Home WEALTH PLANNINGPlánování bohatství ART Management: Umění a české movité rodiny. Vyšlo sedmé číslo Wealth Magazín – Premium

ART Management: Umění a české movité rodiny. Vyšlo sedmé číslo Wealth Magazín – Premium

Autor Eva Ulrichová

Jednou z alternativních tříd investic je umění, ať již se bavíme o jednotkách děl nebo celé sbírce. Umění je však doprovázeno také mnohými emocemi, od těch, které v pozorovateli vyvolává samotné dílo po ty, jež nabýváme příběhem okolo vzniku nebo příběhem autora. Rozhodli jsme se proto v redakci zmapovat, jak české movité rodiny, umělci nebo i sběratelé přistupují k umění. Je umění vášeň nebo investice?

Co stojí za tvorbou uměleckého díla? Co stojí za investicí do umění? Je to vášeň? Je to investice? Je to podnikání? Nebo snad životní styl? Ne… Při tvorbě sedmého vydání Wealth Magazín – Premium jsem došla k názoru, že je to vlastně tohle všechno. V umění se odráží vše, co vám chce autor říct. Někdy i vše, co mu běží hlavou. Nás ostatní jen unáší na vlně emocí a nutí nás zamýšlet se nad pozadím vzniku. A jako bonus, dělá svět krásnějším.

KE STAŽENÍ: WEALTH MAGAZÍN PREMIUM
ART MANAGEMENT: UMĚNÍ A ČESKÉ MOVITÉ RODINY

Emoce a investice jdou při investicích do umění v ruku v ruce

Emoce jsou hrozně důležité. Umění je jediná oblast na světě, kde skutečně můžete díky emocím zažít velké zklamání, stejně jako velké potěšení,“ podotkl Patrik Šimon, sběratel, kunsthistorik a art manager. Jinými slovy investice do umění je doprovázeno emocemi a právě emoce často hrají při koupi díla velkou roli. Pomineme-li čistě investiční kousek (např. lukrativní autor, umělecké dílo s potenciálem zisku) vyžadující velké expertní znalosti, emoce jsou základem – na umělecké dílo se díváte, povětšinou jej máte doma. Musíte s ním souznít, musí se vám líbit. Nebo byste si vystavili obraz, který se vám nelíbí?

Umění se mnou musí souznít a přinášet mi pozitivní emoce. Od umění čekám hlavně emoce, a to především ty hezké. Na díla, která komunikují těžké emoce, se ráda podívám v galerii, ale rozhodně bych s nimi nechtěla bydlet nebo je mít ve své sbírce, i kdyby v depozitu. Pro mě umění, kterým se chci obklopovat, musí přinášet pozitivní vibraci,“ potvrdila v rozhovoru spolumajitelka sklárny Moser, Kateřina Zapletalová, která je sama vlastníkem malé umělecké sbírky.

Jak na řízení emocí při investici do umění?

Touha po zisku kombinovaná se strachem ze ztráty vytváří u každého investora individuální rozhodovací proces. Umělecké předměty, více než nemovitosti, jsou spojeny s celou řadou subjektivních vjemů, kterým investor může snadno a rychle podlehnout. Pokud se však na umění budeme dívat čistě investiční optikou, musíme ho převést do racionální řeči čísel, pravděpodobností a investičního horizontu. Proto je úkolem portfolio manažerů především odfiltrovat subjektivní komponenty,“ upřesnil Josef Vojta, partner capital markets skupiny ARETE.

V umění tak existují jiná pravidla a jiné strategie, než u jiných investičních aktiv. Patrik Šimon prozradil, že to, co prodáváte, „Portfolio by mělo být větší, protože se může stát, že některá díla prostě neprodáte, což není chyba, ale v oblasti, kde neplatí žádná pravidla, jsou exaktní nástroje k ničemu. Prodáváte vždy emoce. Ale i to, co se zprvu může jevit jako chybný nákup, se časem srovná. Návod na neomylnost neexistuje, ale umět pracovat s vyvažováním turbulencí je kategorie obchodního talentu.

Z doporučení expertů vyplývá, že investiční umění je velmi specifickou disciplínou vyžadující velké znalosti, zkušenosti a expertízu. Komplikovanost investice do umění nás v redakci přivedlo k otázce, zda má vůbec smysl investovat do umění. Zeptali jsme se proto odborníků ze 4 významných českých Family Office, jaký je jejich expertní názor. Vyjádřili se:

  • Oldřich Myslivec, partner ve Family Office Partners,
  • Petr Laštovka, zakladatel a řídící partner EMUN family office,
  • Radek Šiller, řídící partner a Wealth Managet v Multi Family Office, a
  • Soňa Hovorka, account managerka v PKF Family office,

Jejich odborný pohled se můžete dočíst na str. 50 – 51.

Co dále se v sedmém vydání Wealth Magazín – Premium můžete dočíst?

Zářijový magazín (2023) nabízí pohled expertů nejen na umění, ale i řízení rodiny, fondy kvalifikovaných invstorů a investice (např. rozhovor s Alexadrem Sarnavským, zakladatelem FKI Triatleta fund SICAV), zajímavé poznatky z oboru, 10 nejnovějších událostí v oblasti správy majetku, plánování bohatství i řízení rodiny (např. 100% vlastnictví skupiny PPF rodinou Kellnerových, nebo historický sponzorský dar luxusních značek na Olympijské hry v Paříži), nebo 4 rozhovory s osobnostmi české umělecké sféry a mnoho dalšího.

Děkujeme osobnostem, které poskytly rozhovor:

  • Kateřina Zapletalová – spolumajitelka sklárny Moser (str. 14)
  • Patrik Šimon – sběratel, art manager a kunsthistorik (str. 26)
  • Roman Týc – umělec a zakladatel skupiny Ztohoven a projektu Paralerní Polis (str. 52)
  • Blanka a František Petrákovi – zakladatelé Nadačního fondu Pramen Luhačovice, umělci a filantropové (str. 42)

Děkujeme partnerům 7. čísla Wealth Magazín – Premium:

Co je Wealth Magazín – Premium?

Wealth Magazín – Premium vychází kvartálně formou PDF v sekci Premium. PDF speciál je ke stažení zdarma všem registrovaným čtenářům Wealth Magazínu. Koncept kvartálních magazínů se zabývá konkrétní problematikou v oblasti Private Wealth. Prostřednictvím exkluzivních rozhovorů, autorských článků a názorů expertů nabízí pohled na unikátní téma. Sedmé číslo je zaměřeno na téma: ART MANAGEMENT: Umění a české movité rodiny

Chcete dostávat zdarma kvartální PDF speciály na svůj email? 
Registrujte se k odběru ZDE.

Související články