České a světové studie v posledních letech předvídaly velký přesun majetku do rukou žen. V souvislosti s tím také upozorňovaly, že Wealth Manageři by měli této nové skupině dolarových miliardářů přizpůsobit své služby. Ve čtvrtém čísle Wealth Magazín – Premium jsme se proto rozhodli prozkoumat, jak moc se ženský přístup ke správě majetku liší od toho mužského, i to, jaká cesta české a slovenské ženy dovedla k jejich úspěchu.
Malý krůček pro společnost, velký skok pro ženy. Tak bychom mohli charakterizovat reporty poslední doby, které ženy staví do pozice nové skupiny movitých osob. Podle studie společnosti McKinsey z roku 2019 ženy tvoří zhruba třetinu dolarových miliardářů a do pěti let tuto vrstvu zcela ovládnou. Výzkum též předpověděl, že se trend brzy dostane za hranice kontinentu. A tak se stalo. Už i české průzkumy (např. Next ženy 2022) předvídají velký úspěch pro ženy. Známá média (např. Forbes) tvoří žebříčky úspěšných žen a nejbohatším Čechem…. je Češka.
Výzkum McKinsey analyzoval faktory genderového přesunu majetku. Mezi ně patří dědictví, delší délka života žen a rozvodovost. Doplnila bych ještě jeden významný faktor – emancipaci žen, která dosáhla další úrovně – ženy chtějí světu ukázat, že mají na to být úspěšné, vést podnik, investovat i být dobrými obchodnicemi. Studie často také upozorňují, že společnosti poskytující Wealth Management by své služby měly přizpůsobit něžnému pohlaví – např. privátním poradcem movité ženy by měla též být žena – Wealth Managerka, portfolio by mělo být vystavěno spíše konzervativně a mělo by se dbát na empatii a emoce. Jak to vnímají české a slovenské úspěšné ženy?
Jaký je recept na úspěch?
Co je to úspěch? Jak lze definovat? „Úspěch je relativní, protože každý považuje za úspěch něco jiného. Já považuji za úspěch to, že po mnoha letech, kdy jsem se věnovala jen práci, mám krásně vybalancované tři důležité oblasti mého života – rodinu, kariéru a sport,“ vnímá svůj úspěch Ivona Butcher, která je majitelkou české firmy Beire s.r.o. a dříve působila jako více prezidentka fondu Magnitude Capital v New Yorku. „Myslím si, že recept na úspěch, ať už v jakékoliv oblasti, je stejný jak u ženy, tak u muže. Je to makat, makat, makat. To nic nenahradí, neexistuje žádná zkratka,“ dodala. Jana Brodani, výkonná ředitelka Asociace pro kapitálový trh ČR (AKAT), podotkla, že „v kariéře se vždy jedná o kombinaci štěstí a přípravy. U mě bylo důležité také nesoustředit se na konkrétní věc, ale mít široký záběr.“
Být úspěšnou ve světě mužů nemusí být jednoduché. Např. sektor financí a investic stále bývá v ČR spíše doménou mužů. To někdy může být pomyslným hnacím motorem na ženské cestě k úspěchu. „Abychom jako ženy uspěly, musíme v sobě mít více mužského elementu než toho ženského. Vidím to u ostatních a všímám si toho i u sebe. Myslím, že částečně to mám v sobě tak zakódované od narození, ale větší část se utvořila postupem času, kdy jsem stále musela někomu dokazovat, že obstojím ne stejně, ale o mnoho lépe než jiný mužský protějšek,“ prozradila Šárka Tothová, investiční poradkyně ve společnosti Fichtner, a.s.
Jak úspěšné ženy z České republiky a Slovenska přistupují ke správě majetku?
Podle studie společnosti McKinsey (2019) by se služby Wealth Management měly přizpůsobit ženám, jak v oblasti klientské, tak v marketingu. Podle studie není těžké přemluvit ženu k nákupu nového produktu či služby, pokud má opravdu dobrou reklamu a pokud tam dáma najde to, co hledá.
