Pokud se vaší rodinné firmě dlouhodobě nedaří nebo na její vedení už sami nestačíte a nemáte ji komu předat, nabízí se otázka prodeje. Záleží na vlastnické struktuře, ale konečné rozhodnutí nikdy není jen na majiteli. Vždy je potřeba komunikovat s celou rodinou a případně i s nezávislými odborníky a společně zvážit veškerá pro a proti.
Každá firma jednou za čas prochází krizovým obdobím, kdy její majitelé přemýšlejí o prodeji jako o jedné z možností. A výjimkou nejsou ani rodinné podniky, u kterých nejde jen o byznys, ale i o zájmy jednotlivých členů a nezřídka dochází ke generačním střetům. Co tedy při rozhodování o prodeji hraje největší roli? A jak efektivně spolupracovat napříč generacemi?
Finanční, emocionální i sociální záležitost
Z podnikatelského hlediska byste měli firmu logicky prodat ve chvíli, kdy náklady na její vlastnictví převáží nad přínosem prodeje. V případě rodinného podniku ale do hry vstupují i neobchodní faktory, jako je nástupnictví, zájem či kompetence potomků převzít firmu a další. Tato situace většinou teprve odstartuje první debaty nad jeho budoucností. Prodej rodinného podniku je velmi složité rozhodnutí, a to zejména pro zakladatele, který ho od základu vybudoval. Má pro něj totiž mnohem vyšší cenu, než jaká je vyčíslitelná penězi. Zároveň se setkává i otázkou emocí a společenského postavení.
Proto odborníci doporučuj zvážit několik otázek, jejichž odpovědi vám mohou napovědět, zda je čas zamyslet se nad prodejem či nikoliv.
Argumenty pro prodej
Pokud se rodinní příslušníci přiklánějí k prodeji, většinou je k tomu vedou tyto důvody:
- chtějí diverzifikovat rodinný majetek
- snaží se ukončit rodinné spory, které souvisí se společným podnikáním
- vyhovovaly by jim spíše pasivní investice než aktivní vlastnictví, které vyžaduje neustálý dohled
- uvědomují si, že nebyl vytvořen plán nástupnictví, který by odpovídal potřebám a dovednostem nové generace
Proč si firmu naopak nechat?
Pro zachování podniku v rodině naopak hovoří tyto faktory:
- silná vazba na zaměstnance i celou komunitu
- úcta k rodinnému odkazu
- víra ve sdílené vlastnictví a osobní pouto k rodinné firmě
- touha zachovat podnikání pro budoucí generace
Klíčem k úspěchu je otevřená komunikace
Ať už se nakonec rozhodnete pro jednu nebo druhou variantu, určitě si nechte čas na rozmyšlenou a s ostatními členy rodiny o tom mluvte. Ideální je vytvořit bezpečné prostředí v rámci rodinné rady, rady vlastníků nebo i neformálních schůzek a společně si zodpovědět veškeré palčivé otázky a vzít v úvahu všechny názory. Některé podnikatelské rodiny si nakonec poradí sami, jiné potřebují i pohled nezávislých expertů z řad Wealth Managerů, transakčních právníků nebo finančních poradců.
Jasná pravidla a přesně dané role
Stejně tak je důležité, aby každý rodinný příslušník věděl, jakou má v podniku roli. Od toho se totiž odvíjí jeho práva a povinnosti v celém rozhodovacím procesu, který musí mít správně nastavená pravidla. Diskuze s rodinou, ale i managementem firmy a externími odborníky tak budou transparentnější, snadnější a rychleji povedou k výsledku.
Alternativy prodeje
V rámci prodeje se nabízejí dvě možnosti. Buď jde o celou firmu i s hmotným a nehmotným majetkem, nebo je možné rozprodat pouze akcie. Tento krok je ale spojen s registrací firmy na burze a emisí akcií v určité hodnotě, což v českém prostředí není pro rodinné podniky příliš běžné. Ve Spojených státech se ale jedná o běžnou praxi, která pravděpodobně časem pronikne i do Evropy. A s tím se pak pojí i možnost částečného odprodeje (pouze části akcií).
Obraťte se na odborníky
Jakmile budete pro prodej rozhodnuti a shromáždíte všechny potřebné informace, už vám nic nebrání s celým procesem začít. Pomůže vám především transakční právník, který se na fúze a akvizice specializuje. A dále se můžete obrátit i na daňové poradce a účetní. Nemusíte je ale složitě hledat sami, stačí využít služeb rodinné kanceláře, která vám najde ty nejlepší externí specialisty na každou oblast.