Filantropii můžeme v posledních letech chápat jako trend. Čím dál více movitých osob se věnuje dárcovství a část svého vybudovaného jmění vrací společnosti. Stejně tak se k dobročinným aktivitám obrací také celé firmy, včetně zaměstnanců. Mnohdy jim pomáhá tzv. matchingový fond. Jak funguje a proč ho zřizuje stále více firem?
Matchingové fondy jsou populárním nástrojem zejména v zahraničí, nyní postupně pronikají i do Česka. Velké oblibě se těší hlavně proto, že kombinují společenskou odpovědnost firem s individuálním dárcovstvím. Významně tak souvisí s firemní filantropií. Navíc posilují vztahy na pracovišti a podporují kreativitu zaměstnanců.
ČTĚTE TAKÉ: CO JE FIREMNÍ FILANTROPIE A JAKÉ DALŠÍ FORMY DÁRCOVSTVÍ ZNÁME?
Co je matchingový fond?
Matchingový fond můžeme chápat jako jeden z nástrojů pro firemní filantropii. Využívá se tak pro účely dárcovství zaměstnanců jedné dané společnosti. „Pokud firma zřídí matchingový fond (anglicky matching fund), její zaměstnanci mohou část svého platu věnovat na veřejně prospěšné účely,“ upřesňuje na svém webu společnost Svěřenská správa s.r.o. a dále dodává, že díky matchingovému fondu mohou zaměstnanci firmy založit speciální bankovní účet a spořit na něj určitou částku peněz. Jakmile dosáhnou cíle, finance vyberou a darují vybrané neziskové organizaci. Tím ale pomoc nekončí, protože stejnou částku věnuje danému subjektu i jejich zaměstnavatel. A v některých případech ji dokonce znásobí v předem domluveném poměru.
Fantazii se meze nekladou
Matchingové fondy a celé programy přinášejí všem zúčastněným hned několik výhod a samozřejmě se dají spojit s mnoha zajímavými aktivitami. Některé firmy místo pouhého zasílání peněz na účet nechává své zaměstnance organizovat sportovní nebo kulturní akce, prostřednictvím kterých se částky vybírají. Může jít o různá představení, bazary, tomboly, závody, kulturní akce apod. Nemusí však jít jen o finanční dary. Svou oblibu získaly i dary v podobě nekončících benefitů.
Čím kreativnější pojetí organizátoři zvolí, tím větší šanci na úspěch mají. V ideálním případě by ale zvolená forma měla souviset s firemními hodnotami a sedět do celé CSR strategie. Výjimkou pak není ani zapojení klientů a partnerů společnosti, kteří mohou dát celému projektu úplně nový rozměr.
Nejúspěšnější matchingové programy v Česku
K nejúspěšnější programům v českém prostředí patří iniciativa „Běhám pro děti“, kterou pořádá organizace RunCzech. Firmy tak mohou svým zaměstnancům zaplatit startovné a zakoupit trička, ve kterých na závodě poběží. Zároveň je možné na závodníky uzavřít různé sázky a pro účastníky tak udělat den zajímavějším. Neziskové organizace díky tomu získají peníze hned z několika zdrojů – za každý uběhnutý kilometr, za oblečení a také za sázky na vítězný tým.
Velké oblibě se ale těší i matchingový fond ČSOB. Jeho prostřednictvím se mohou do filantropických a dárcovských aktivit zapojit zaměstnanci firmy i jejich rodiny a přátelé. ČSOB totiž podporuje různé benefiční akce, které její pracovníci organizují. To ale samozřejmě neznamená, že by nemělo smysl klasické zasílání peněz na účet. Jen na pomoc válkou zasažené Ukrajině se tímto způsobem vybraly desítky milionů korun. A určitě nešlo o poslední takový projekt.