Home WEALTH PLANNINGPlánování bohatství Průzkumy ukazují přístup Gen Z k podnikání. Důraz kladou na smysl, nikoliv na peníze

Průzkumy ukazují přístup Gen Z k podnikání. Důraz kladou na smysl, nikoliv na peníze

Autor Redakce

V příštích deseti letech dosáhne důchodového věku 330 tisíc českých podnikatelů. Jejich firmy představují významnou část ekonomiky, je tedy nejvyšší čas začít myslet na nástupnictví. Z nedávných průzkumů však vyplývá, že Generace Z se do podnikání příliš nehrne, ať už v Česku, nebo napříč Evropou. Výsledky ukazují, že generaci schází nejen finanční, ale i mentoringová podpora.

Mladí lidé mají chuť podnikat, ale často postrádají potřebnou oporu. V Česku by podnikání podle průzkumů upřednostnilo mnoho mladých mezi 18-30 lety, ale realita je jiná – mezi podnikateli je jich jen 11 %. Podle průzkumu OECD z roku 2023 by 40 % mladých Evropanů raději podnikalo, než se nechalo zaměstnat, ale reálně podniká či rozjíždí firmu jen 9 %, tedy každý desátý. Klíčovou překážkou přitom není jen nedostatek kapitálu, ale i chybějící přístup ke zkušeným mentorům, právní a ekonomické orientaci či k dlouhodobému vedení.

„Začít podnikat není jen otázka osobní odvahy, ale i dobré přípravy. Právě v tom může dobře nastavený mentoring sehrát klíčovou roli. Ani důvěra mezi generacemi totiž nevzniká automaticky. Zakladatelé potřebují čas na výstup z vedení, mladí zase prostor a oporu, aby zvládli převzít firmu zodpovědně a bez zbytečných chyb. To vše vyžaduje plánování, systematickou přípravu a dobré poradenství.“

Zdeněk Mikuláš, zakládající partner skupiny Talers

Mladým chybí opora v začátcích

Vlastní podnikání by přitom pro mnoho mladých lidí mohlo představovat svobodu i naplnění ambic a společenské odpovědnosti. Průzkum společnosti Deloitte ukazuje, že pro 80 % Čechů z generace Z je klíčová smysluplnost práce, nikoliv honba za ziskem. Pouhých 34 % z nich momentálně vnímá podnikání jako činnost s pozitivním dopadem na společnost – výrazně méně než v dalších zemích napříč kontinenty, kde je to 49 procent. I to je jedním z důvodů, proč mladí s podnikáním váhají.

„Vstup mladých lidí do podnikání je pro českou ekonomiku zásadní. Přinášejí inovace, čerstvou energii a nové pohledy. Ale bez podpory a strategie je jejich podnikání často zbytečně zranitelné. Pomáháme mladým podnikatelům budovat firmu jako systém – ne jako osobní projekt, který jednou zanikne, ale jako něco, co má šanci přežít je samotné,“ říká Zdeněk Mikuláš.

Počet mladých podnikatelů v ČR mírně roste

Statistiky dokazují, že mladých podnikatelů u nás přibývá jen pomalu. Na konci roku 2024 podle Ministerstva průmyslu a obchodu podnikalo v Česku celkem 222 291 fyzických osob ve věku 18–30 let, o 3 % více než v roce předchozím. Z celkového počtu podnikatelů ale generace Z tvoří pouhých 11 procent. Nejvíce podnikají lidé ve věku 36–55 let, téměř 1,2 milionu lidí, tedy 62 % z celkového počtu podnikajících fyzických osob. Dalších 318 tisíc podnikatelů je starších 60 let.

Podle dat MPO tak v příštích 10 letech dosáhne důchodového věku bezmála 330 tisíc současných podnikatelů. Již nyní je přes 180 tisíc podnikatelů starších 65 let. Proto velká část z nich myslí na budoucnost svých firem. Průzkum agentury IPSOS z května 2024 mezi majiteli rodinných firem ukazuje, že 18 % z nich plánuje předat podnik v nejbližších 5 letech, 24 % v horizontu 10 let a 33 % do 20 let. Prodej firmy třetí straně zvažují aktuálně pouze 4 procenta majitelů.

Je přirozené, že majitelé, kteří budovali firmu 30 let, ji netouží primárně prodat. Je to jejich dítě. Tato generace podnikatelů firmy nezakládala jako projekt s tím, že ji zhodnotí a jednoho dne dobře prodají. Výzkumy mezi touto generací podnikatelů proto často ukazují nízkou touhu firnu prodat. Realita je ale jiná. Průzkumy ukazují, že polovině těch, kteří touží firmu předat potomkům, tato touha nevyjde a v tom lepším případě pak končí prodejem firmy. Prodej firmy přitom není ostudou, neúspěchem. Někdy jde o nejlepší řešení nejen pro podnikatele samotného, ale pro celou jeho rodinu,“ popisuje Zdeněk Mikuláš.

Pozitivní signál přinášejí data o nově vzniklých podnikatelských aktivitách. Z údajů Českého statistického úřadu (ČSÚ) vyplývá, že vloni začalo podnikat 82 893 lidí, o 14 % více než v roce předchozím. A přes polovinu z nich tvořili mladí ve věku 18–30 let.

Úspěch mladé generace můžou usnadnit systémové změny

Zásadní legislativní změnou by mohlo být mimo jiné daňové zvýhodnění pro začínající podnikatele do 30 let — například snížení minimálních odvodů v prvních dvou letech podnikání nebo daňová uznatelnost nákladů na vzdělávání a odborné poradenství. Tyto kroky by mohly snížit tlak na mladé lidi, kteří se snaží rozjet první byznys.

Ani na mentoring a koučovací programy nelze zapomínat. Mladým lidem by strategické budování silné a stabilní firmy mohly usnadnit dotace na programy zaměřené na leadership a strategii, stejně jako státem alespoň částečně hrazené služby certifikovaných poradců.

Důležitou systémovou změnu by mohly představovat akcelerační programy a systematická výuka základů podnikání a právních principů na středních a vysokých školách. Tím by se podařilo podpořit nejen ambiciózní podnikatele, ale také ty, kteří stojí před rozhodnutím, zda převzít rodinnou firmu.

„Mezigenerační kontinuita v podnikání není jen otázkou jednotlivých rodin, ale strategickou výzvou pro celou ekonomiku. Firmy vybudované během několika dekád představují významnou hodnotu – znalosti, zkušenosti, obchodní vztahy. Jejich udržení a rozvoj vyžaduje promyšlený přístup k přípravě nové generace podnikatelů,“ dodává Zdeněk Mikuláš.

Zdroj: Redakčně upravená tisková zpráva společnosti Talers







Chcete získat pozvánky na akce za zvýhodněné ceny, 12 speciálních vydání Wealth Magazín – Report zdarma na svůj email, přístup k prémiovému obsahu,
a pravidelný newsletter s nejnovějšími trendy, analýzami a celospolečenskými tématy ovlivňující Private Wealth.




Související články