Filantropii můžeme chápat i jako investici. Pro skutečný dopad je důležité dodržet nějaká pravidla. Nejdůležitější kroky je potřeba udělat už na začátku. Jen tak budou vaše dobročinné aktivity přinášet užitek všem zúčastněným. Jaké otázky si zodpovědět, než uděláte první krok?
Filantropických projektů během posledních let přibývá i v České republice. Pokud se této činnosti chcete věnovat i vy nebo vaše firma, měli byste si nejprve rozmyslet, čeho chcete ve filantropii dosáhnout, a stanovit si strategii. Pomůžou vám odpovědi na následující otázky, které ve svém manuálu uvádí Nadační fond Via Clarita, který se věnuje filantropickému poradenství.
1. Proč chcete darovat?
Ze všeho nejdříve byste si měli ujasnit, co vás vede k úvahám nad filantropickými aktivitami. Velmi často filantropové chtějí tímto způsobem vrátit společnosti to, co jim dala, a to v souladu s jejich přesvědčením a hodnotami. Velkou inspirací vám určitě budou úspěšní čeští filantropové. Jedním z nich je i Petr Sýkora, který na konferenci Private Family Wealth popsal začátky svojí nadace Dobrý anděl. Přiznal, že před jejím založením přemýšlel mnohem více než na startu podnikání. Motivace ale byla jasná – jednoduchou a srozumitelnou formou pomáhat rodinám v těžkých životních situacích.
2. Čeho chcete ve filantropii dosáhnout?
Ve druhé fázi je potřeba se zamyslet nad oblastí, které byste se chtěli věnovat. A rovnou si také můžete definovat, co pro vás znamená úspěch. Velmi návodná bývá odpověď na tuto otázku: Kdybyste mohli ve svém okolí změnit jen jednu věc, o co by šlo? Chcete raději zachraňovat životy, zlepšovat úroveň vzdělanosti nebo podpořit nezávislou žurnalistiku? Jak potvrzují i ti nejzkušenější filantropové, oblast, která vás osobně zajímá nejvíce, bude na 99 % správnou volbou.
3. Jak bude vaše podpora probíhat?
V tomto bodě jsou zásadní nejen vaše plány a cíle, ale také forma pomoci, míra vašeho osobního zapojení nebo například mediální prezentace. Většina filantropů poskytuje vybraným organizacím finanční dary. V takovém případě bude nutné najít vhodné zdroje a stanovit výši částky i zvážit to, jak často budete příspěvky zasílat. Můžete se ale také založit nadaci či jiný nástroj pro filantropii, věnovat se dobrovolnictví a dalším způsobům dárcovství. Zároveň se nabízí otázka veřejné prezentace vaší dobročinnosti.
4. S kým budete spolupracovat?
Filantropii se nemusíte věnovat jen vy sami, zapojit můžete i partnera, děti nebo další členy rodiny. Navíc se můžete zamyslet i nad spoluprací s jiným filantropickým nadšencem. Možností je i tzv. firemní filantropie, motivovat k pomoci můžete tedy i své zaměstnance. Zároveň se nabízí i otázka, do jaké míry bude tento typ dárcovství propojen s vaším byznysem.
5. Jaké daňové a právní záležitosti zvážit?
V této otázce velmi záleží na tom, zda máte vlastní nástroj pro filantropické projekty (např. nadaci či nadační fond) nebo jste individuálním filantropem přispívajícím na více projektů. Důležité je také zvážit veškeré právní a daňové náležitosti souvisejících s vaším dárcovstvím. U velkých dárců se také často očekává nějaká zpětná reakce od vybrané nadace, především informace o využití jejich daru, může se ale jednat i o drobnosti i pozvání na akci. Podle studie Giving USA’s může jít o newslettery s novinkami ve vývoji podporované aktivity, večerní akce pro dárce nebo osobní přístup.
Pokud se rozhodnete založit vlastní nadaci, nadační fond či jiný nástroj konání dobra, počítejte s tím, že programové a provozní náklady mohou být vysoké. Je proto důležité vědět, že jste schopni organizaci financovat. Doporučujeme využití rad odborníků. Specialista vám pomůže vymezit vaše práva a povinnosti a budete lépe připraveni na případné založení nadace.
„Určitě nemusíte všechno zvládat sami. Profesionalizace zkrátka zvětšuje dopad každé dobré myšlenky. I v Čechách se už pomalu objevuje a budeme se s ní setkávat stále častěji. Což je skvělé,“ řekl při svém vystoupení na konferenci Private Family Wealth podnikatel a nadšený filantrop Martin Vohánka.
6. Jak budete měřit dopad svých filantropických aktivit?
U filantropie je velmi důležitý daný impakt vaší investice do dobročinnosti. Stejně jako u ostatních investic tak hrají důležitou roli reporty a analýzy. Minimálně jednou ročně je vhodné vyhodnotit dosavadní výsledky a na jejich základě upravit strategii. Pokud přispíváte jako individuální dárce, doporučujeme se s organizacemi domluvit na vyhodnocení dopadu vašeho daru formou reportu, analýz apod. Pokud máte vlastní nadaci, vyhodnocení probíhá dle domluvy se správní radou nadace. Pro mnoho filantropů je to nejméně příjemná součást celého projektu, a tak ji raději přenechávají odborníkům, kteří dlouhodobě sledují společenský dopad práce dané organizace a návratnost této investice.