Home WEALTH PLANNINGCharita a filantropie 5 trendů ve fundrasingu pro rok 2025

5 trendů ve fundrasingu pro rok 2025

Autor Dana Halušková

Jako v každém odvětví můžeme i ve fundraisingu pozorovat nejrůznější trendy. Některé rychle odezní, jiné přetrvávají dlouhé roky. Pro úspěch vašich filantropických projektů je však vhodné mít přehled o novinkách i aktuálním dění ve fundraisingu. Jaké trendy tedy čekat pro rok 2025?

Charita a filantropie by se neobešly bez fundraisingu, tedy systematického získávání finančních prostředků. Jak je ale tato oblast ovlivněna moderními technologiemi, jako je umělá inteligence, pokročilé datové analýzy a další? Přinášíme přehled 5 hlavních trendů, které můžete čekat v oblasti fundraisingu v roce 2025.

1. Využití moderních digitálních nástrojů

Hledání vhodných dárců i komunikaci s nimi můžou usnadnit nové technologie včetně AI. Nejde jen o trend, ale spíš o hlavní pilíř, o který se opírá čím dál víc fundraiserů. Pomáhají vytvářet poutavý obsah a zvyšovat interakce. Věří jim tedy zhruba 90 procent organizací. Na druhou stranu je ale potřeba si zachovat jistou míru autenticity a lidskosti, což dokazují i průzkumy mezi dárci. Podle serveru Philantrophy.com by 70 procent movitých dárců výzvy vytvořené AI spíš odradily a 30 procent z nich nemá k těmto nástrojům dostatečnou důvěru.

2. Fundraising založený na datech

Žijeme ve světě poháněném daty a díky pokročilým analytickým systémům je možné měřit dopad darů i konverzi jednotlivých kampaní. A ukazuje se, že organizace, které s daty efektivně pracují, mají lepší výsledky než ostatní. Studie společnosti McKinsey dokonce uvádí, že je překonají o 20 procent. Je to zkrátka konkurenční výhoda, díky které lépe porozumíte i samotným dárcům. Investice do analytických nástrojů a formulářů se vám tedy určitě vyplatí. Stejně tak doporučujeme jednotlivé strategie pravidelně přehodnocovat, abyste se posouvali co nejrychleji.

3. Pokles individuálního dárcovství

V posledních letech je individuální dárcovství na ústupu. Odborníci jsou přesto optimističtí a například Donorbox.com počítá v roce 2025 s nárůstem okolo tří procent. Klíčem k úspěchu je i přesto péče o stávající a pravidelné dárce, kteří mají až o 42 procent lepší výsledky než jednorázoví donoři. Jejich výhodou je větší loajalita, která znamená také vyšší míru retence. Myslete tedy na zavádění programů a formulářů, které dárcovství maximálně zjednodušují a umožňují nastavit pravidelný interval.

4. Nárůst firemních partnerství 

Mnoho neziskových organizací v současnosti sází spíš na firemní dárce a partnery, ale jejich zapojení se aktuálně zvyšuje pomaleji než v předchozích letech. Ze zprávy Lilly Family School of Philanthropy vyplývá, že růst tohoto odvětví činí jen 2,6 procenta, tedy nejméně za posledních 40 let. Pokles ale ani v příštích letech nehrozí.

Na druhou stranu mají dnes velký potenciál společensky odpovědné (CSR) aktivity firem, které jsou pro více než 80 procent velkých společností naprosto nezbytné. Experti tedy radí zaměřit se na takové partnerství, které nejlépe vyhovuje oběma stranám, ať už je to sponzorství akce, grant nebo poskytnutí pracovních příležitostí. Spousta firem navíc do programů zapojuje i své zaměstnance, a tak může dárcovství pozvednout na vyšší úroveň.

5. Velký transfer majetku jako šance pro charitu

Jistotu v podobě plánovaných darů může zajistit transfer bohatství z generace na generaci. Během příštích 23 let bude do rukou mladší generace převedeno 128 miliard dolarů (3,1 bilionu korun), z toho 18 miliard, tedy přibližně 440 miliard korun má jít na dobročinné účely. Aby se tak skutečně stalo, musí si neziskové organizace budovat vztahy s věrnými dárci ze starší generace a zároveň hledat cesty k dědicům z řad mileniálů a generace Z.







Bezplatně se registrujte a získáte 8 speciálních vydání
Wealth Magazín – Report zdarma na svůj email, přístup
k prémiovému obsahu, promo kódy pro vstup na akce
a pravidelný newsletter s nejnovějšími trendy, analýzami a celospolečenskými tématy ovlivňující Private Wealth.




Související články