Home Řízení rodinySpráva rodiny Změny a inovace v rodinných firmách během krize

Změny a inovace v rodinných firmách během krize

Autor Dana Halušková

Mnoho různých českých i světových průzkumu potvrdilo silnou odolnost a stabilitu rodinných firmách v dobách nejistoty a krize. To podniky v rukou rodiny zásadně odlišuje od ostatních. Co je tajemstvím jejich úspěchu?

Současná doba digitálních technologií přináší rychlé a výrazné změny, jež ovlivňují celou společnost a dotýkají se všech odvětví. Ta se buď transformují nebo úplně zanikají, rychle tak vznikají nové obory. Schopnost rychle se adaptovat na změny a přicházet s vlastními nápady na inovace tedy už není bonusem, ale nutností. Každoročně to slýcháme od zástupců vícegeneračních firem na konferenci Wealth Forum a reálné potvrzení nám přinesla například covidová nebo energetická krize. 

Jak se přizpůsobit nové realitě?

Univerzálním návod neexistuje, každá rodina má jiné cíle, představy i generační plány. Většina členů úspěšných podnikatelských rodin se ale shoduje, že hlavní není finanční majetek, nýbrž bohatství spočívající ve společných hodnotách, rodinném odkazu, cílech a také vědomostech a zkušenostech každého z nich. A podobné je to i s motivací zkusit něco nového a přizpůsobit se změnám. Kromě investičního kapitálu hraje velkou roli snaha a odhodlání. Právě změny a inovace, které jsou v souladu s celospolečenskými trendy, jsou pro stabilitu podniku důležité.

Podle Cambridge Family Enterprise Group (CFGE) je v současnosti náročnější předvídat budoucí trendy i novinky, protože změna probíhá vlastně neustále. Lze však sledovat makroekonomické faktory, které mají na rodinný byznys aktuálně největší vliv. Konkrétně jde o:

  1. zhoršování životního prostředí a další ekologické problémy
  2. technologický pokrok a digitální hrozby
  3. globalizaci a deglobalizaci
  4. sociálně-politické a ekonomické tendence

A s tím souvisí i měnící se charakteristiky podnikatelských rodin a rodinných podniků, kterým se daří více než ostatním. 

Předseda CFEG a expert na rodinné podnikání John A. Davis při své práci vypozoroval, že rodiny připravené na změnu se zaměřují na interní i externí faktory, které jejich byznys ovlivňují. Obojí je totiž nezbytné pro vybudování odolnosti  a flexibility potřebné k dlouhodobé  prosperitě. Úspěšné rodiny tedy získávají vnitřní podporu pro provádění nezbytných změn mezi vlastníky, členy rodiny i orgány, jako je správní a rodinná rada. Stejně tak jasně oddělují a definují roli vlastníka nebo pracují na digitalizaci systémů.

Pět kroků k transformaci rodinného byznysu

John A. Davis proto definoval pět transformačních strategií, které se u mnoha podnikatelských rodin osvědčily v praxi. Jaké to jsou?

1. Vlastník musí být schopný, agilní a vyrovnaný

Úspěch do značné míry závisí na majiteli rodinné firmy, jeho chytrých a rychlých rozhodnutích, které vedou ke zdárně uzavřeným obchodům i rozvoji celého byznysu. Vlastnictví je tedy nutné brát vážně a vnímat jako celek, nejen s jeho výhodami, ale i povinnostmi, které znamenají velkou míru odpovědnosti.

2. Rychlé reakce na příležitosti i hrozby 

Za jeden z nejdůležitějších kroků ale považuje Davis až druhý bod, tedy okamžité reakce a schopnost chopit se příležitostí, které nabízí každá doba, a to i ta krizová – jak se říká, krize je příležitostí. V rámci konference Wealth Forum 2024 to dobře popsal i člen nejstarší italské podnikatelské rodiny Tommaso Fossati, který je v současnosti do rodinného podnikání jako NextGen zapojen. Jeho rodina za dobu téměř 500 let podnikání několikrát transformovala směr byznysu pro úspěšné podnikání. Jeho předci začínali podnikat v textilním průmyslu, poté rozšířili podnikání o víno a nakonec se nasměrovali k bankovnictví. A podobný přístup sdílel i další řečník a Matthew Ayres, jehož rodina v posledních letech úplně změnila obor působení.

3. Digitální transformace jako priorita

Umělá inteligence nejspíš člověka jen tak nenahradí, ale už nyní je jisté, že digitální dovednosti se cení a promítají se i do finančních výsledků firem. Ideální je, když tyto inovace prosazuje přímo vlastník a sám stojí v čele plánu digitální transformace. O změnu se ale může pokusit každý člen rodiny, který je do podniku zapojený. 

4. Společenský přesah podnikání i investic

Především mladá generace se zaměřuje na sociální dopad své činnosti, a tak vyhledává příležitosti, v jejichž rámci může být pro společnost prospěšná. Může jít o samostatné CSR aktivity, které jsou v souladu s firemními hodnotami, ale také o impaktové investování, které může zároveň přinést zajímavé zisky. Průkopníky tohoto principu byli hlavně soukromí investoři a rodinné kanceláře, ale dnes už je rozšířený napříč celým sektorem.

5. Zapojení celé rodiny

Základem rodinného podniku stále zůstává rodina, která může v každé generaci přispět svými nápady a talentovanými členy. Jejich (včasné) zapojení je důležité a může pomoct firmě v implementaci inovací, aby byla konkurenceschopná v každé době. Hlavní je zachovat jednotu, ale zároveň dát prostor rozmanitosti a být otevření novým věcem. Díky tomu máte mnohem větší šanci, že nadchnete jak své potenciální zákazníky, tak nastupující generace.







Chcete získat pozvánky na akce za zvýhodněné ceny, 12 speciálních vydání Wealth Magazín – Report zdarma na svůj email, přístup k prémiovému obsahu,
a pravidelný newsletter s nejnovějšími trendy, analýzami a celospolečenskými tématy ovlivňující Private Wealth.




Související články