Home WEALTH PLANNINGCharita a filantropie 7 kroků k udržitelnému partnerství vaší firmy s neziskovými organizacemi

7 kroků k udržitelnému partnerství vaší firmy s neziskovými organizacemi

Autor Dana Halušková

Z dat organizace Giving USA vyplývá, že korporace rozdají neziskovým organizacím každý rok 36,5 milionu dolarů, tedy 843,4 mld. korun. Není divu, firemní partnerství může oběma stranám přinášet mnoho výhod a zdaleka se neomezuje jen na peníze. Zajímavé jsou i věcné dary, dobrovolnictví nebo odborná pomoc. Jak se tedy vzájemně co nejvíc obohatit?

Firemní partnerství má spoustu podob. Ať už jde o několikaleté granty, nebo komplexní iniciativy napříč značkami, firmě zajistí dobré jméno a charitativní organizace získá nejen dostatek finančních prostředků, ale i dobrovolnickou podporu a další výhody. Pojďme se podívat, jak podle magazínu Chronicle of Philantrophy firemní partnerství co nejlépe uchopit, aby bylo efektivní a udržitelné. Oslovení experti přinášejí celkem 7 tipů.

1. Zvažte lokální působnost

Pro začátek je ideální poohlédnout se po neziskových organizacích v okolí. Právě k nim budete mít pravděpodobně nejblíž a můžete se s nimi snadno seznámit. Potkat se můžete například na networkingových akcích místních podnikatelských komunit. „Obvykle je jednodušší získat finance od lokálních společností,“ říká Joy Stephens, zakladatelka a generální ředitelka Corporate Giving Network s tím, že skutečné dárcovství nelze řešit od stolu, ale pouze tváří v tvář.

2. Zapojte své představenstvo či správní radu

Při firemním partnerství s neziskovými organizacemi je dle expertů vhodné zapojit představenstvo či správní radu. Právě členové těchto statutárních orgánů mají často kontakty na vedení daných organizací a navíc mohou poskytnout bohaté odborné znalosti. Dokážou tedy přesně odhadnout, jaké dary budou v souladu s firemními hodnotami, cíli a zájmy. A to pozitivně ovlivní jejich dopad i pověst společnosti.

3. Najděte společné zájmy

Výhodou je, když firmy zveřejňují informace o tom, jaké charitativní dary plánují poskytnout. Charitativní organizace tak snadno odhadnou, na čem se bude možné domluvit a podle toho si vybírají partnery. Firmy zase mohou do dobročinných aktivit zapojit i své zaměstnance, což jim pomáhá v očích zákazníků i zájemců o práci. 

Vždy hledáme firmu, se kterou máme nejlepší shodu. Je to otázka filozofie a nejde jen o fundraising, ale o budování strategických partnerství,“ míní Sarah Thompson ze Save The Children. Za úspěšné povazuje organizace například partnerství s Procter & Gamble (mimo jiné v kampani zaměřené na bezpečnou pitnou vodu) nebo s farmaceutickou společností GSK, kdy společně bojovali proti dětským nemocem, které je možné řešit očkováním.

4. Zapojte vedení či CEO

Podle dostupných informací je vhodné zapojit do firemního partnerství vedení nebo CEO. Vyplývá to ze zkušeností neziskových organizací, kterým se osvědčilo oslovovat přímo generálního ředitele nebo jiné členy vedení. Nejprve si většinou zjišťují, jakým filantropickým aktivitám se věnují a na základě toho dochází k prvnímu kontaktu. Opět tak zvyšují pravděpodobnost úspěchu vybraného firemního partnerství. Podobným způsobem ale samozřejmě postupují i firmy nebo firemní nadace, které si také zjišťují, kam jejich prostředky putují a na co budou využity.

5. Zjistěte, co je v nabídce

Jak už bylo řečeno, firemní partnerství má mnoho podob. Může jít o granty od firemních nadací nebo přímo od společností. Ve hře jsou ale i zaměstnanecké a dobrovolnické programy, věcné dary nebo sponzorství akcí.

V první fázi jdeme pro finance, ale pokud nesplňujeme kritéria, žádáme o jinou formu podpory,“ popisuje Stephens. A dodává, že navazování nových partnerství je vždy náročné a vyžaduje trpělivost. Pro začátek tedy může být zajímavá i technická podpora nebo odborná pomoc a časem se nejspíš otevřou další možnosti.

6. Stupňujte angažovanost

V rámci dlouhodobých partnerství většinou angažovanost firem roste a oblasti pomoci se rozšiřují. To, co začne dobrovolnictvím, tedy může pokračovat věcnými a nakonec i finančními dary. Budování takového vztahu trvá poměrně dlouho a vyžaduje úsilí na obou stranách, ale mnoha firmám i společnostem dává větší smysl než jednorázové či krátkodobé aktivity.

7. Myslete na budoucnost

Určitě není potřeba uzavřít co nejvíc partnerství najednou. Vždy je jednodušší a pro obě strany přínosnější zaměřit se na hlavní organizace, se kterými budete vztah budovat. Je tedy potřeba o něj dále pečovat, aby vedl nejen k zachování, ale také k rozšíření spolupráce. Ideální jsou podle Sarah Thompson alespoň dvouletá partnerství. Save The Children má ale některé partnery i 30 nebo 40 let.

Každý rok není snadný ani úspěšný. Důležitá je dlouhodobá vize, která skutečně může vyřešit společenské problémy,” uzavírá Thompson.







Bezplatně se registrujte a získáte 8 speciálních vydání
Wealth Magazín – Report zdarma na svůj email, přístup
k prémiovému obsahu, promo kódy pro vstup na akce
a pravidelný newsletter s nejnovějšími trendy, analýzami a celospolečenskými tématy ovlivňující Private Wealth.




Související články