. Není to jen o komunikaci, díky které pochopíme, co si ostatní myslí. Skutečná hodnota může přijít v pochopení toho, proč takovým způsobem uvažují a jak to dělají,
Důvěra na druhou
Obchodním společnostem většinou stačí, když si vybudují důvěru ke značce. Rodinné firmy ale stojí a padají také na důvěře mezi jednotlivými členy, ostatními zaměstnanci a samozřejmě i dodavateli produktů a služeb. Jen tak mohou prosperovat a být otevřené novým nápadům a inovacím. A jak si obě generace vedou? Celých 31 % respondentů z řad současné generace nepochybuje o svých vztazích s obchodními partnery, kdežto u NextGen je to pouhých 22 %.
Soudržnost rodiny prověří nástupnictví
Právě transfer majetku nebo prodej firmy patří k náročným situacím, které vyvolávají řadu různých emocí. Tím spíš, že současná generace předpokládá. že o prodeji rodinné firmy uvažuje jen 8 % zástupců NexGen, ale ti s tím počítají v 18 %. A bez vzájemného porozumění je téměř nemožné, aby dopadly úspěšně. Z průzkumu tedy vyplývá, že je nejlepší dlouhodobě spolupracovat na plánu nástupnictví s nezávislými poradci nebo členy správní rady.