Malé a střední podniky se v České republice, potažmo v celé Evropě, potýkají s řadou problémů. Kromě stále zmiňovaných regulací a byrokracie tu jsou ale další významné faktory. Mezi ně patří složitější přístup ke kapitálu nebo problémy s adopcí technologií. Právě technologie přinášejí způsoby, jak růst rychleji navzdory nedostatku zdrojů i pracovních sil. Cílem Digifestu je nejen seznámit firmy a veřejnost s možnostmi digitalizace, ale také ukázat, že Česko je digitální velmoc s bohatým ekosystémem inovací.
„Aby mohl váš byznys uspět, musíte zaujmout holistický přístup k zákazníkům – poznat jejich potřeby a dodat jim to správné řešení. To znamená mít perfektní go-to-market design, tým talentovaných obchodníků a dosáhnout tzv. operational excellence – tedy maximální provozní efektivity a produktivity. Prakticky žádná firma si však dnes nedokáže zajistit všechny své potřeby sama, proto je neméně důležité mít silné partnery a ekosystém. Ve své platformě propojujeme více než 500 aplikací, které komplexně pokrývají potřeby malých firem,“ uvádí Sean Evers, VP of sales & partner v Pipedrive.
„Firmy dnes čelí dvěma zásadním výzvám – schopnosti inovovat a flexibilně reagovat na změny. Pokud své týmy vybavíte nástroji jako Make, které nevyžadují znalost kódování, umožníte jim nejen automatizovat manuální práci a zvýšit jejich produktivitu, ale také urychlíte inovace. Díky těmto nástrojům mohou odborníci z různých oddělení navrhovat řešení přesně podle svých potřeb, a to bez jakékoli znalosti programování. To umožní decentralizovat inovace, zrychlit reakce a snížit závislost na IT či technologických týmech. Najednou se tedy dostává potenciál inovovat do rukou celé firmy, což podporuje kreativitu a umožňuje řešení problémů na všech úrovních organizace,“ říká Fabian Q. Veit, CEO společnosti Make.
„Každá rostoucí firma brzy dosáhne bodu, kdy se potřebuje rozhodovat na základě dat, mít jeden zdroj pravdy. CRM však není jenom databáze kontaktů. Má v sobě obrovský potenciál v automatizaci, rozvíjení a usnadňování práce. Když získáme data o všech činnostech, můžeme lépe porozumět tomu, co se děje v našem obchodu a co zákazníci chtějí,“ doplňuje Lukáš Novotný, konzultant automatizací ve společnosti Dáváme.
V hlavní roli AI agenti
Jednoznačným trendem, který se objevuje napříč odvětvími, je masové nasazování AI agentů – pomocníků, kteří dokážou zastat úkoly nejen v rámci dané aplikace, ale v celých ekosystémech. „Aplikace jsou propojenější než kdy dřív. Hlavní roli hraje konektivita skrze API rozhraní. Propojené aplikace jsou dnes v podstatě novým internetem. Uživatel už tedy není pilotem stíhačky, ale spíš operátorem, který říká, kam je třeba doletět. AI agenti mohou díky tomu obsluhovat libovolné množství aplikací skrze jediné uživatelské rozhraní. Mohou naplánovat schůzku, poslat e-mail nebo vymýšlet libovolné podmínky a instrukce. A nezáleží na tom, zda se jedná o jednotlivce, malou firmu, nebo nadnárodní korporaci,“ říká Radek Novotný, CEO Superface.
Průzkum odhalil, jak malé a střední firmy využívají AI
Podle průzkumu Pipedrive spočívá hlavní využití AI ve firmách ve zvýšení produktivity (79 %), shromažďování informací (42 %) a vylepšování interakce se zákazníky a posilování jejich spokojenosti (41 %). Pouze 22 % firem vnímá používání AI jako úsporné opatření. Mezi nejoblíbenější nástroje patří stále ChatGPT, který používá 86 % firem (z celkového počtu těch, které s generativní AI pracují). Druhý nejoblíbenější nástroj je Siri (24 %), následují Google Assistant (19 %), Microsoft Copilot (17 %), Google Gemini (17 %), Claude od Anthropic (6 %) a Perplexity (3 %).
Mezi nejčastější způsoby využití patří uplatnění generativní AI, tvorba textů a dalšího obsahu (75 %), shrnutí obsahu (52 %) a přepisy (29 %). Méně využívané jsou potom rešerše (24 %), tvorba reportů (17 %) a lead scoring (8%).
Redakčně upravená tisková zpráva Digifest