Z rozhovorů pro Wealth Magazín – Premium vyplynulo, že české a slovenské podnikatelky nevnímají při správě majetku zásadní rozdíl v přístupu ke správě majetku na základě genderu. „Je předsudkem, že ženy mají jiné investiční portfolio než muži. Je to o vlastnostech člověka,“ sdělily svůj názor zakladatelky ženského investičního klubu, Vladimíra Činčurová, Lucia Cerchlan a Zuzana Zamborská. Ani specializované společnosti a asociace nerozlišují přístup k majetku mezi ženami a muži. „Data AKAT nemáme rozdělená podle genderu… Co na základě dat AKAT vidíme, je vývoj českého investora. Ta proměnná je obrovská a podle mě platí jak pro muže, tak pro ženy,“ potvrdila Jana Brodani, a dodala, že cílem správy majetku (kohokoliv) by mělo být jeho zachování do budoucna.
STÁHNĚTE SI ČTVRTÉ ČÍSLO WEALTH MAGAZÍN – PREMIUM:
JAK SPRAVUJÍ MAJETEK ÚSPĚŠNÉ ŽENY.
Ženy mají nižší sebevědomí než muži
Z rozhovorů pro Wealth Magazín – Premium lze vyčíst, že ženy mají nižší sebevědomí než muži a více se bojí riskovat. Na to se úspěšné ženy velmi zaměřují a pokouší se to prolomit. Často se tak pokouší pomoct jiným nadaným ženám využít jejich potenciálu na cestě k úspěchu. „Investorky mají obecně nižší sebevědomí než muži a v ČR je ten rozdíl ještě markantnější…. Když žena něco chce, tak to dokáže,“ řekla Ivona Butcher a poradila dalším českým ženám víc si věřit a jít do toho, co je baví.
Nebát se a víc věřit sama sobě radí i zakladatelky kosmetické společnosti MK Beauty Concept, Kateřina Adamec Kralertová a Martina Petera. „Kdybychom se bály a poslouchaly okolí, tak (svou) vizi nikdy nenaplníme. Život totiž přináší různá rizika,“ přiznaly.
Úspěšné ženy se tak snaží pomáhat na této cestě dalším ženám nabýt sebevědomí a vydat se na cestu úspěchu, i za cenu toho, že budou muset trochu riskovat. Risk je přece zisk. Důležité je proto se vzdělávat v oblasti financí i investic a ukázat, že ženy nemusí stát jen u plotny, ale mohou se starat i o vlastní majetek. „Myslím si, že bychom si jako ženy neměly zavírat dveře k investování. Ale měly bychom hledat způsob, který nám vyhovuje a bude v souladu s naším šestým smyslem,“ poradila Šátka Tothová.
Podle zakladatelek ženského investičního klubu LUMUS mohou ženy část svých financí investovat i do angel investování. „Bouráme mýtus toho, jak vypadá klasický angel investor. V našich končinách byl často charakterizován jako muž s věkem nad 40+ a velkým majetkem,“ zmínila Vladimíra Činčurová. „V angel investování se děje to, že 80 % startupů pravděpodobně neuspěje. To znamená, že je to extrémně rizikové. Musíme se snažit najít verzi nějaké ,unicorns company‘, tedy podniku, který může být velký. Menší část mého portfolia je alokovaná do této třídy aktiv s tím, že se jedná o peníze, které jsem nepotřebovala. Pokud se to vrátí, bude to jen pěkný benefit. Stejně tak to mají naše investorky,“ dodala Lucia Cerchlan.
Děkujeme všem zúčastněným ženám za jejich čas a ochotu podělit se o svůj příběh v rozhovoru pro Wealth Magazín – Premium:
- Jana Brodani
- Ivona Butcher
- Lucia Cerchlan
- Vladimíra Činčurová
- Zuzana Zamborská
Děkujeme také partnerům tohoto vydání:
- Bruno Vassari (MK Beauty Concept)
- Erste Private Banking
- Easy Drivers
- Fichtner Wealth Managers
- Jan Nechvíle
- Sušánka & partneři s.r.o.
Co je Wealth Magazín – Premium?
Wealth Magazín – Premium vychází kvartálně formou PDF v sekci Premium. PDF speciál je ke stažení zdarma všem registrovaným čtenářům Wealth Magazínu. Koncept kvartálních magazínů se zabývá konkrétní problematikou v oblasti Private Wealth. Prostřednictvím exkluzivních rozhovorů, autorských článků a názorů expertů nabízí pohled na unikátní téma. Čtvrté číslo je zaměřeno na téma: Jak spravují majetek úspěšné ženy.
Chcete dostávat zdarma kvartální PDF speciály na svůj email? Registrujte se k odběru ZDE.