Home Řízení rodinySpráva rodiny Rodinné bohatství nelze pouze zachovávat, ale také inovovat, shodli se zástupci vícegeneračních rodin na konferenci Wealth Forum.

Rodinné bohatství nelze pouze zachovávat, ale také inovovat, shodli se zástupci vícegeneračních rodin na konferenci Wealth Forum.

Autor Dana Halušková

Začátkem listopadu proběhl už šestý ročník mezinárodní konference zaměřené na rodinné vícegenerační bohatství. Akce se podruhé v řadě konala pod názvem Wealth Forum a její účastníci se už tradičně sešli v prostorách hotelu Grandior v centru Prahy. Mezi řečníky ani tentokrát nechyběly známé osobnosti z Česka i ze zahraničí a hlavní hvězdou byl Julius Meinl VI. Jaký je jeho recept na budování i zachování rodinného bohatství? A co na to ostatní řečníci a účastníci?

Konference byla jako vždy plná inspirativních přednášek a rodinných příběhů, které píše sám život. Kromě toho se ale řešily i podnikatelské úspěchy a výzvy, o kterých se nebáli mluvit někteří zahraniční řečníci, především Matthew Ayres z Velké Británie a Tommaso Fossati z Itálie, kteří popisovali, jak musely jejich rodiny začínat znovu nebo měnily obor podnikání. Zmínili ale i spory a složité vztahy mezi jednotlivými členy rodiny. 

O zajímavé zkušenosti a poznatky se ale podělili i tuzemští zástupci rodinných firem včetně Mariany Nesnídalové z rodinné firmy L.Hainz nebo podnikatele tělem i duší Pavla Boušky. Svůj pohled na investice a správu majetku připojili i zástupci Single Family Offices, jako například Ladislav Sekerka, nadací nebo církve.

Generace by měly bohatství vytvářet, nikoliv pouze zachovávat, myslí si Julius Meinl VI.

Julius Meinl VI., z rodiny známé jako House of Meinl, v současnosti žije v Londýně, ale jeho rodina má české kořeny. Konkrétně pocházela z Kraslic na Karlovarsku, odkud se přesunula do Vídně, za kvetoucím průmyslem 19. století. Postupně se začali soustředit na kvalitní praženou kávu a další vlastní produkty. Pak se ale museli vyrovnat s dvěma válkami nebo obdobím vysoké inflace. Vždy se ale dokázali přizpůsobit trhu a to, co ztratili, znovu získali. Rodinné bohatství spoluvytvářela každá nová generace.

Podobný přístup mají dodnes, kdy je firma v rukou páté a šesté generace. Julius Meinl se s publikem podělil o to, že smysl vidí nejen v zachování majetku, ale i v inovacích a modernizaci. Nesází tedy jen na prosperující kávový byznys, ale například také na realitní trh, do kterých investuje i v Česku. Julius Meinl VI. poradil,, že receptem rodiny je v každé generaci utvořit nový majetek a ten předat dále. Upozornil však, že taková rada nemusí být univerzální pro každou rodinu.

Výzvy italských a britských rodinných firem

Pohled italského rodinného podniku přiblížil Tommaso Fossati, který je členem vůbec nejstarší italské podnikatelské rodiny. Popsal, jak jeho předci začínali už v 16. století v textilním průmyslu, poté se přesunuli do oblasti vinařství a pohostinství, a v 19. století dokonce začali podnikat v bankovnictví. Financím se věnují stále, a to zejména v rámci známé banky Banca Sella.

Tommaso je členem už 9. generace této rozvětvené rodiny a pochází z Milána. To ale neznamená, že by neměl přehled o podnikatelských aktivitách na druhé straně země. Celá rodina se pravidelně schází a o své činnosti i plánech diskutuje. Sám se navíc angažuje ve sdružení rodinných podniků, protože ho tento segment zajímá i z jiných úhlů pohledu, zejména v rámci NextGen: „Cílem je přenést na mladou generaci lásku ke společnostem, vzbudit v nich podnikatelství. Máme v rodině spoustu talentovaných lidí, je potřeba využít jejich potenciál.“ Do rodinného byznysu ale vstoupil teprve letos, předtím sbíral zkušenosti v právnické firmě a sám založil startup. 

Matthew Ayres z Velké Británie pak během své přednášky odkryl i výzvy rodinného podnikání, které se nevyhnuly žádnému z jeho předků. Nejprve musel jeho dědeček postavit firmu znovu na nohy, pak náhle zemřel bez plánu nástupnictví, což způsobilo spory v rodině. Přesto rodinná firma Bennie Group úspěšně funguje i ve čtvrté generaci, a to i díky správním orgánům, které využívají, především rodinné radě. „Mému dědečkovi například zůstali jen tři zaměstnanci a musel byznys v podstatě budovat od základu. A v posledních letech jsme zase významně změnili obor podnikání, což také není jednoduché . Musíte na to lidi připravit a ukázat jim, že to má smysl.”

