Home WEALTH MANAGEMENTSpráva bohatství Vyšlo třetí číslo Wealth Magazín – Premium: Jak spravují majetek úspěšní startupisté

Vyšlo třetí číslo Wealth Magazín – Premium: Jak spravují majetek úspěšní startupisté

Autor Eva Ulrichová

České startupy se stávají ve světě čím dál více úspěšnějšími a co chvíli se dočteme, jak mladí talenti z ČR dobyli Silicon Valley nebo se jejich startupy staly novými jednorožci, tzn. mají hodnotu vyšší než 1 miliardu USD. Nejen tím vzniká nová skupina HWNIs: movití mileniálové. Proto považujeme za důležité zjistit, jaký ke správě majetku přistupují úspěšní startupisté.

Wealth World Report 2022 (WWR 2022) od společnosti Capgemini uvádí, že mileniálové, jako nová skupina světových HNWIs, přináší nové výzvy pro Wealth Managery, Family Offices a další profese související se správou majetku. Proč? Nová generace vyžaduje více než jen investiční doporučení. Důležitá je pro ně nejen digitalizace služeb, ale také osobní přístup. Online a offline zkrátka musí být v rovnováze. Se svým Wealth Manažerem chtějí mít mileniálové blízký vztah založený na vzájemné důvěře a respektu. Největší výzvou je zajištění potřeb mileniálů, kteří mění svého Wealth Manažera extrémně často. Jen v roce 2021 se dle WWR 2022 pro jiného správce svého majetku rozhodlo 53 % z nich. Nejčastěji jim vadilo navyšování poplatků, nedostatečná transparentnost nebo pomalé vyřizování požadavků. Mezi generací mileniálů (a popř. i generací Z) nalezneme nejen nástupce v rodinných firmách, ale i začínající úspěšné podnikatele – startupisty. V dalším čísle Wealth Magazín – Premium jsme se proto rozhodli prozkoumat, jak úspěšní startupisté spravují svůj majetek.

JAK ÚSPĚŠNÍ STARTUPISTÉ SPRAVUJÍ MAJETEK? STÁHNĚTE SI TŘETÍ ČÍSLO WEALTH MAGAZÍN – PREMIUM!

Co je to startup?

Univerzální definice neexistuje a sami zakladatelé nově vzniklých podniků vnímají pojem „startup“ odlišně. „Startupy jsou klasické firmy, jen se tomu teď říká startup. Je to jenom další firma, která je nová. Já se na to dívám tak, že je to firma, která je mladá a má ambice dynamicky růst,“ upřesnil své vnímání pojmu startup Jiří Diblík. „Za mě je tam několik klíčových faktorů. Tím prvním je rychlý růst. To je asi to nejdůležitější. Spousta firem se nazývá ,startup‘, ale chybí tam to ,up‘,“ sdělil Wealth Magazínu svůj pohled Jan Sláma. Obecně bychom však mohli startup charakterizovat jako začínající (start) rychle rostoucí (up) podnik, přičemž obvykle jsou startupy zaměřené na technologie.

Rozdíl dvou generací

V novém čísle Wealth Magazín – Premium naleznete rozhovory s 5 úspěšnými startupisty. Z rozhovorů vyplývá, že přístup ke správě majetku se významně liší dle generací. Zatímco první generace founderů spravuje majetek komplexně a přemýšlí o možnostech předávání majetku či nástupnictví, mladí úspěšní podnikatelé přiznávají, že přístup ke správě majetku je založen na tom, co je baví. Co obě generace founderů spojuje, je důraz na technologie, potřebu digitalizace a pohled na filantropické aktivity.

Úspěšní startupisté jako nová generace filantropů?

Úspěšní podnikatelé si uvědomují svou možnost vrátit vybudované jmění společnosti. Např. Jan Sláma vyvinul svůj startp z původní myšlenky neziskové organizace pro prevenci proti šikaně na školách. Nezisková organizace vznikla jako první. „Všichni tři jsme takoví podnikaví spolužáci. Klíčový moment byl, že jsme prodali nějaké projekty, eshop, aplikaci. To bylo v roce 2017. Řekli jsme si, že teď bychom se chtěli tři měsíce věnovat něčemu neziskovému, kde nepůjde o byznys, ale o pomáhání. Tři měsíce se protáhly na tři roky. Ale byla to vlastně hlavní ambice, pojďme dělat něco, co pomůže světu,“ sdělil Wealth Magazínu.

První generace founderů se filantropii věnuje povětšinou již naplno. Například známý významný filantrop, Martin Hausenblas, darování prakticky zasvětil svůj dosavadní život. A hodlá v tom pokračovat i posmrtně.

