K prodeji firmy mohou vést různé důvody. Od neodolatelné nabídky, kterou zkrátka nelze odmítnout, až po celkové pracovní vyčerpání či touhu si konečně odpočnout. Jedno ale podnikatele, kteří takové rozhodnutí učiní, zpravidla spojuje. Dosud byli každé ráno zvyklí vstávat a ještě před snídaní začít přemýšlet o tom, co ve firmě zlepšit, kam ji posunout. A najednou nic takového nemají. Pro každého jde tak o důležitý milník v jejich životě.
S pracovní prázdnotou a volným časem, jež po prodeji firmy přicházejí, se přitom obvykle pojí ještě jedna zásadní skutečnost – náhle nabyté desítky či stovky milionů, se kterými je potřeba nějak naložit. „Často se setkávám s tím, že majitelé firem jsou při podnikání natolik vytížení, že nemají moc času se o svoje osobní finance pořádně postarat. S prodejem podniku se najednou od pracovních povinností oprostí a touží si konečně začít užívat náhle nabyté svobody. Peníze přitom chtějí vyřešit co nejdříve, a to může být problém,“ popisuje Pavel Jíša, spoluzakladatel finanční a investiční skupiny CLEVERTY, jež se mimo jiné zaměřuje na investiční poradenství a mezi klienty má i řadu podnikatelů, kteří svoji firmu již úspěšně prodali.
Jíša, který s klienty za dobu svého působení na trhu uskutečnil investice za více než 2 miliardy korun, upozorňuje, že po prodeji firmy je jedním z největších rizik právě spěch. „Zrovna ve chvíli, kdy na účet přijde vysoká částka od kupujícího, mohou unáhlená rozhodnutí způsobit i mnohamilionové ztráty. V krajním případě dokonce hrozí ztráta všeho, čemu podnikatel obětoval desítky let života.“
Jak tedy s penězi získanými při prodeji firmy správně naložit? Co udělat, aby do budoucna přinášely radost, a ne další a další starosti?
1) PROMYSLETE SI STRATEGII
Každý člověk je jiný. Někdo se chce po prodeji firmy odměnit za desítky let práce a peníze si hodlá už jen užívat, jinému naopak stačí si chvíli odpočinout a pak za pomoci získaných prostředků zkusit vybudovat něco nového v oblasti, jež ho dlouho lákala. Většinou do hry vstupuje také rodina a snaha finančně zajistit i budoucí generace. Proto je podle Jíši nutné si pokaždé nejprve dobře promyslet strategii, jak s penězi naložit. „Vhodný investiční přístup pro člověka, kterému záleží na tom, aby z prodeje jeho firmy těžila i vnoučata za několik desítek let, bude jiný než strategie toho, kdo si chce dát jen krátkou pauzu a pak s nabytými penězi založit nové podnikání,“ říká zkušený poradce. Jako příklad nadměrné diverzifikace uvádí klienta, který se snažil riziku předejít tak moc, až měl v investičním portfoliu více jak 100 položek. „To je sice mimořádně diverzifikované portfolio, ale prakticky není možné jej v případě potřeby předat dalším generacím tak, aby i nadále plnilo svoji funkci a rodinu dlouhodobě zajistilo.“
2) NEBERTE PRVNÍ NABÍDKU, KTERÁ SI VÁS NAJDE
Transakce za desítky či stovky milionů korun, jakou prodej firmy obvykle je, se v Česku jen těžko utají. Proto netrvá dlouho a prodávajícímu začnou volat nejrůznější zprostředkovatelé s lákavými a zejména časově omezenými nabídkami na to, jak peníze správně investovat. „V takové situaci je investor obzvlášť vystaven riziku, že se pod časovým tlakem rozhodne špatně. Navíc odborníkem na investice se nikdo nestane přes noc, a to nehledě na to, za kolik peněz svoji firmu prodal. Nejdůležitější v této fázi proto je, nenechat se dostat pod tlak a nebrat první příležitost, jež se objeví, i kdyby zněla sebevíc lákavě,“ popisuje Pavel Jíša. Na posouzení veškerých nabídek je podle něj potřeba mít dostatek času a zvážit v klidu všechna možná rizika.