Svěřenský fond Arcibiskupství pražského a snaha zachovat majetek navěky

Jak vytvořit udržitelný model pro zachování majetku po celá staletí? To na konferenci Wealth Forum popsal Vojtěch Benda, který Arcibiskupství pražskému spravuje jeho svěřenský fond. Mluvil tedy i o tom, že kromě několika nadací instituce využívá i tento nástroj a dále rozšiřuje své portfolio. „Náš majetek už zdaleka nezahrnuje jen pozemky nebo nájemní bydlení, ale například i retailové parky nebo větrné elektrárny. Navíc máme propracované strategie proti ztrátě majetku, které počítají i s tím, že do roku 2043 by měla být církev v Česku zcela nezávislá na státu a jeho příspěvcích.”

Na velikosti firmy nezáleží, hlavní jsou rodinné hodnoty

Tak by se daly shrnout základní myšlenky zástupců českých vícegeneračních firem. Jedním z nich je David Piškanin, člen druhé generace a předseda představenstva rodinného podniku HOPI HOLDING, který se zaměřuje na logistiku, potravinářství i další odvětví a dnes čítá okolo 33 firem. Mluvil například o tom, že většina členů boardu je externích a rodinu zastupuje právě on společně se svým bratrem. Oba mají podobné názory i přístupy k podnikání, a tak se podle Piškanina ve většině rodinných i pracovních záležitostí shodnou, což je obrovské plus. A pokud by se snad neshodli, je do rozhodování zapojen minoritní externí společník. Tak se bratři chrání proti případnému konfliktu.

Z pohledu současného vlastníka pak hovořila Mariana Nesnídalová, zástupkyně šesté generace, která hodinářství firmu L.Hainz převzala od svého otce a dnes v ní už působí i jeden z jejích synů. Názory obou generaci se samozřejmě liší, zejména v otázce technologií. Dokážou spolu ale komunikovat a sdílejí společné hodnoty, což je základ úspěchu. „Pro naši rodinu je nejdůležitější pokora a poctivá práce, za kterou se nemusíme stydět. Tyto hodnoty považujeme za nejcennější. Jsme malá řemeslná firma a to je vlastně naše výhoda,“ popsala Nesnídalová. A zároveň dodala. že do oboru hodinářství se hodně promítají nové trendy ale vidět moderní přístup mladé generace, která má inovace v krvi, tak jako její syn, který přišel s nápadem na náramkové hodiny.

Podnikavý duch Pavla Boušky

Pavel Bouška začal podnikat už v 17 letech, kdy se spolužáky založil dodnes fungující agenturu na eventy. Dnes je však majitelem a členem druhé generace ve skupině VAFO Group. Podnikavého ducha však nezapře, a tak je spolumajitelem několika firem včetně Ski a Bike Centra Radotín nebo Skibi Kids. Pro správu rodinného majetku pak spoluzakládal Single Family Office Fermia. Zmínil, že aktuálně řeší předání majetku třem synům, a to tak, aby byly rozdělené role na manažerské a exekutivní. Věnuje se totiž dlouhodobým strategiím a za jeden z nejdůležitějších kroků považuje vlastnické nástupnictví. Stejně tak se rozpovídal o činnosti rodinné kanceláře, se kterou vstupují do firem a pomáhají jim s rozvojem.

Filantropie má mnoho podob

Dobročinnosti se částečně věnoval Jan Řežáb, který je nejen investorem, vizionářem a ekologickým nadšencem, ale i filantropem. Mluvil tak nejen o zamýšlení se nad rodinnými strukturami, novou rodinnou Family Office, ale i o rodinné filantropii a její roli ve správě a zachování majetku. Více pak téma rozvinula Martina Břeňová, která mluvila o filozofii George Sorose známého tím, že kapitál chápal jako prostředek, nikoli cíl. Věnoval se jakési tiché filantropii, sám investoval a dobročinnost podporoval z výnosů. Hodně se věnovala ale i budoucnosti nadací a tomu, jak můžou být inovativní, když s nimi bude spolupracovat soukromý i státní sektor. Zároveň zmínila důležitost investiční strategie nadací.

Pohled z druhé strany aneb očima Wealth Advisorů

Kromě samotných majitelů a nástupců v rodinných firmách přispěl svým pohledem i expert Ladislav Sekerka z Consillium Family Office, který se zaměřil na to, jak mohou Single Family Offices investovat, aby byl majetek rodiny zachován. Zároveň zdůraznil, že je rozdíl mezi exekutivou rodinné kanceláře a dohledem rodiny, která háji zájmy rodiny a zachování hodnot.

VI. ročník konference Wealth Forum byl opět velmi inspirativní a nabitý zkušenostmi vícegeneračních rodiny a jejich Family Offices. Z referencí účastníků je zřejmé, že obsah pro ně byl hodnotný. Proto již nyní připravujeme další ročník, který se bude konat 20. listopadu 2025. Chcete-li být u toho, zajistěte si místo již nyní závaznou předrezervací:

Související články