Mnoho různých českých i světových průzkumu potvrdilo silnou odolnost a stabilitu rodinných firmách v dobách nejistoty a krize. To podniky v rukou rodiny zásadně odlišuje od ostatních. Co je tajemstvím jejich úspěchu?
Současná doba digitálních technologií přináší rychlé a výrazné změny, jež ovlivňují celou společnost a dotýkají se všech odvětví. Ta se buď transformují nebo úplně zanikají, rychle tak vznikají nové obory. Schopnost rychle se adaptovat na změny a přicházet s vlastními nápady na inovace tedy už není bonusem, ale nutností. Každoročně to slýcháme od zástupců vícegeneračních firem na konferenci Wealth Forum a reálné potvrzení nám přinesla například covidová nebo energetická krize.
Jak se přizpůsobit nové realitě?
Univerzálním návod neexistuje, každá rodina má jiné cíle, představy i generační plány. Většina členů úspěšných podnikatelských rodin se ale shoduje, že hlavní není finanční majetek, nýbrž bohatství spočívající ve společných hodnotách, rodinném odkazu, cílech a také vědomostech a zkušenostech každého z nich. A podobné je to i s motivací zkusit něco nového a přizpůsobit se změnám. Kromě investičního kapitálu hraje velkou roli snaha a odhodlání. Právě změny a inovace, které jsou v souladu s celospolečenskými trendy, jsou pro stabilitu podniku důležité.
Podle Cambridge Family Enterprise Group (CFGE) je v současnosti náročnější předvídat budoucí trendy i novinky, protože změna probíhá vlastně neustále. Lze však sledovat makroekonomické faktory, které mají na rodinný byznys aktuálně největší vliv. Konkrétně jde o:
- zhoršování životního prostředí a další ekologické problémy
- technologický pokrok a digitální hrozby
- globalizaci a deglobalizaci
- sociálně-politické a ekonomické tendence
A s tím souvisí i měnící se charakteristiky podnikatelských rodin a rodinných podniků, kterým se daří více než ostatním.
Předseda CFEG a expert na rodinné podnikání John A. Davis při své práci vypozoroval, že rodiny připravené na změnu se zaměřují na interní i externí faktory, které jejich byznys ovlivňují. Obojí je totiž nezbytné pro vybudování odolnosti a flexibility potřebné k dlouhodobé prosperitě. Úspěšné rodiny tedy získávají vnitřní podporu pro provádění nezbytných změn mezi vlastníky, členy rodiny i orgány, jako je správní a rodinná rada. Stejně tak jasně oddělují a definují roli vlastníka nebo pracují na digitalizaci systémů.
Pět kroků k transformaci rodinného byznysu
John A. Davis proto definoval pět transformačních strategií, které se u mnoha podnikatelských rodin osvědčily v praxi. Jaké to jsou?
1. Vlastník musí být schopný, agilní a vyrovnaný
Úspěch do značné míry závisí na majiteli rodinné firmy, jeho chytrých a rychlých rozhodnutích, které vedou ke zdárně uzavřeným obchodům i rozvoji celého byznysu. Vlastnictví je tedy nutné brát vážně a vnímat jako celek, nejen s jeho výhodami, ale i povinnostmi, které znamenají velkou míru odpovědnosti.
2. Rychlé reakce na příležitosti i hrozby
Za jeden z nejdůležitějších kroků ale považuje Davis až druhý bod, tedy okamžité reakce a schopnost chopit se příležitostí, které nabízí každá doba, a to i ta krizová – jak se říká, krize je příležitostí. V rámci konference Wealth Forum 2024 to dobře popsal i člen nejstarší italské podnikatelské rodiny Tommaso Fossati, který je v současnosti do rodinného podnikání jako NextGen zapojen. Jeho rodina za dobu téměř 500 let podnikání několikrát transformovala směr byznysu pro úspěšné podnikání. Jeho předci začínali podnikat v textilním průmyslu, poté rozšířili podnikání o víno a nakonec se nasměrovali k bankovnictví. A podobný přístup sdílel i další řečník a Matthew Ayres, jehož rodina v posledních letech úplně změnila obor působení.
3. Digitální transformace jako priorita
Umělá inteligence nejspíš člověka jen tak nenahradí, ale už nyní je jisté, že digitální dovednosti se cení a promítají se i do finančních výsledků firem. Ideální je, když tyto inovace prosazuje přímo vlastník a sám stojí v čele plánu digitální transformace. O změnu se ale může pokusit každý člen rodiny, který je do podniku zapojený.
4. Společenský přesah podnikání i investic
Především mladá generace se zaměřuje na sociální dopad své činnosti, a tak vyhledává příležitosti, v jejichž rámci může být pro společnost prospěšná. Může jít o samostatné CSR aktivity, které jsou v souladu s firemními hodnotami, ale také o impaktové investování, které může zároveň přinést zajímavé zisky. Průkopníky tohoto principu byli hlavně soukromí investoři a rodinné kanceláře, ale dnes už je rozšířený napříč celým sektorem.
5. Zapojení celé rodiny
Základem rodinného podniku stále zůstává rodina, která může v každé generaci přispět svými nápady a talentovanými členy. Jejich (včasné) zapojení je důležité a může pomoct firmě v implementaci inovací, aby byla konkurenceschopná v každé době. Hlavní je zachovat jednotu, ale zároveň dát prostor rozmanitosti a být otevření novým věcem. Díky tomu máte mnohem větší šanci, že nadchnete jak své potenciální zákazníky, tak nastupující generace.