Prodej firmy je složitý proces, který vyžaduje dostatek času a trpělivosti, ale také objektivní uvažování a odvahu vystoupit z komfortní zóny. Pro úspěšný prodej firmy je pak vyžadována efektivní příprava, předběžné dohody, ale i např. revize hospodářských výsledků a dalších právních záležitostí.
Vybudovali jste úspěšný podnik, dali jste do něj vše, ale v jistou chvíli nastane čas jít dál. Co tedy nyní s vaším podnikem? Možností je jej předat další generaci v případě, že potomci o vedení (rodinné) firmy mají zájem a jsou k tomu kompetentní. Pokud však takový člen rodiny není nebo o společnost nejeví zájem, je vhodné uvažovat o prodeji vybudovaného majetku. Co je potřeba zvážit při prodeji firmy?
Uvažujte o prodeji nejen jako o obchodní transakci, ale i v rámci správy majetku
Prodej firmy je nejen významným obchodním převodem, ale také důležitou změnou ve vašem (rodinném) majetku a jeho správě. Důležitá je nejen příprava samotné firmy, ale také majitelů a statutárů. Vše vám půjde lépe s pomocí odborníků a také v rozumném časovém horizontu, kdy se nebudete muset stresovat, ale získáte dostatek prostoru vytvořit strategický plán. Potom nastává čas na identifikaci správného kupce, což vždy nemusí být hned první zájemce. Po uzavření předběžné dohody o obchodních podmínkách pak přichází na řadu due diligence, tedy prověrka cílové společnosti z hlediska právního, ekonomického, finančního, daňového i technického.
Prodat můžete v podstatě každou firmu, jen jde o to, za kolik. Pokud ale nejde o podnik od první chvíle budovaný pro prodej, je příprava poměrně náročná. Naštěstí vám s celým procesem pomohou transakční právníci a Wealth Manageři. Prodej můžete uskutečnit dvěma způsoby, buď prodáváte celou svou firmu strategickému investorovi, jako prodala např. rodina Vítů svou společnost (více v rozhovoru s Petrem Vítem), nebo akcie firmy.
V prvním případě tedy rozprodáte hmotný i nehmotný majetek (případně jeho část). „Jedná se o živý organismus, který se skládá ze stovek, někdy tisíců malých částeček a pojítek, a neustále se mění. Vlastnosti, které měla společnost včera, už dnes nebo zítra mít nebude. Její hodnota se každým dnem mění,“ vysvětlil ve svém článku transakční právník Jan Rada. V případě prodeje celé nebo části firmy je potřeba důkladně vyčlenit majetek firemní a rodinný, nelze prodat firmu, která je v rodinném domě, kde žijete, nebo dále jezdit služebním vozem.
Ve druhém případě – prodeji akcií společnosti – vydáte akcie v určité hodnotě, které si může kdokoliv koupit. Taková firma ale musí být registrována na burze. Tato možnost je více využívaná v západních státech, zejména se s ní setkáváme v USA. Taková společnost, zvláště v případě rodinných podniků, má majoritního vlastníka, kterým bývá rodina, a minoritní akcionáře, jež se podílejí na jejím vedení nebo rozhodovacích procesech, a nabývají zisků dle podílů.
TIP: Od roku 2024 se v rámci konsolidačního balíčku mohou změnit některé daňové povinnosti. Poraďte se se svým daňovým poradcem nebo Wealth Managerem, zda se změny týkají i vaší společnosti.
Nepodceňte přípravu ani „vlastnickou slepotu“
Příprava na prodej firmy je z celého procesu nejnáročnější, přesto se jí v Česku stále nevěnuje dostatek pozornosti. Nehledě na to, že při prodeji celých podniků se běžně setkáváme s nadhodnocením, které pramení z vlastnické slepoty majitele. Ten totiž byznys od začátku budoval a bral ho jako součást života. Proto mu nemůžeme mít za zlé, že firmu vnímá jako své další dítě, má pro něj nevyčíslitelnou hodnotu a chce pro něj jen to nejlepší. Na odbornících ale je, aby mu ukázali, že mu chybí objektivní pohled, vnímá firmu jen zevnitř a přehlíží mnoho nedostatků. Za ty roky je na ně zvyklý a překvapuje ho, že pro zájemce jsou nepřekonatelnou překážkou, nebo minimálně důvodem k jednání o slevě.
„Firmy a jejich majitelé jdou do prodeje a jednání s potenciálními zájemci často nepřipraveni,” podotkl právník Jan Rada. Tím spíš, že v Česku teprve v posledních letech probíhá intenzivnější výměna vlastníků, hodně spojená i s mezigeneračním předáváním. Většina podnikatelů tedy nemá s ničím podobným zkušenost. V lepším případě se proto podle Rady jednání prodlužují, v tom horším musí majitel přistoupit na nižší cenu, méně výhodné podmínky apod. A výjimečně může z prodeje úplně sejít. Třeba z důvodu, že zájemce – investor v rámci předkupní „prověrky“ objevil ve firmě nějakého pořádného „kostlivce“ nebo se jen „projeví nezkušenost majitelů s prodejem.”
Na základě častých chyb tedy Rada připojuje několik tipů pro snadnější a úspěšnější prodej. Pro začátek například doporučuje odpovědět si na tyto otázky: „Co budu já dělat, až ve firmě nebudu?“ a „Co bude s firmou, až v ní já jednou nebudu?“. Nejlépe se podle statistik prodávají firmy určené k prodeji už při svém založení. To je zase jiný případ, ale přesto by měl každý majitel uvažovat o možnosti prodeje jako o jedné z variant: „Pracujte ve své hlavě s prodejem firmy jako s plnohodnotnou a rovnocennou variantou její možné budoucnosti, i když je vaším hlavním cílem ji předat dětem nebo s ní naložit jinak. Nikdy nevíte, jak se věci mohou vyvinout,” uzavírá Rada s tím, že nejsnáze to jde s pomocí profesionálů.