Home AKTUALITY Všechno zlé je k něčemu dobré. Krize rodinné firmy stmeluje, dokazuje průzkum

Všechno zlé je k něčemu dobré. Krize rodinné firmy stmeluje, dokazuje průzkum

Autor Eva Ulrichová

Bleskový průzkum Centra pro rodinné firmy při VŠE ukázal, co nejvíce v současné krizi trápí české rodinné podniky. Některé z nich předvídají do budoucna svůj krach. Průzkum však také potvrdil, že krizové období může být příležitostí – v tomto případě ke zlepšení vztahů v rodině.

Z bleskového průzkumu mezi členy Centra pro rodinné firmy (CRF) při VŠE vyplynulo, že část firem (15 %) v blízké době dojde ke krachu. „Pokud se ekonomická situace nezlepší, 15 % tuzemských rodinných firem do dvou let nepřežije, z toho 5 % svůj konec předpovídá do jednoho roku,“ stojí v tiskové zprávě CRF. Nejčastějším viníkem jsou nejen drahé energie, ale také nedostatek pracovní síly a problémy s odběrateli. Každá krize je však příležitostí. Příležitostí přistoupit k inovacím, změně i zlepšení vztahu mezi členy rodiny zapojenými v podnikání.

Inflace, zdražování a energie jako strašák českých rodinných firem

Zástupci rodinných firem, které se účastnily průzkumu, identifikovali pět hlavních výzev, se kterými se aktuálně v podnikání potýkají. Není překvapením, že žebříčku vede stále stoupající cena energií. 23 % rodinných podniků právě energie zvolily jako největší problém. Velkým nedostatek jsou pro pětinu firem také nedostatky s odběratelským řetězcem.

Zdroj: Tisková zpráva Centra pro rodinné firmy při VŠE

Strašákem je také stoupající inflace a s ní související zdražování. Nejvíce zvýšení cen rodinné firmy (téměř 60 % ze zúčastněných) vnímají u zdražení materiálů a surovin, jejichž cena se od 1. ledna 2022 zdvojnásobila. Pro 23 % rodinných firem z průzkumu je cena elektřiny dvakrát tak vysoká, pro stejný podíl firem i trojnásobná.

Zdroj: Tisková zpráva Centra pro rodinné firmy při VŠE

Krize přináší změny. Jaké to jsou?

Z výsledků průzkumu vyplývá, že rodinné firmy buď reagují nebo jsou připraveny na krizi a zdražování reagovat. Nejvíce respondentů (67 %) se shodlo na tom, že je potřeba přijmout opatření pro spotřebu energií. Více než polovina firem (57 %) se chystá investovat do technologií, jako jsou např. solární panely či zařízení na využiií odpadního tepla. To vede k větší nezávislosti firmy na spotřebě energií.

Více než polovina firem se chystá také zdražit své produkty či služby. Mimo jiné firmy chtějí řešit nastalou ekonomickou situaci omezením svého provozu (16 %), propouštěním pracovní síly (13 %), navýšením bankovních úvěrů (13 %) či prodejem vybraných majetků (8 %). Okolo 5 % v reakci na nepříznivou situaci zvažuje společnost prodat,“ vysvětluje CRF v tiskové zprávě, jakým způsobem chtějí firmy reagovat na nepříznivou situaci.

Jednou ze strategií boji v krizi jsou dotace. Rodinné firmy dosud příliš zájmu o dotace neměly, současná situace je však přiměla zvážit její využití. Podle průzkumu chce téměř 61 % rodinných podniků v roce 2023 čerpat možné dotace v reakci na zdražování energií. Nejčastěji firmy chtějí využít dotací určených na podporu solární energetiky.

Všechno špatné je k čemu dobré, krize zlepšuje vztahy

Jak se říká, všechno špatné je k něčem dobré. Bleskový průzkum ukázal, že krize zlepšuje vztahy mezi členy rodiny zapojenými do podnikání. Průměrně je v rodinném byznyse zapojeno 4,1 rodinných příslušníků. Výraznou změnu k pozitivnímu ve vztazích mezi příbuznými v podniku zaznamenalo 6,5 % firem. Naopak 3 % podniků uvedlo, že se jejich vztah zhoršil. Pro 90 % podniků jsou vztahy v krizi neměnné.

Pokud se nic nezmění, zkrachujeme

Současný vývoj v posledním roce necelá třetina firem hodnotí kladně, resp. jejich stav je srovnatelný s tím, co bylo před rokem. Další třetina pak zaznamenává zhoršení, ale poslední třetina hodnotí vývoj za poslední rok naopak pozitivně – zlepšením. Výhled do budoucna je při zachování současné situace spíše negativní.

Každá desátá firma předpokládá, že pokud se ekonomická situace nezlepší, tak do dvou let ukončí svou činnost. Dalších 5 % dokonce předpovídá konec do jednoho roku. Zbylých 85 % by mělo přežít minimálně další 3 roky,“ vplývá z výsledků průzkumu, jak uvádí CRF.

Krize jako příležitost pro alternativní zdroje

Každá krize je i příležitostí. V tomto případě lze z výsledků průzkumu vyčíst, že se většina rodinných firem schyluje ke změně ve spotřebě energie – obrat k využití alternativní zdrojů, solární energii. Lze se domnívat, že aktuální energetická krize významně přispěla trendu udržitelnosti, zelených investic a alternativních zdrojů. Ačkoliv situace aktuálně není dobrá, můžeme stále hledat pozitiva. Příklon k solární energii může snížit naši závislost na energiích i pomoct stále více diskutovanému životnímu prostředí.




Chcete mít přístup k prémiovému obsahu, kvartální speciálům nebo dostávat newslettery se zvýhodněnými vstupenkami na akce?

STAŇTE SE ČLENEM KOMUNITY WEALTH MAGAZÍNU A ZÍSKÁTE 8 PDF MAGAZÍNŮ WEALTH MAGAZÍN – PREMIUM NA SVŮJ EMAIL!

Související články