Home WEALTH PLANNINGPlánování bohatství Jak na řízení vztahů mezi nezávislými členy představenstva a generálním ředitelem

Jak na řízení vztahů mezi nezávislými členy představenstva a generálním ředitelem

Autor Dana Halušková

Základem úspěchu akciových společností je spolupráce mezi představenstvem a managementem. Jen díky tomu mohou dosáhnout stanovených cílů a rychle se rozvíjet. Speciální postavení má ale v tomto případě generální ředitel, jehož vztah s členy představenstva je opravdu zásadní. Dobře nastavené vztahy mezi těmito dvěma orgány firmy totiž mohou ovlivnit její budoucnost.

Každá společnost potřebuje, aby její generální ředitel úzce spolupracoval s členy představenstva. Jejich vztah by tedy měl být založený na vzájemné důvěře, podpoře i respektu, ale také na sdílení podobných hodnot a očekávání. Co mohou obě strany udělat pro zlepšení vzájemné komunikace a celkového fungování firmy?

Začátky formování vztahu

Vztah generálního ředitele a představenstva vzniká už na začátku výběrového řízení, kdy proběhne první komunikace. Roli ředitele je nutné co nejpřesněji specifikovat, aby se přihlásili vhodní kandidáti. První pohovory jsou pak jasným ukazatelem, jestli bude tento vztah fungovat. Pokud tedy dopadnou kladně, pokládají obě strany základy spolupráce.

Rovnocenné partnerství a včasné plánování

Na vztah mezi představenstvem a generálním ředitelem můžeme nahlížet jako na rovnocenné partnerství, přičemž představenstvo plní hlavně funkci dohlížitele a správce, který je zaměřený na pokrok, zatímco generální ředitel firmu vede. Každý má tedy jinou roli a nejsou si navzájem podřízeni. Jedna chyba by tak neměla vést k odvolání ředitele, ale jiná situace nastává při dlouhodobém neplnění závazků, které může způsobit ztrátu důvěry. Pak přichází čas na oprášení nástupnického plánu, který by měl být hotový už v době jmenování současného ředitele. 

Aby jejich partnerství zůstalo rovnocenné a nebylo ohroženo, je potřeba dodržovat jisté kroky nejen k udržení dobrého vztahu, ale i ke vzájemné podpoře a sdílení zkušeností. Obě strany tak mohou přispět.

Jak se může angažovat představenstvo?

Tento statutární orgán má spoustu možností, jak pracovat na vzájemném souladu a produktivitě. Svoji podporu může dát generálnímu řediteli najevo například těmito způsoby:

Podpora bez podlamování důvěry

Respekt prokáže představenstvo řediteli zejména tím, že se bude obracet přímo na něj, nikoli na jiné vedoucí pracovníky. Pokud to tedy CEO sám nežádal nebo nenastala výjimečná situace. Tím se prohlubuje vzájemná důvěra, kterou pozitivně vnímají i ostatní členové týmu.

Stanovení reálných a jasně definovaných očekávání

Představenstvo jedná v zájmu vlastníků. Zároveň navrhuje a generálnímu řediteli předává svou představu o cílech a hodnotách, které by měly vést k obchodním úspěchům společnosti. Není to ale možné bez otevřené komunikace a přesných metrik daných tzv. KPI (klíčovými ukazateli výkonnosti). Cíle mohou být ambiciózní, ale ne nesplnitelné, aby generálního ředitele nefrustrovaly, nýbrž motivovaly.

Poskytování konstruktivní zpětné vazby

Říká se, že chybami se člověk učí. Konstruktivní kritika je tak mnohdy lepší než zbytečná chvála. A ať už se bude týkat strategie, rozpočtu, nebo čehokoliv jiného, musí být dobře míněná a pro generálního ředitele snadno pochopitelná. Jen tak ho dokáže přimět k pozitivním změnám,

Naslouchání generálnímu řediteli

Členové boardu by měli řediteli vyjádřit podporu a v případě potřeby sloužit jako mentoři nebo kouči. On by se je tedy neměl bát oslovit s prosbou o sdílení znalostí nebo zkušeností, protože tím může pomoci především firmě. Pokud potřebuje kouče sám nebo žádá o takovou pomoc pravidelně, bývá lepší oslovit externího odborníka. Na druhou stranu může sám přijít s návrhy či myšlenkami, které mohou podnik posílit. Představenstvo by je vždy mělo vyslechnout a spolu s CEO prodiskutovat.

Pokládání otázek k zamyšlení

Zejména na náročné situace a výzvy je potřeba se podívat z více úhlů. Případně pomůže, když se CEO do problematiky ponoří hlouběji. A právě k tomu slouží promyšlené otázky nezávislých členů představenstva, které nezřídka vedou k vyšší efektivitě a dalším úspěchům.

Pomoc generálnímu řediteli v růstu

V neposlední řadě by mělo představenstvo vypracovat plán, který přispěje k rozvoji generálního ředitele. Mohou mu tedy pomoci s hledáním konzultantů, koučů nebo vhodných školení. A to nejen v případě, že jde o nováčka, který nemá s vedením firmy mnoho zkušeností. 

Co by měl dělat generální ředitel?

I CEO může ke kultivaci vztahu se správním orgánem významně přispět. Odborníci doporučují zaměřit se především na:

Sdílení relevantních informací

Aby mohlo představenstvo analyzovat situaci a předkládat návrhy, musí mít k dispozici podrobné a aktuální informace. Generální ředitel by mu je měl poskytnout automaticky, ale stejně tak si o ně může předseda nebo někdo z členů zažádat. Na obou stranách je každopádně nutné vyhýbat se zkreslování a nepřesnostem.

Přihlédnutí k radám představenstva

Některé z návrhů mohou být užitečnější než jiné. Přesto by měl generální ředitel představenstvo vyslechnout a vzít jeho doporučení v potaz. Mnoho příkladů z praxe totiž potvrzuje, že opačná situace může výrazně poškodit celou společnost.

Respektování časových možností členů boardu

Pro většinu členů není činnost ve statutárním orgánu jedinou prací. Mají i jiné závazky, přesto chtějí být užiteční a řediteli pomoci. Ten jim ale musí vycházet vstříc při plánování zasedání i délce jejich trvání a měl by vyhrazený čas využít efektivně.







Bezplatně se registrujte a získáte 8 speciálních vydání
Wealth Magazín – Report zdarma na svůj email, přístup
k prémiovému obsahu, promo kódy pro vstup na akce
a pravidelný newsletter s nejnovějšími trendy, analýzami a celospolečenskými tématy ovlivňující Private Wealth.




Související články