Home WEALTH MANAGEMENTInvestiční strategie Nechtěl ho ani poznat, dnes spolu budují síť Alzheimer center. Proč investovat do PFFL?

Nechtěl ho ani poznat, dnes spolu budují síť Alzheimer center. Proč investovat do PFFL?

Autor Ilona Muchová

PFFL jako první fond svého druhu umožňuje investice do budování nových Alzheimer center. Jak vznikl, kam směřuje a kdo za ním stojí? Odpovídají CEO fondu Martin Fojtík a business director Karel Videcký.

Martine, byl fond Tvým snem, nebo spíš nápad, který vznikl spontánně?

M. Fojtík: Začátky fondu byly spíš náhoda než promyšlený plán. Potkal jsem se s Robertem (spoluzakladatel společnosti Senecura a fondu PFFL, pozn. autorky), který měl dlouholeté zkušenosti s budováním sítě Alzheimer center, a já měl přehled o nemovitostním trhu. Dohodli jsme se, že spojíme své know-how, a tak vznikl fond PFFL.

Pamatuješ si na úplně první kroky, kdy jsi fond rozjížděl sám?

M. Fojtík: Zakládali jsme fond v nejtěžší možné době – na začátku covidu. Naši investoři se rekrutují z retailu, se kterými je důležité se osobně setkávat, což bylo tehdy téměř nemožné. Další výzvou byl legislativní proces, protože FKI fondy podléhají dohledu ČNB, která v té době fungovala v jiném režimu.

Jaký byl první krok k akceleraci fondu?

M. Fojtík: Bylo potřeba rozšířit tým, protože jednou z nejzásadnějších věcí ve fondu kvalifikovaných investorů jsou vztahy se samotnými investory. A na to jsem si nemohl vybrat nikoho lepšího, než je Karel.

A jak jste se seznámili? 

K. Videcký: Seznámili jsme se zajímavou shodou okolností – přes mou bývalou přítelkyni, dlouholetou kamarádku Martina. Na začátku mě ani nechtěl poznat, protože nad ní držel ochranou ruku, ale nakonec se z nás stali nejlepší přátelé. Začali jsme spolu sportovat, cestovat, plachtit, chodit po horách… Právě díky těmto zážitkům jsme se poznali i v krizových situacích, což byl zpětně klíčový moment, který nás nakonec přivedl k práci na společném projektu.

M. Fojtík: Hlavně já jsem na těch společných aktivitách zjistil, že Karel se neštítí práce. A že je dokonce i částečně zodpovědný. Občas. (smích) Trvalo to dva a půl roku, kdy jsem ho přesvědčoval k nástupu do PFFL. Nicméně nakonec se podařilo a funguje nám to.

Jak si ve fondu rozdělujete role?

M. Fojtík: Já jsem šéf, takže přináším veškeré nápady a ostatní se mnou jen souhlasí… (smích) Ne, vážně – mým hlavním úkolem je držet směr fondu, udržovat strukturu a především hledat příležitosti růstu, tedy připravovat nové projekty a akvizice.

K. Videcký: Můj úkol je vlastně jednoduchý – všechny ty věci, které popsal Martin, potřebují financování, a to zastřešuji já.

Jak si dnes fond vede? Plníte své cíle? Na co jste pyšní nejvíce?

M. Fojtík: Začátky nebyly jednoduché, ale dnes se nám daří plnit cíle. Do fondu akvírujeme Alzheimer centra, která odpovídají naší strategii, zároveň stavíme pět nových zařízení s kapacitou 1 200 lůžek a další připravujeme. Budovat nová lůžka tam, kde chybí, je pro nás klíčové.

K. Videcký: Abychom byli konkrétní, minulý rok byl cíl spravovat celková aktiva ve výši 500 milionů korun, pořídit dvě hotové budovy a tři pozemky. Nakonec jsme plán překonali o 20 %. Jsem pyšný i na to, jak se nám daří budovat značku PFFL. Investoři i partneři vidí, že držíme slovo a děláme věci srozumitelně, což je pro mě stejně důležité jako samotné projekty.

Kdo je vaším typickým investorem a proč by se jím člověk měl stát?

K. Videcký: Kvalifikovaný investor, tedy kdokoliv s vkladem od 1 milionu korun. Nejčastěji jde o lidi 40+, ale přidávají se i mladší generace. A proč investovat právě k nám? Nabízíme zhodnocení kolem 8 % ročně a zároveň každý investor pomáhá budovat nová lůžka. Každých 1,5 milionu korun znamená jedno nové lůžko pro lidi s Alzheimerovou chorobou.

Pokud to tedy chápu správně, zpřístupňujete lidem investice do Alzheimer center.

K. Videcký: Přesně tak. Jsme první fond, který investorům umožňuje přímo investovat do výstavby nových lůžek v Alzheimer centrech. Na trhu sice existují i jiné fondy zaměřené na péči o seniory, ale my se specializujeme výhradně na stařeckou demenci.

M. Fojtík: Já bych jen dodal, že jsem pyšný na to, že jsme byli první a inspirovali ostatní. Trh je velký a prostor pro další subjekty tu rozhodně je. Zároveň je ale vidět, že náš přístup je inspirací i pro ostatní – občas se v jejich komunikaci nebo strategii objeví prvky, které jsme nastavili my. A to vnímám jako potvrzení, že jdeme správnou cestou.

Proč Alzheimer centra?

K. Videcký: Populace stárne a s tím roste i počet lidí se stařeckou demencí. Už teď chybí kapacity – ročně je odmítnuto 25 000 žádostí o umístění do Alzheimer center. A co za 25 let, kdy pacientů bude trojnásobně víc? Lůžka v ČR nerostou dostatečně rychle, veřejný sektor v podstatě nová lůžka nebuduje, a právě proto se zaměřujeme na jejich výstavbu my.

Kde vidíte fond za pět let?

M. Fojtík: Moje nejoblíbenější otázka. Taky ji moc rád kladu třeba na pohovorech (smích). Za pět let vidím fond jako největšího hráče v ČR – s největším počtem Alzheimer center a lůžek v soukromém vlastnictví. To je naše vize a cíl, ke kterému směřujeme.

K. Videcký: Já to jen na závěr upřesním, ať se bavíme konkrétněji, je to padesát budov, přes 6 tisíc lůžek a 12 mld. tržní hodnoty majetku.

Autorka: Ilona Muchová, PR a marketing specialist ve společnosti PFFL

Související články