Ani světoznámým rodinným firmám se nevyhýbají problémy, které mohou vyústit i v prodej externímu investorovi. Přesně tak tomu bylo i v případě fastfoodu Subway. Na druhou stranu se původním vlastníkům podařilo vyjednat velmi výhodné podmínky, díky kterým dobře zajistí sebe i své potomky a jejich značka bude žít dál.
Americký franšízový řetězec Subway už nepatří rodinám zakladatelů, kterými byli Fred DeLuca a Peter Buck. Po skoro šesti dekádách se letos v zimě rozhodli své dílo prodat a na konci srpna celý proces dokončili. Na kolik se odhaduje cena transakce? A jaké změny přinese nový majitel?
Vzestup, pád i nový začátek
Sendviče a bagety Subway se v Česku příliš neprosadily. Řetězec u nás má aktuálně jen tři pobočky v centru Prahy, které si oblíbili především zahraniční turisté. Doma ve Spojených státech ale býval Subway velmi populárním a od založení v roce 1965 se mu počet prodejů neustále zvyšoval stejně jako zisky.
Až v roce 2015 se tržby výrazněji propadly a došlo i na zavírání několika desítek poboček. Důvodem byl mimo jiné skandál s kvalitou tuňáka v sendvičích, který údajně obsahoval i jiné živočišné DNA. Fastfood Subway kvůli tomu dokonce čelil žalobě, ale ta byla nakonec zamítnuta. Obrat k lepšímu přišel až v posledních měsících, kdy ale řetězec začal s rozsáhlým rebrandingem, jehož cílem bylo upevnit si postavení na trhu a napravit pošramocenou reputaci. Zároveň se tak lépe připravil na příchod investora, kterým se stala private equity společnost Roark Capital.
Miliardové sendviče?
V jaké výši transakce proběhla, není zcela jasné. Podle dostupných informací v amerických médiích však investiční společnost Roark Capital za řetězec nabídla částku 9,6 miliardy dolarů, čímž převýšila nabídku jiných konkurentů. Konkrétní cena transakce zatím nebyla zveřejněna.
„Uzavření tohoto obchodu odráží dlouhodobý růstový potenciál firmy, hodnotu celé značky i jednotlivých franšízantů po celém světě,“ uvedl generální ředitel Subway John Chidsey v tiskovém prohlášení.
Zkušený investor a změna strategie
Společnost Roark už nyní vlastní několik restaurací včetně konkurence Subway, kterým je Jimmy John’s s více než 2600 pobočkami. Dále je majitelem řetězců Arby’s, Dunkin‘ nebo Buffalo Wild Wings.
Pod novým vedením firma pokračuje ve změně strategie a zatím to vypadá, že se jí daří. K uvedení nových produktů si přizvala influencery a celkově reaguje aktuální trendy. Místo sendvičů sestavených zákazníkem tedy přechází na standardizované varianty, které umožňují rychlejší přípravu, a také mění design svých více než 36 tisíc franšízových poboček.