Na něco takového navíc člověk obvykle nestačí sám. „Spolupracuji s klientem, který se po prodeji firmy unáhlil a nechal se různými telefonními prodejci nalákat na investice do dluhopisů či směnek nejmenovaných společností, které po té zkrachovaly. Až poté, co přišel o miliony, si uvědomil, že měl investice řešit systematicky, trpělivě a ne na vlastní pěst. Trvalo nám pak dlouho, než jsme spolu dokázali jeho finanční ztráty a zejména nedůvěru v kapitálových trh alespoň částečně napravit.“
3) NECHTE SI PORADIT
„Určitě každý, kdo zvládl nějakou firmu vybudovat a následně dobře prodat, musel v takové firmě nechat minimálně část svého života, učit se nové věci a každý den přemýšlet o tom, jak ji posouvat dále, vyhodnocovat rizika, dělat dobrá i špatná rozhodnutí. Toto nikdo nedokáže za den, jsou to často roky tvrdé práce. Proto se vším respektem k těm, co se jim toto povedlo, tvrdím, že ani odborníkem na investice se člověk nestane přes noc, a to nehledě na to, za kolik peněz svoji firmu prodal. Proto doporučuji nechat si poradit od zkušených poradců, kam nabyté prostředky zainvestovat,“ radí Jíša
4) POROVNÁVEJTE
Dobrý investiční poradce podle Jíši nikdy nenabízí jen jeden nebo dva produkty, ze kterých má ve skutečnosti nejvyšší provizi jedině on sám. Naopak se snaží najít řešení odpovídající potřebám klienta. K tomu je ale nutné o klientovi vědět co nejvíce. Proto se ptá na investiční horizont, očekávané příjmy, vztah k riziku a řadu dalších informací, jež mu při sestavování portfolia pomohou. S klientem si má poradce zároveň budovat dlouhodobý vztah. „Někdy může trvat i 1-3 roky, než poznáte, zda jste si poradce zvolili dobře,“ popisuje Jíša s tím, že jednou z možných strategií je zahájit nejprve spolupráci hned s několika poradci, jimi navržená řešení mezi sebou porovnávat a pravidelně sledovat, jak sestavená portfolia plní cíle. Později lze pokračovat ve spolupráci jen s těmi, kteří skutečně doručují výsledky. „Ideální je být s poradcem na jedné lodi – domluvit se na takové formě spolupráce, kdy mu zaplatíte za poskytované služby nikoli nepřímo formou provizí z produktů, jak je v Česku stále zvykem, ale až podílem ze skutečně dosažného výnosu,“ doporučuje Jíša.
5) NESPĚCHEJTE
A klíčové doporučení na závěr? Nespěchejte. Po prodeji firmy podnikatel sice obvykle obdrží hodně peněz najednou, ale zároveň přijde o jediný zdroj pravidelného příjmu, který dosud měl. Navíc se najednou ocitá v neznámé situaci, musí začít žít jinak, než byl dlouho zvyklý. „Jde o důležitý moment, který není pro většinu lidí příjemný, přestože je orámovaný jejich celoživotním úspěchem. Proto se snaží vyřešit svoji budoucnost co nejdříve – buď peníze bezhlavě investují, nebo se naopak ve strachu z možných chyb rozhodnou nechat je natrvalo ležet na běžném účtu v bance,“ popisuje Jíša. Mnohem vhodnější přitom podle něj je nenechat se ovládnout emocemi a dopřát si od celé situace odstup, i kdyby to mělo znamenat několik měsíců času navíc. „Když si vybíráte nové auto nebo nový dům, také se rozhodujete řadu týdnů či měsíců. Hledáte, testujete, radíte se se známými či experty, zjišťujete si důležité informace a často také platíte lidem, kteří vám pomohou. Není sebemenší důvod, abyste se při rozhodování o tom, co udělat s penězi po prodeji firmy, zachovali jinak. Tím spíš, že se zpravidla jedná o řádově vyšší částky, které většina lidí za život na účtu nikdy neuvidí,“ uzavírá Pavel Jíša ze společnosti CLEVERTY.
Autor: Janis Aliapulios – CLEVERTY Advisors s.r.o.