Home Řízení rodinySpráva rodiny Podnikatelské rodiny i šlechtické rody. Kde vztahy a hodnoty vítězí nad ziskem?

Podnikatelské rodiny i šlechtické rody. Kde vztahy a hodnoty vítězí nad ziskem?

Autor Dana Halušková

Máme za sebou spoustu skvělých rozhovorů s movitými českými rodinami. Některé vlastní úspěšné firmy, jiné spravují rozsáhlé majetky, protože jsou potomky šlechtických rodů. Jedno ale mají společné, hlavní roli u nich hrají rodinné hodnoty, dobré vztahy a celková pospolitost.

Z rozhovorů s osobnostmi českého byznysu a zástupci českých rodin s vysokou hodnotou čistého jmění vyplývá, že základem není zisk, předání majetku nebo peněz. Prioritou jsou rodinné vztahy a hodnoty. V některých případech jsou hodnoty rodin přenášeny i do podnikání a správy majetku. Pochopitelně. Navíc se v častých případech věnují filantropii, impaktovému investování nebo jiným aktivitám, které výrazně přesahují hranice rodiny, a mohou tak prospět celé společnosti. Vybrali jsme čtyři rodiny, kde hodnoty a vztahy vítězí nad ziskem.

Rodina Smetanových si zakládá na dobrých vztazích a společných zásadách

Rodina Jaroslava Smetany vlastnící společnost Albixon je známá svými zásadami. Podle Jaroslava Smetany se rodina inspirovala (a tak trochu řídí) sedmi zásadami skutečně efektivních lidí podle amerického spisovatele Stephena Coveyho, které vedou k racionálnímu a efektivnímu jednání. Zároveň ale přiznávají, že jsou jen lidé, kteří dělají chyby a k dokonalosti mají daleko.

Kromě toho jsou pro ně zásadní vztahové hodnoty, zejména komunikativnost, smysl pro humor a společné sdílení úspěchů a radostí. „Vztahy v rodině jsou alfou omegou. Bez nich jakýkoliv majetek, který se začne využívat, nebude působit radost. Asi málokdo jezdí na dovolenou k moři sám, vždycky jede s někým, koho má rád a s kým se chce potěšit. I v té rodině to máme tak, že se chceme vzájemně potěšit s úspěchy toho celku,” upřesnil v rozhovoru pro Wealth Magazín – Premium Jaroslav Smetana.

Martin Hausenblas věnuje část majetku charitě

Vyšší cíle než jen zisk má už dlouho i podnikatel, politik a filantrop Martin Hausenblas. Už od mládí vydělával více než jeho rodiče a brzy pochopil, že samotné peníze štěstí nepřinesou. Jako první Čech se tedy inspiroval iniciativou Giving Pledge, kterou založili Bill Gates a Warren Buffett. A co přesně to znamená? Zavázal se, že minimálně 30 %, ale možná i více majetku věnuje posmrtně na dobročinné účely. Jeho hodnoty ho provází celým (nejen) profesním životem. V rozhovoru s naší šéfredaktorkou Evou se nechal slyšet, že vlastnictví je také odpovědností. „Co se týče správy majetku, jak to dělám já. Teď už došlo k přesunům. Mám to vše v jedné entitě. Fakticky z toho už nemám nic a nastavujeme pravidla. Co můžete udělat pro svoji rodinu? Pro svoje děti? Co je správný? Co udělat pro svého manžela. Co je správný? Když máte peníze, tak s nimi přichází odpovědnost a není to jednoduché. Je to břímě,“ a dodal, že vše bude uložené ve svěřenském fondu s jasně nastavenými pravidly závisle na hodnotách, zejména vzdělání, starost o rodinu a filantropie.

Zároveň se Martin Hausenblas snaží kultivovat dopravu ve městech a šetřit přírodu, a to díky svému startupu Liftago, který funguje jako moderní sdílená taxislužba. Firmu sice spoluvlastní, ale operativní řízení nechává na jiných. Sám se soustředí především na její hodnoty a vizi.

Manželé Horákovi a jejich cesta od tvrdého byznysu k rodinnému podniku

Silke a Jaroslav Horákovi se naopak k rodinnému podniku dostali až po zkušenostech z investičních fondů a bankovnictví, vyplývá z rozhovoru se Silke Horákovou pro Wealth Magazín – Premium. Dnes ale svoji firmu Albatros Media vedou jako rodinný podnik a plánují ji zachovat pro budoucí generace. Intenzivně tedy přemýšlejí o založení svěřenského fondu nebo nadace v rámci struktury rodinného majetku.

V takových strukturách je velmi důležitou entitou rodina a její hodnoty. A to je to, co chceme předávat dalším generacím. To bude vždy v jejich statutu napsáno. Není to zákon, ale je to silný princip, který by měl být respektován. To je velmi důležitý aspekt – předávání nejen majetku, ale i hodnot,” prozradila Wealth Magazínu Silke Horáková, která své rozsáhlé zkušenosti s investicemi uplatňuje ve vlastním Social Impact fondu Tilia Impact Ventures. Ten se z 50 % zaměřuje na environmentální projekty a z 50 % řeší sociální témata. Celý rozhovor naleznete ve speciálním vydání na str. 26, ke stažení zde.

Stephanos Germenis-Hildprandt a pohled šlechtického rodu na zachování hodnot   

Toto jméno vám možná nic neřekne, dokud nezjistíte, že Stephanos vlastní a spravuje zámek Blatná, který se nachází v jižních Čechách, ale známý je po celé republice. Svůj podíl na tom určitě mají i rodinné hodnoty Hildprandtových, kteří cítí velkou zodpovědnost vůči zámku, ale i lidem žijícím v okolí a celé české kultuře. Zámek tedy chtějí nechat otevřený pro veřejnost a řídí se přitom mottem: „Přivézt svět do Blatné a naopak Blatnou do světa.” Jejich cíl je jasný – předat majetek v lepším stavu, než v jakém ho získali.

Od začátku i rodiče měli jako prioritu, že zámek a park musejí zůstat otevřené pro veřejnost jako památka. Je důležité, že lidé mohou přijít, podívat se na to a dýchat tu atmosféru. V tom vidím určitý způsob pokračování a zachování hodnot. My chráníme ten majetek. Máme centrální roli v rámci lokality a tyhle věci patří k tomu,“ doplnil v rozhovoru pro Wealth Magazín.







Bezplatně se registrujte a získáte 8 speciálních vydání
Wealth Magazín – Report zdarma na svůj email, přístup
k prémiovému obsahu, promo kódy pro vstup na akce
a pravidelný newsletter s nejnovějšími trendy, analýzami a celospolečenskými tématy ovlivňující Private Wealth.




Související články