Musí se najít nějaké životnější těleso, než je lidská schránka, ta je pomíjivá… Inspiroval mě Alfred Nobel a jeho nadace. Za života se o to postarám já a po smrti to dáme nadaci, ať koná něco prospěšného,“ řekl Martin v rozhovoru. A do čeho putují a dále poputují jeho aktiva? Rozvoji jeho rodného Ústeckého kraje, Nadaci Via a Ústecké komunitní nadaci.

Nově se Martin Hausenblas bude věnovat také enviromentu. „Velké téma, co mě ještě zajímá, je téma zániku habitatu. To je to místo, kde budu působit zbytkem majetku. Kvůli tomu příští rok nastupuju na Harvard, půjdu studovat a udělám si projekt na toto. Chci se zaměřit na ochranu a záchranu habitatu. Stát jako instituce nefunguje dostatečně dobře. Nějaký trust, který bude dostatečně důvěryhodný na to, aby lidi jako já na závěr života řekli ,Mají to propít děti?‘ Já přispěju na to, aby tu zbylo něco pěkného, aby se koupily cenné přírodní oblasti a zachovaly se, zároveň ale i péče o ně. Na planetě nejsme sami. Musí tu zůstat prostor i pro ostatní živočichy a rostliny. Ta místa je třeba chránit. To mě hodně zajímá,“ prozradil pro Wealth Magazín jeho další filantropické cíle.

O kterých startupistech se v novém čísle dočtete?

  • Jan Sláma (FaceUp)
  • Jiří Diblík (VOS.health)
  • Juraj Hrbatý (Finax)
  • Martin Hausenblas (Liftago)
  • Patrik Juránek (Startup Disrupt)

Jak na správu majetku?

Správa majetku mladých úspěšných podnikatelů vyvolává otázku: Kdy začít se správou majetku? Na to pro Wealth Magazín – Premium odpovídali odborníci ze společnosti Multi Family Office. „Problém může nastat ve chvíli, kdy daný mladík nezodpovídá jen sám za sebe. Jedná se o moment, kdy založí novou firmu či startup. Od toho okamžiku nezodpovídá jednotlivec sám za sebe a svůj majetek, ale i o své společníky, dodavatele, zaměstnance. A jejich rodiny. V tu chvíli platí univerzální a často opakované pravidlo: Začít se správou a plánováním bohatství dřív, než to bude potřeba,“ uvádí společnost ve svém komentáři. Je to tak ale v praxi? „S prvními startupisty jsme ve Fichtner Wealth Managers začali spolupracovat v roce 2008, když jeden z našich menších klientů prodal svou firmu a na bankovním účtu se mu objevilo přes 100 milionů korun,“ podotkl Vladimír Fichtner, CEO společnosti Fichtner a.s. Podle údajů poradenské společnosti mají úspěšní startupisté velkou část majetku v dolarech a naopak minimum v nemovitostech.

V současné době je v souvislosti s geopolitickou situací kladen čím dal větší důraz právě na jurisdikční diverzifikaci a investice do různých měn. „Jedním z nejefektivnějších způsobů, jak se při současné situaci ochránit před možnými riziky, ztrátě hodnoty majetku i vysokému daňovému zatížení, je změna rezidentury nebo místa podnikání mimo EU,“ poradil čtenářům Dávid Malcovský, zakladatel společnosti ZENRON Consulting. Možností jsou podle něj např. Brazílie, Paraguay nebo USA.

V nejnovějším čísle Wealth Magazín – Premium naleznete exkluzivní rozhovory s úspěšnými startupisty o tom, jak spravují svůj majetek i jak přistupují k řízení a financování startupu. Zároveň ve speciálu nabízíme pohled expertů na správu a plánování bohatství.

Děkujeme všem partnerům, co se podíleli na vzniku tohoto čísla Wealth Magazín – Premium:

Co je Wealth Magazín – Premium?

Wealth Magazín – Premium vychází kvartálně formou PDF v sekci Premium. PDF speciál je ke stažení zdarma všem registrovaným čtenářům Wealth Magazínu. Nový koncept kvartálních magazínů se zabývá konkrétní problematikou v oblasti Private Wealth. Prostřednictvím exkluzivních rozhovorů, autorských článků a názorů expertů nabízí pohled na unikátní téma. Třetí číslo je zaměřeno na téma: Jak spravují majetek úspěšní startupisté.

Chcete dostávat zdarma kvartální PDF speciály na svůj email? Registrujte se k odběru ZDE.

Související články