Home Řízení rodinySpráva rodiny 6 ponaučení ze seriálové podnikatelské rodiny Logana Roye

6 ponaučení ze seriálové podnikatelské rodiny Logana Roye

Autor Eva Ulrichová

Nedávno jsem na LinkedIn publikovala 6 ponaučení, která vyplývají ze seriálu Succession, resp. z rodiny a podnikání Logana Roye. Ptali jste se po rozvedení těchto myšlenek. Voilà, zde to je.

Velkému Succession boomu po vydání 4. (a údajně finální) série jsem podlehla i já. Do té doby jsem jej znala jen z hledání novinek a inspirace pro nové články v oblasti „Succession Planning“. Jenže najednou se strhla „Succession lavina“ snad na veškerých zahraničních (a zejména amerických) médiích zaměřených na Family Business, řízení rodiny nebo správu majetku, která pro naše čtenáře intenzivně sledujeme. Seriál si tak vysloužil i naši pozornost.

Televizní série z produkce HBO – Succession, v českém znění Boj o moc – dokazuje význam správy a plánování bohatství. Osud rodiny Royových ukazuje, jak důležitá je v rodině komunikace, jak důležité je se vzdělávat (nejen) v oblasti správy rodinného majetku, podniku a jak důležité je efektivně zapojit členy rodiny do správy jejího jmění i řízení firmy.

V České republice jsme teprve na počátku mezigenerační obměny a v nejčastějších případech teprve mezi první a druhou generací. Vlastními úspěchy i omyly si firmy tak teprve projdou. Jen zlomek českých podniků, resp. těch s českými kořeny, má generační obměnu – a ne jednu – za sebou.

Jako příklad asi mohu uvést nejznámější rodinnou firmu původem z České republiky, Baťa, jež je v současnosti už ve 4. generaci. O „Baťovi“ se ale dozvíme později na konferenci Private Family Wealth, kde příběh rodiny i jejích úspěchů a chyb (protože chybami se člověk učí) bude sdílet pravnuk zakladatele, Thomas Archer Bata.

Nyní zde předkládám 6 ponaučení ze seriálu Succession

(Pozor, může obsahovat drobné spoilery)

Mít nástupnický plán v rodinné firmě je „Must have“

Co bude s firmou, až já v ní jednou nebudu?“, položil otázku Jan Rada ve svém autorském článku pro Wealth Magazín. Tento dotaz by si měl položit každý majitel rodinné firmy bez ohledu na to, zda ji chce prodat nebo předat. Nyní se budeme věnovat té druhé možnost. Máte nástupce, kteří mají zájem firmu jednoho dne vést a/nebo převzít? Pak je nutností alá „Must have“ ustanovit jasný nástupnický plán včetně plánu přípravy potomka na vedení, majetek i odpovědnost.

Proč? Položím druhou otázku: Co bude s firmou, pokud nestanovíte svého nástupce? Často se v podobných případech stává, že se firma rozdrobí mezi dědice, kteří se již dále nedomluví na společném vedení. A vaše celoživotní snaha tak může skončit na kousky. Proto doporučujeme, vyhněte se tragickým scénářům.

Více o plánování nástupnictví se můžete dočíst zde.

Fráze „Komunikace je základ úspěchu“ není klišé, ale holý fakt.

Mluvit, mluvit, mluvit. Zní to jako ztráta času nebo klišé. Ale ne, a rodina Royových to dost často potvrzuje. Doporučujeme veškeré záležitosti související s rodinným majetkem a podnikem komunikovat s členy rodiny. Dospěli jste k jasnému rozhodnutí ohledně dědictví nebo svého nástupce? Promluvte si s rodinou o vašem záměru a vysvětlete jim důvody, proč jste se rozhodl právě takto. Chcete změny ve firmě nebo jste se rozhodli pro převratný zásah do rodinného majetku? Diskutujte s členy rodiny o tom, co je nejlepší pro váš podnik, majetek, vyslechněte i jejich názory a společně utvořte strategii těchto změn (může jít například o velké filantropické dary, digitalizace a zavedení trendů do správy majetku apod.).

Více o komunikaci v rodině jsme popsali v tomto článku.

Nevyhýbejte se komunikaci o nepříjemnostech

Nepovedený obchod, nezdařilé jednání, velký propad v zisku. Pochopitelně se podobné omyly a neúspěchy komunikují velmi špatně. Ale jsou to právě ty nezdařilé věci, které je nutné komunikovat. A to daleko více, než úspěchy. Ne nadarmo se říká – chybami se člověk učí. Nemluvit o nich a snažit se to vyřešit sám – ještě k tomu zahlcen emocemi – může vést k velkým ztrátám. Mluvte proto spolu v rodině i o nepříjemných záležitostech a místo křiku a emocí se snažte společně najít řešení. To totiž vždycky existuje.

ČTĚTE TAKÉ: JAK NA SPRÁVNOU KOMUNIKACI UVNISTŘ FIRMY

Pečujte o rodinné vztahy a hodnoty

Rodina, vztahy, hodnoty… To je to, co drží majetek pohromadě. Jakmile dojde k narušení, hrozí rozdrobení celého majetku i rodiny. Pečujte proto o rodinné vztahy (úzce souvisí s výše uvedenou komunikací). Jak na to? Doporučujeme sepsat rodinnou ústavu, kde všichni společně definujete rodinné hodnoty, práva i povinnosti členů zapojených do podnikání, i vaši společnou vizi rodiny a bohatství.

Rodinnou ústavu jsme blíže popsali v článku zde.

Nenechte emoce ovládnout vaše vztahy a diskuze

Emoce. Jeden z velmi důležitých faktorů, který ovlivňuje naše jednání, chování, investice i vztahy. A také jedna z nejtěžších výzev v rodinném podnikání a správě rodinného majetku. Osobní pře sourozenců může lehce narušit i chod podniku. Nenechte proto emoce ovládnout váš byznys, vztahy, diskuze. Dle inspirace rodiny Royových doporučujeme oddělit firemní diskuze od těch rodinných. Neřešte důležité firemní záležitosti (není myšleno běžnou komunikaci) u rodinné večeře nebo na rodinné oslavě. Vhodným prvkem pro takové situace je rodinná rada, na jejíž zasedání můžete řešit firemní a majetkové náležitosti i případné spory, které mohou mít vliv na majetek a podnik.

Co je to rodinná rada?

Prodej podniku může být nejlepším řešením

Nemáte vhodného nástupce v rodinném podniku? Nebo se potomci až příliš přou o podnik a vede to akorát k rozvráceným rodinným vztahům? V takových chvílích je někdy lepší zvážit prodej podniku a zisky z prodeje rozdělit potomkům. Ne, nechápejte to jako vaši prohru. Vaši potomci z vašeho celoživotního úsilí získají bohatství, se kterým dále mohou naložit např. pro vlastní podnikání. Doporučujeme však i takové rozhodnutí řádně s potomky komunikovat, vysvětlit vaše důvody a dospět ke společným závěrům.

Více o prodeji podniku zde.




Bezplatně se registrujte a získáte více 9 speciálních vydání Wealth Magazín – Report zdarma na svůj email, přístup k prémiovému obsahu, promo kódy pro vstup na akce a pravidelný newsletter s nejnovějšími trendy, analýzami a celospolečenskými tématy ovlivňující Private Wealth.

Související články