Home Řízení rodinyRodinné podnikání Vzniká nová skupina NowGen: Kdo do ní patří?

Vzniká nová skupina NowGen: Kdo do ní patří?

Autor Dana Halušková

Zatímco označení nastupující generace NextGen je poměrně známé, pojem NowGen se začíná objevovat. V poslední době se takto označuje komunita, která se teprve formuje, ale v příštích letech o ní nejspíš ještě hodně uslyšíme. Co bychom o ní měli vědět už teď?

Dlouhodobý úspěch rodinného podniku závisí na bezproblémovém mezigeneračním transferu. Je tedy nutné, aby se z nástupců stali schopní lídři, kteří budou schopni převzít zodpovědnost za sebe i vztahy se svými podřízenými, klienty a dalšími členy rodiny. Současná komunita NextGen se tak postupně mění v NowGen, a to na osobní i pracovní úrovni. 

Business lídři rodinných firem

Název NowGen se v posledních letech stále častěji používá pro celosvětovou komunitu obchodních managerů a lídrů podniků, kteří jsou ve věku 35 až 55 let a mají alespoň 5 let zkušeností na dané pozici. Tuto „NowGen“ neboli Now Generation charakterizuje stejný cíl – vedení vlastního rodinného podniku a aktivní správa majetku, který chtějí zachovat i pro své děti. Musí se tak vypořádat s řadou otázek a výzev týkajících se rodinného byznysu a jeho zachování. Zástupce Now Generation tak spojuje také řešení otázky propojení byznysu a rodiny, nástupnictví, řízení komunikace, ale také sdílení zkušeností s ostatními zástupci komunity. Čím dál častěji se mluví o tom, že NowGen se teprve formuje. Povětšinou se totiž jedná o současné NextGens, kteří jsou připravováni na manažerské převzetí podniku. Na druhou stranu však nalezneme zástupce komunity známé jako NowGen – a to i v České republice.

Lídři rodinných podniků se často vzájemně inspirují a pomáhají si prostřednictvím sdílení zkušeností. Vznikají tak organizace či komunity v rámci již existujících právě pro podporu a propojení NowGen. Mezi nimi je například globální organizace Family Business Network včetně její české větve FBN Czech, či Wealth Forum eventy a Wealth Club Premium z produkce Wealth Magazínu.

Česká NowGen komunita

Spoustu zástupců NowGen najdeme i v Česku. V současnosti řeší především spolupráci a rozvoj managementu převzatého po předchozí generaci, nastavení family a corporate governance nebo výchovu svých nástupců, kterým se už od dětského věku snaží předávat nejen znalosti a zkušenosti, ale i rodinné hodnoty. A samozřejmě se jim nevyhýbají ani občasné mezigenerační spory.

Z nástupců do vedení

Plánování nástupnictví je složitý proces, který vyžaduje dostatek času a spoustu úsilí od současných majitelů i nastupující generace. Uspějí v něm tedy jen podnikatelské rodiny, které na celém předání aktivně pracují a s předstihem zahájí i kvalitní přípravu budoucích manažerů – budoucí NowGen. Vedení rodinných podniků musí přemýšlet v dlouhodobém horizontu a vést své nástupce k odpovědnost průběžně. Z potomků na pomocných pozicích tak rostou odborníci ve svém oboru, kteří dokážou dohlížet i na finanční a účetní záležitosti firmy.

Kontinuita v rodině i firmě

Místo krátkodobých priorit se musí NowGen dívat do budoucna, s čímž souvisí nastavování dlouhodobých cílů. Zároveň je právě na zástupcích této komuty, aby ve firmách zaváděli inovace a moderní postupy. Bez neustálého vývoje totiž nemohou ani dokonale prosperující podnik posunout dál. A to, co se osvědčilo před 10, 20 nebo 30 lety už dávno nemusí platit. Důležité je, co funguje tady a teď. Členové NowGen musí být připraveni se do toho pustit s nadšením, efektivně a zodpovědně.







Bezplatně se registrujte a získáte 8 speciálních vydání
Wealth Magazín – Report zdarma na svůj email, přístup
k prémiovému obsahu, promo kódy pro vstup na akce
a pravidelný newsletter s nejnovějšími trendy, analýzami a celospolečenskými tématy ovlivňující Private Wealth.




Související články