Home Řízení rodinyRodinné podnikání „Převzetí podniku byl jediný způsob, jak se vyhnout rodinným konfliktům,“ uvedla většina respondentů průzkumu.

„Převzetí podniku byl jediný způsob, jak se vyhnout rodinným konfliktům,“ uvedla většina respondentů průzkumu.

Autor Dana Halušková

Rodinné podniky jsou páteří ekonomiky a jejich zakladatelům patří velké uznání za hledání nových příležitostí a řešení i vytváření pracovních míst. Odvahu ale neprokazují jen při budování bohatství, náročné je i jeho předání další generaci. Jak tedy v celém světě plánují nástupnictví? A co na to jejich potomci?

Podle analýzy globálního bohatství podnikatelů, kterou realizovala privátní banka HSBC, chce většina majitelů firem zanechat byznys v rodině. Více než polovina z nich ale nemá připravený plán nástupnictví. Častou překážkou totiž je, že chybí vhodný nástupce nebo ještě netuší, čemu se budou jejich děti chtít věnovat. Proto se leckdy podnikatelské zájmy liší od těch rodinných. Za následek to však může mít problematické nástupnictví či předání rodinného odkazu.

V zásadní otázce panuje shoda

Zhruba 1800 oslovených podnikatelů z celého světa má různé názory i zájmy, ale celých 78 procent z nich se shodne na tom, že by jejich byznys měl zůstat v rodině. Shodnou se na tom také podnikatelé napříč celým světem, nejvíce však z Indie, kde je pro zachování podniku pro další generace 88 % respondentů.

Nástupnická strategie často chybí

Větší rozdíly můžeme pozorovat v konkrétním plánování nástupnictví, přičemž zhruba 52 procent současných majitelů plán úplně postrádá a naopak 30 procent z nich už má strategii připravenou. Důvody chybějícího plánování nástupnictví však nemusí být pouze v rodině. Respondenti také uvedli obavy, že skutečná prodejní hodnota firmy je jiná, než si myslí, jiní zase mají strach z chybného strukturování procesu.

Obavy jsou ale i na straně nástupců. Průzkum ukázal, že často nástupci převezmou rodinný podnik z důvodu udržení rodinné harmonie. 64 % zástupců dalších generací tak souhlasí s tvrzením, že „Převzetí podniku byl jediný způsob, jak vyvážit rodinnou dynamiku (např. vyhnout se rodinným konfliktům)“. To jen dokazuje, jak důležitá je rodinná komunikace a shoda při řešení otázek souvisejících s rodinným majetkem. Naopak však členové stávající generace svým nástupcům maximálně důvěřuje, byť 35 procent z nich se obává, že zatím nejsou na převzetí podniku připraveni.

Zajistit rodinu nebo jí bohatství přenechat?

Další časté dilema se týká zajištění podpory potřeb rodiny, které je zásadní pro 89 % dotázaných. Druhou stranou mince však je to, zda majetek přenechat další generace. To je zásadní pouze pro 27 procent respondentů. Naprostá většina se tedy zaměřuje na aktuální zaopatření rodiny, ať už formou vzdělání, zdravotní péče, možnosti cestovat apod. I tak je ale nutné myslet na budoucnost a zahájit diskuze o převodu bohatství co nejdříve.

Klíčem k úspěchu je vzájemné sdílení

Aby se zabránilo nedorozuměním a růstu napětí mezi oběma generacemi, musí v podnikatelských rodinách dobře fungovat komunikace. Průzkum HSBC ale ukazuje, že jen 30 procent podnikatelů se svojí rodinou sdílí strachy a obavy, přitom s obchodními partnery tyto záležitosti komunikují tři čtvrtiny dotázaných. Bývalí vlastníci firem ale potvrzují, že je lepší být v komunikaci s nástupci i celou rodinou otevřenější. Do budoucna to může pomoci oběma stranám i samotnému rodinnému byznysu.

Celou studii si přečtete po stažení zde.







Bezplatně se registrujte a získáte 8 speciálních vydání
Wealth Magazín – Report zdarma na svůj email, přístup
k prémiovému obsahu, promo kódy pro vstup na akce
a pravidelný newsletter s nejnovějšími trendy, analýzami a celospolečenskými tématy ovlivňující Private Wealth.




Související články