U vícegeneračních firem se často předpokládá, že jsou ve svém přístupu k inovacím spíše konzervativní. Pravdou však je, že mnohé z nich jsou schopny prosperovat napříč generacemi, což svědčí o tom, že duch inovací je v samém srdci jejich firemní kultury.
Jsou tradice a inovace skutečně protichůdnými pojmy? Nebo je to právě jejich spojení, které posouvá firmy na zcela novou úroveň? V České republice dnes řada firem čelí generační obměně, která s sebou přináší otázku jak zúročit tradici a zkušenosti zakladatelské generace a zároveň držet krok s trendy, technologiemi a myšlenkovými proudy, jež přináší současná doba a nastupující generace.
Paradox tradice a inovace
Vícegenerační firmy, zejména ty s dlouholetou historií, často pociťují tlak, aby si zachovaly svou identitu a hodnoty, které byly klíčem k jejich dlouhodobému úspěchu. To je zcela v pořádku, jen je zároveň nutné pochopit, že přílišná fixace na minulost může bránit rozvoji a adaptaci na měnící se tržní podmínky. Jak tedy mohou rodinné firmy skloubit svou tradici s tím, aby byly úspěšné i v budoucnu? Klíčem jsou firemní inovace.
Příběh finské firmy Nokia, považované na přelomu tisíciletí za světového lídra v mobilní komunikaci, ukazuje nezvládnutou reakci na příchod nového trendu v podobě chytrých telefonů, který odstartoval Apple s iPhonem. Během pěti let ztratila Nokia přibližně 90 % své tržní hodnoty a již se z tohoto propadu nikdy nevzpamatovala. Nezáleží na velikosti, nebo významu – pokud jako firma promeškáte své “inovační okno” (prostor pro to zareagovat na změnu), můžete zažít rychlý úpadek.
Mít nápady nestačí
Pravdou také ale je, že se mnohé firmy bojí rizika spojeného s inovacemi. To je zcela pochopitelné, pokud firmy nemají pozitivní zkušenost s efektivně řízeným inovačním procesem, jenž by přinesl skutečnou hodnotu a hmatatelné výsledky. Je bohužel smutným pravidlem interních firemních inovací, že výsledkem často bývají utracené peníze a pár vygenerovaných nápadů bez hmatatelného výsledku.
Možná už jste slyšeli o trendu “Inovace-jako-služba”, který se stává stále populárnějším mezi firmami, jež hledají způsoby, jak inovace efektivně začlenit do svého podnikání bez nadměrného rizika. Inovace-jako-služba poskytuje firmám možnost spolupracovat s odborníky na inovace, kteří mají dlouholeté zkušenosti s řízením inovačních procesů a prokazatelné výsledky v mnoha oborech, což umožňuje předvídat a navigovat skrytá úskalí.
Nápady, které nastartují peníze
Inovace je vlastně docela jednoduchá, pokud si uvědomíte její nejpodstatnější část – nejde o to mít nápady, ale o to přinést a ověřit “ten jeden nápad”, který nastartuje peníze. Jako firma můžete nejspíš hledat nový produkt nebo službu, nový obchodní model, případně nový efektivnější proces, jak obstát na měnícím se trhu. A než investujete peníze do jeho realizace, potřebujete se ujistit, že přinese peníze. To je alfa a omega efektivně řízeného inovačního procesu. Jinými slovy, v oblasti inovací nejde o to vygenerovat spoustu skvělých hypotetických nápadů, ale najít a ověřit ten jeden konkrétní, který rezonuje s trhem a má v sobě byznysovou logiku, která přinese peníze. V takovém případě se tomu pak říká, že je vaše firma “future-proof”, čili odolná vůči příchozím trendům a připravená na budoucnost.
Jak úspěšně spojit tradici s inovací
Nejkritičtější fází jakéhokoliv inovačního procesu je “fáze objevování”. Osm z deseti inovačních projektů skončí neúspěchem právě zde, jelikož firmám často chybí struktura, zkušenost a metodologie, jak se vypořádat s nejistotou a přetavit kreativní záměry na jasné a měřitelné výsledky. Naše zkušenosti ukazují, že i největší nápady mohou selhat bez pečlivého průzkumu a ověřování. V této fázi spolupracujeme s klienty na odhalení a porozumění skutečným potřebám trhu, zkoušíme různé přístupy a testujeme hypotézy. Pomocí našeho kontrolního systému, který je podložen bohatými zkušenostmi z mnoha úspěšně realizovaných projektů, překládáme tuto kreativitu a poznání do konkrétních prototypů a produktových konceptů, které jsou připravené k důkladnému testování.
Díky prověřené metodologii s názvem „Kontrolní systém škálovatelnosti nápadu“ jsme v krátkém čase a za zlomek nákladů schopni objevit, ale především ověřit životaschopnost nových produktů, služeb a obchodních modelů tak, aby byly skutečně schopny generovat nové zdroje příjmů. Tento proces má tři milníky: „Potvrzení nápadu„, „Potvrzení produktu“ a „Potvrzení trhem„.
Potvrzením nápadu získáte jistotu, že obchodní nápad má potenciál, odpovídá potřebám trhu a splňuje konkrétní, dosud nenaplněné potřeby. Potvrzením produktu se dostáváme z konceptuální fáze k prototypu, který testujeme s ohledem na jeho funkčnost, přijetí trhem a byznysovou logiku. Potvrzení trhem je konečná etapa, kde uvedeme neexistující produkt v omezeném rozsahu na trh, abychom otestovali jeho reálné přijetí zákazníky a byznysový potenciál. S naším „Kontrolním systémem škálovatelnosti nápadu“ tak přinášíme jistotu, že následná investice do nového produktu, služby nebo obchodního modelu je pečlivě prověřená, minimalizuje riziko a maximalizuje šanci na úspěch.
Autor: Petr Václavek, zakladatel a CEO FEB VENTURES