Home WEALTH PLANNINGCharita a filantropie Umění darovat 2023 je o filantropii a spolupráci

Umění darovat 2023 je o filantropii a spolupráci

Autor Dana Halušková

Magazín Umění darovat vydává Nadační fond Via Clarita spolu s Nadací Via už od roku 2012. Nejnovější číslo vyšlo v uplynulých dnech a věnuje se filantropickým aktivitám a společnému řešení problémů, tedy tématům, která jsou v poslední době důležitější než kdykoliv předtím. Ze kterých inspirativních počinů a spoluprací je dobré si vzít příklad pro vaše filantropické projekty?

Filantropii se věnuje stále více firem i jednotlivců a přispívá k tomu i Nadace Via, která společně s Nadačním fondem Via Clarita vydává každým rokem publikaci Umění darovat. Stránky dokumentu jsou plné příběhů o filantropech a hlavně jejich dárcovství, dobročinnosti a mecenášství. Nechybí ale ani zmínky o aktuálních trendech české i světové filantropie.

Jaký byl rok 2022 ve filantropii?

Náročné období spojené se začátkem války na ukrajině, vysokou inflací i energetickou krizí přineslo spoustu smutných událostí. Zároveň odstartovalo i vlnu podpory, solidarity a spolupráce. S tím se samozřejmě pojí také řada zajímavé inspirace, novinek a moderních přístupů k filantropii.

Nejvýznamnější osobnosti

Velkým překvapením bylo prohlášení zakladatele americké módní značky Patagonia: „Odteď věnujeme veškeré své zisky do naplnění našeho poslání – záchrany planety Země, našeho domova,” oznámil světu Yvon Chouinard. A už teď se ukazuje, že jeho odvážný krok inspiroval i další filantropy. 

Velkou část svého jmění se loni rozhodl věnovat na charitu i majitel Amazonu Jeff Bezos. Aktuálně třetí nejbohatší muž planety to potvrdil v rozhovoru pro CNN s tím, že chce podporovat hlavně boj s klimatickou změnou a také sjednocení lidstva, které se podle něj nachází ve velkém sociálně-politickém konfliktu. V nedávných dnech se ke jmenovaným přidal také Michael Bloomberg, který prohlásil, že chce své bohatství věnovat jeho nadaci Bloomberg Philanthropies.

Online dárcovství a celkový vzestup filantropie v Česku

Popularita online dárcovství dále roste a Česko není výjimkou. Prostřednictvím platforem jako Donio nebo Darujme.cz se dohromady vybrala více než miliarda korun. Přispívají na ně jak soukromí dárci, tak nevládní organizace, které se postupně profesionalizují.

Češi ale pomáhají potřebným i dalšími způsoby. Velká vlna solidarity se zvedla hlavně v souvislosti s válkou na Ukrajině a také s předloňským tornádem na Ukrajině. Větší význam filantropie u nás navíc dokazují i data a analýzy. Například podle žebříčku World Giving Index jsme od roku 2017 zaznamenali největší posun ze všech zemí.

Nová generace filantropů

Změny jsou ale patrné i v rámci regionů, zejména v indicko-pacifické oblasti roste mladá generace filantropů s obrovským potenciálem. Povědomé vám jistě bude jméno Melanie Perkins, protože tato pětatřicetiletá Australanka je majitelkou firmy Canva. Loni se připojila ke světoznámé iniciativě Giving Pledge a rovnou oznámila, že chce většinu svého majetku darovat na charitu. I v českém prostředí najdeme mladé nadějné filantropy, patří mezi ně např. zakladatelé projektu a nadace Nenech to být (NNTB), mezi nimiž je i mladý Jan Sláma. Rozhovor s ním si můžete přečíst zde.

Spolupráce má mnoho podob

Smysluplná spolupráce může fungovat mezi mnoha různými subjekty, nejen mezi filantropem a charitativní organizací. Zájem se zvýšil třeba i o zaměstnanecké sbírky, které mají obzvlášť velký ohlas v období Vánoc. Patří k nim i takzvané Gift Matching programy, kdy firma daruje na dobročinné účely stejný objem peněz jako vybere od svých zaměstnanců. Zároveň roste počet (nejen) českých firem, které se věnují korporátní filantropii.




Bezplatně se registrujte a získáte více 9 speciálních vydání Wealth Magazín – Report zdarma na svůj email, přístup k prémiovému obsahu, promo kódy pro vstup na akce a pravidelný newsletter s nejnovějšími trendy, analýzami a celospolečenskými tématy ovlivňující Private Wealth.

Související články