Agentura na podporu obchodu CzechTrade spustila třetí klíčovou aktivitu projektu Design pro konkurenceschopnost 3 (DESIGN 3). Porjekt pomáhá uspět malým a středním podnikům na zahraničních trzích. V rámci poslední výzvy mohou firmy získat podporu v hodnotě až 190 tisíc korun na účast na zahraniční výstavě či veletrhu. Cílem je podpora efektivního využívání designu v průmyslové výrobě, marketingových strategií a účastí firem na specializovaných výstavách a veletrzích v zahraničí. V projektu DESIGN 3 je pro žadatele připraveno více než 50 milionů korun. Projekt je spolufinancován Evropskou unií.
Projekt DESIGN 3 je rozdělen do tří aktivit. Firmy se mohou přihlašovat do jedné nebo více aktivit, a to i opakovaně. Projekt DESIGN 3 navazuje na předchozí programy podporující konkurenceschopnost výrobků českých exportérů prostřednictvím designu a nově přináší rozšířené možnosti poradenství v oblasti exportního marketingu.
„Úspěch českých firem na zahraničních trzích dnes stojí nejen na kvalitě produktů, ale i na jejich promyšlené prezentaci a schopnosti oslovit cílové zákazníky. Alokované prostředky pomohou firmám posílit marketing a design, které jsou klíčové pro zvýšení konkurenceschopnosti v mezinárodním prostředí.“
Radomil Doležal, generální ředitel CzechTrade
1. Podpora účasti malých a středních podniků na veletrzích a výstavách v zahraničí
V rámci poslední vyhlášené klíčové aktivity Podpora účasti malých a středních podniků na veletrzích a výstavách v zahraničí zaměřených na propagaci designu mohou firmy získat podporu ve formě zvýhodněné služby v hodnotě až 190 tisíc korun na jednu účast na zahraniční akci. Podpora se vztahuje na náklady spojené s účastí na akci. Podporu lze čerpat na pronájem výstavní plochy, registraci, povinné poplatky, technické zabezpečení, grafiku a další související náklady. Účastnit se můžete formou společné expozice. Podporují se však také individuální expozice. Lze zahrnout výdaje na účast na seminářích, konferencích a symposiích a dalších mezinárodních akcích organizovaných v souvislosti s podporovanou výstavou nebo veletrhem.
„Účast na designových zahraničních veletrzích je často zásadním momentem, kdy si firmy ověřují, jak si stojí v mezinárodní konkurenci – právě tam firmy navazují první obchodní kontakty, ověřují si konkurenceschopnost svých produktů a sbírají zpětnou vazbu z trhu. Projekt DESIGN 3 jim umožňuje tento krok udělat s profesionální podporou a výrazně nižším finančním rizikem,“ popisuje Radomil Doležal.
2. Poradenství exportního marketingu
Již dříve spuštěné aktivity projektu jsou zaměřeny na podporu spolupráce s designéry a exportní marketingové strategie. V rámci aktivity Poradenství exportního marketingu firmy získají odborné poradenství pro nastavení marketingové strategie na zahraničních trzích, identifikaci klíčových zákazníků nebo optimalizaci marketingových nástrojů. Realizace probíhá formou spolupráce s expertem, kterého si firma vybere z Adresáře designérů CzechTrade. Jeho úkolem je tvorba komplexní marketingové strategie zaměřené na konkrétní zahraniční trh. Podpora je poskytována formou zvýhodněné služby do výše 110 tisíc korun.
Design pro internacionalizaci
Aktivita s názvem Design pro internacionalizaci je zaměřena na inovace průmyslového designu produktového portfolia, přičemž se může jednat o zcela nový nebo již stávající produkt. Cílem je zefektivnění vzhledu, funkčnosti a ekodesignu výrobku. To firmám pomůže zvýšit jejich konkurenceschopnost a přizpůsobit se požadavkům mezinárodního trhu. Zde se exportérům na spolupráci s designérem z Adresáře designérů CzechTrade nabízí podpora až do výše 200 tisíc korun.
Malé a střední podniky se mohou na spolupráce s experty hlásit do 31. prosince 2027 nebo do vyčerpání alokace. Přihlášení je možné prostřednictvím dotačního portálu AIS MPO. Veškeré informace o podmínkách účasti a výběrových kritériích jsou k dispozici na webových stránkách CzechTrade.
Projekt DESIGN 3 je spolufinancován Evropskou unií z Operačního programu Technologie a aplikace pro konkurenceschopnost (OP TAK). Navazuje na úspěšný projekt DESIGN 2, v jehož rámci vzniklo 80 designových inovací, z nichž 73 je stále aktivně v prodeji. Produkty se vyvážely nejen do zemí EU, ale i do USA, Mexika, Singapuru či Austrálie.
Zdroj: Redakčně upravená tisková zpráva agentury CzechTrade