Prostředí rodinných firem se proměňuje. Jak se liší pohled jednotlivých generací na strategii nebo cíle podniku? Zajímavé výsledky přinesl průzkum, který každoročně provádí Center for Family-Owned Businesses.
Jaké jsou trendy a novinky z prostředí rodinných firem? To ve studii zjišťovalo centrum Center for Family-Owned Businesses. Mezi respondenty průzkumu bylo 67 procent vlastníků rodinných firem, přičemž 22 procent z nich je v roli majitele podniku již více než 20 let a 32 % tvoří nástupci. Každá z generací vidí rodinné podnikání trochu jinak. O to důležitější je spolu komunikovat a hledat kompromisy, které naplní očekávání všech. I to nová studie zdůrazňuje. Dále se zaměřuje na zvyšování informovanosti, edukaci a posilování rodinného byznysu.
Historie rodinného podniku a jeho přínosy
Vznik a vývoj rodinné firmy je zásadní jak pro budování vaší značky, tak i pro rozvoj vztahů se zákazníky a odlišení od konkurence. Starší generace ale mnohem více poukazuje na finanční soběstačnost a nadšení do práce, zatímco její nástupci mluví hlavně o podpoře rodiny a podnikatelském duchu.
Hlavní priority a cíle
Pro všechny je zásadní pochopit, co si zákazník přeje, a také to správně aplikovat. Přístup ke klientovi se ale přece jen liší,a to nejen podle věku a role ve firmě. Posun je vidět i za poslední rok. Místo mapování cesty zákazníka je nyní hlavní porozumět jeho přáním a potřebám.
Podnikatelská strategie a příprava na změny
Mladí se také stále více zaměřují na společenskou odpovědnost, spravedlivou mzdu a možnost osobního růstu. Tyto hodnoty jsou klíčové pro téměř třetinu z nich a jasně tak korespondují s nejčastějšími benefity, které mileniálové žádají od svých zaměstnavatelů. Naopak starší generace tak velký význam spokojenosti zaměstnanců nepřikládá, zásadní je pouze pro 20 procent dotázaných.
Plánování nástupnictví
Nikoho asi nepřekvapí, že prioritou současných vlastníků je, aby podnikání zůstalo v rodině. Zmiňuje to 65 procent respondentů. Většina navíc plánuje vytvořit strukturovaný plán nástupnictví. Zajímavé ale je, že polovina majitelů hodlá do tohoto procesu zapojit i externí odborníky z řad Wealth Managerů, finančních konzultantů a poradenských firem.
Budování odkazu nebo pokračování v rodinné tradici?
Mezigenerační dynamika je vidět i v tom, co vede aktuální majitele a jejich nástupce k pokračování v byznysu. Pouhá dvě procenta dotázaných z první generace mluví o budování rodinného odkazu. Kdežto celých 42 jejich dědiců z řad mileniálů chce na jejich odkaz navázat. Dále zdůrazňují i šíření rodinných hodnot a tradic. I přes náročnou dobu se většina z nich chystá firmu převzít s odhodláním a optimistickou vizí do dalších let.
Celou studii si můžete přečíst zde.