Home Řízení rodinySpráva rodiny Závěry Family Business Survey 2023: Základem úspěchu je budování důvěry

Závěry Family Business Survey 2023: Základem úspěchu je budování důvěry

Autor Redakce

Podnikatelské prostředí se v poslední době mění neuvěřitelně rychle a jinak tomu není ani v oblasti rodinných firem. Stejně tak se proměňují i způsoby budování důvěry, která je v byznysu naprosto zásadní. Jak tedy mít v roce 2023 loajální zaměstnance, klienty, obchodní partnery i rodinné příslušníky?

Rodinné podniky jsou důvěryhodnější než ostatní firmy, a to až o 12 procent, tvrdí globální průzkum Family Business Survey, který pravidelně provádí poradenská společnost PWC. Dnes je ale potřeba pracovat na důvěře mnohem usilovněji než dříve. Opřít se můžete o čtyři základní pilíře, kterými jsou kompetence společnosti, motivy jejího podnikání, využívané prostředky i společenský dopad.

Majitelé rodinných firem dobře vědí, že důvěra je pro jejich úspěch stěžejní. Více než 40 z nich ale přiznává, že v současné době musí měnit strategii. Mileniálové a generace Z mají totiž jiné priority, než na jaké byli zvyklí u baby boomers. Například jim více záleží na ESG strategii firmy, tedy na udržitelnosti i etice firmy. A za její výrobky jsou pak schopni i utratit více peněz.

Jak si vybudovat důvěru zákazníků?

Z průzkumu jasně vyplývá, že je nutné mezi priority zařadit právě zmiňované ESG. A zároveň je potřeba tyto principy jasně komunikovat a zajímat se o zpětnou vazbu od zákazníků. Pokročilé znalosti v této oblasti uvedlo jen 15 procent zúčastněných rodinných firem. Naproti tomu 67 procent respondentů se na ESG zaměřuje jen velmi málo nebo vůbec. Dalších 20 procent se pak snaží alespoň snížit dopad své firmy na životní prostředí.

Naprosto esenciální je určitě transparentnost. A to i v případě, že vašim předchůdcům fungovalo držet se v ústraní a zbytečně na sebe neupozorňovat. Dnešní doba si žádá pravý opak a bez přímé komunikace s veřejností to zkrátka nepůjde .

Transformace ve vztahu k zaměstnancům

Opět se potvrzuje, že důvěru je nutné budovat zevnitř. Společnosti, které pomáhají svým zaměstnancům s rozvojem kariéry, mají větší šanci zaujmout a udržet si opravdové talenty. Dobrou zprávou je, že si to dvě třetiny ředitelů rodinných firem uvědomují. Celých 57 procent dotázaných navíc umožňuje svým zaměstnancům vznést námitky proti rozhodnutí vedoucích pracovníků. I zde je prostor ke zlepšení, ale určitě ne tak velký jako v otázce ESG.

Pokud nedokážete přilákat kvalitní zájemce, nemůže vaše podnikání v budoucnu fungovat. Vložit úsilí a zdroje do vašich zaměstnanců by pro vás tedy mělo být na prvním místě,“ řekl Sir James Wates, předseda britské developerské a realitní skupiny Wates Group.

Ani důvěra rodiny není samozřejmost

Přibližně 74 procent respondentů věří, že se může spolehnout na důvěru svých rodinných příslušníků. Každý pátý ale zároveň považuje rodinné neshody za problém, který se projevuje v celém rodinném byznysu. Spousta firem převzala mechanismy řešení sporů z rodinných struktur, jiné je nevyužívají vůbec. Oproti roku 2021 se jejich podíl nepatrně zvýšil, a to z 15 na 19 procent.

Více ze studie se dozvíte zde.




Bezplatně se registrujte a získáte více 9 speciálních vydání Wealth Magazín – Report zdarma na svůj email, přístup k prémiovému obsahu, promo kódy pro vstup na akce a pravidelný newsletter s nejnovějšími trendy, analýzami a celospolečenskými tématy ovlivňující Private Wealth.

Související články