Home WEALTH MANAGEMENTSpráva majetku Co je privátní bankovnictví

Co je privátní bankovnictví

Autor Redakce

Privátní bankovnictví je služba, která je finančními institucemi nabízena klientům s vysokou hodnotou čistého jmění (HNWI).

Úzce souvisí se správou majetku, ale každý z poskytovatelů privátního bankovnictví má rozsah služeb i cílové zákazníky nastavené velmi individuálně. V základu služby privátního bankovnictví zahrnují vedení bankovního účtu, úvěrové produkty a investiční služby, které mohou být rozšířeny o pojištění, majetkového plánování, různé druhy poradenství nebo concierge servis.  Klienti privátního bankovnictví jsou v bankovním světě definování jako afluentní klienti, čímž získávají výhodné nabídky, procentuální slevy či nadstandardní produkty banky.

Kdo nebo co poskytuje služby privátního bankovnictví?

Privátní bankovnictví je sice určeno jednotlivým afluentním klientům, poskytovány jsou však nejen soukromými bankami a finančními institucemi, ale i veřejnými bankami. Finanční instituce pro účely privátního bankovnictví často mají vyčleněná samostatná oddělení, která se zabývají buď konkrétně privátním bankovnictvím, nebo celou správou majetku. Každému HNWI klientovi je pak přiřazen jeho osobní bankéř, jenž koordinuje veškeré činnosti související s privátním bankovnictvím a potřebami afluentního klienta.

Služby privátního bankovnictví

Privátní bankovnictví se zabývá veškerými bankovními službami, a to od spoření či hypoték po běžné placení účtů. Vše pro vás zařizuje jeden konkrétní bankéř. Privátní bankovnictví může poskytovat klientům s vysokou hodnotou čistého jmění (HNWI) i specializované služby, jako jsou:

  • zřízení a správa bezpečnostní schránky, ochrana a růst aktiv klienta
  • finanční plánování včetně strukturování majetku
  • investiční strategie a správa investičního portfolia
  • mezigenerační transfer majetku, plánování nástupnictví
  • plánování odchodu do důchodu
  • správa rodiny

Klienti se mohou na veškerých aktivitách svého privátního bankovnictví aktivně podílet, nebo nechat veškeré rozhodování na privátním bankéři, popř. týmu dalších specialistů v bance. 

ČTĚTE TAKÉ: Privátní bankovnictví vs. Wealth Management. Jaký je rozdíl?

Výhody a nevýhody privátního bankovnictví

Hlavní výhodou privátního bankovnictví jsou privilegia, která jsou HNWI klientům poskytována. Mohou to být speciální či zlevněné služby a produkty, nadstandardní podmínky a především naprosté soukromí a individuální přístup.

Dalšími výhodami jsou: 

  • řešení veškerých aspektů finančního života pod jednou střechou
  • privátní bankéři, kteří jsou v bance “jen” pro vás
  • nižší sazby a úroky, privilegia
  • možnost jednorázových nákupů finančních služeb

Nevýhodou privátního bankovnictví je hlavně hrozba střetu zájmů. Osobní bankéř se sice mnohdy pokouší o splnění veškerých představ, cílů a potřeb klienta, zároveň je však zaměstnancem banky a musí dodržet postupy a nesmí překročit určitý rámec služeb mimo oprávnění banky na rozdíl např. od nezávislého správce majetku či Family Office. 

Dalšími nevýhodami jsou:

  • omezená nabídka finančních produktů závisle na konkrétní bance
  • omezené znalosti na úrovni instituce, nespolupráce s externími odborníky
  • obměna zaměstnanců v bance, možnost přiřazení nového bankéře neseznámeného s vaší situací
  • potenciální střet zájmů





Bezplatně se registrujte a získáte 8 speciálních vydání
Wealth Magazín – Report zdarma na svůj email, přístup
k prémiovému obsahu, promo kódy pro vstup na akce
a pravidelný newsletter s nejnovějšími trendy, analýzami a celospolečenskými tématy ovlivňující Private Wealth.




Související články